مشاور معاون حقوقی قوه قضائیه:

ازدواج مردان سن‌بالا با دختران کم‌سن کودک‌آزاری است/ برخورد با ازدواج کودکان باید فرهنگی باشد

مشاور معاون حقوقی قوه قضائیه با اشاره به ازدواج 500 تا 600 هزار کودک در یک سال، گفت: ازدواج مردان سن بالا با دختران کم سن و سال کودک‌آزاری محسوب می‌شود.

ازدواج مردان سن‌بالا با دختران کم‌سن کودک‌آزاری است/ برخورد با ازدواج کودکان باید فرهنگی باشد
کد خبر: 275862
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۳ ۱۴:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ علی کاظمی مشاور معاون حقوقی قوه قضائیه در خصوص کودک‌همسری و آسیب‌های اجتماعی آن گفت: در ماده 4710 قانون مدنی قیدی برای ازدواج در نظر گرفته شده که پسران بعد از 15 سالگی و دختران بعد از 13 سالگی می‌توانند ازدواج کنند، اما اگر دادگاه و پدر و مادر تشخیص دهند که کودک می‎‌تواند زیر سن تعیین شده ازدواج کند، این اجازه به او داده می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: اسناد بین‌المللی و رویه برخی از سازمان‌های بین‌المللی مانند کمیته حقوق کودک و کمیته منع تبعیض علیه زنان، محدوده سنی برای ازدواج را 18 سال در نظر گرفته‌اند، البته استثناهایی نیز وجود دارد، اما در جایی مطرح نمی‌شود، همچنین این استثنا مطرح شده که اگر کودکی زیر 18 سال آمادگی ازدواج داشته باشد، با مجوز مقام مدنی یا مقام قضایی اجازه ازدواج داده می‌شود.

کاظمی همچنین افزود: دو نوع ضابطه نوعی و شخصی داریم، ضابطه نوعی این است، ازدواج زیر 18 سال برای دختر و پسر ممنوع است و ضابطه شخصی هم این است که فرد اگر آمادگی داشته باشد و ازدواج نکند، به فرد آسیب می‌رسد در این صورت فرد نیز می‌تواند ازدواج کند.

وی در ادامه بیان کرد: امروزه مسئله‌ای تحت عنوان کودک‌همسری داریم، بطوری که در یک سال بین 500 تا 600 هزار کودک ازدواج کرده‌اند، اینها به طور رسمی ازدواج کرده‌اند، اما مشکل عمده ما افرادی هستند که خارج از فرآیند رسمی ازدواج می‌کنند. البته امروزه به ازدواج درسن پایین ایراد گرفته‌اند که باید تفاوتی ایجاد شود.

او در خصوص لایحه حمایت از حقوق کودکان بیان کرد: این لایحه همه کودکان در معرض خطر را مورد توجه قرار می‌دهد، رویکرد قانونگذاری ما تاکنون بیشتر به کودکان بی‌سرپرست توجه و آن‌ها را برجسته کرده است، اما در لایحه کنونی همه کودکان در معرض خطر قابل توجه هستند مانند اینکه کودکی که والدین یا خودش معتاد هستند یا کودکی که اختلال جسمی و روانی دارد.

مشاور معاون حقوقی قوه قضائیه گفت: در این لایحه برنامه‎ای برای حمایت از این کودکان درنظر گرفته شده است، اما اعتقاد ما این است که این لایحه کافی نیست و برنامه اجرایی لازم را ندارد، به نظر من قانون که تصویب شد باید به فکر برنامه‌های اجرایی آن باشیم.

کاظمی همچنین بیان کرد: اینکه فردی در سن بالا با فرد کم سن ازدواج کند، دستگاه قضایی بسیار خوب در این رابطه عمل می‌کند، چرا که ازدواج به این صورت آزار کودک تلقی می‌شود که دادستان نیز با آنان برخورد می‌کند. برخورد قوه قضائیه بسیار خوب است و تحت عنوان حقوق عامه مورد توجه و مطلوب است. این توجه نوید این را می‌دهد که در آینده از این مسائل جلوگیری خواهیم کرد.

وی افزود: به نظر من برخورد در حوزه ازدواج در سن پایین نباید قضایی باشد، بلکه باید فرهنگی باشد اگر به این نتیجه رسیده‌ایم که این ازدواج زیان‌بار است باید از بعد فرهنگی به خانواده‌ها این هشدار را بدهیم.

کاظمی خاطرنشان کرد: در مواردی شاهد بوده‌ام دختری در سن 11 سالگی طلاق گرفته است و پدر دختر گفته من نمی‌دانستم که این ازدواج چه آثاری دارد و کسی هم به من نگفته بود، در حالی که اگر مشاوره خوبی در زمینه ازدواج به این افراد بدهیم، ممکن‌ است در تصمیمات خود تجدیدنظر کنند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها