کد خبر: 276301
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۵ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

ایران از منظر رسانه‌های عربی/ چهارشنبه ۶ مارس ۲۰۱۹، ۱۵ اسفند ۱۳۹۷

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟

مطبوعات عربی امروز چهارشنبه ششم مارس 2019 (15 اسفند 1397) باز هم بیشترین توجه را به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان داشتند و اخبار و فعالیت‌های او را برای خوانندگان خود منعکس کرده و در عین حال همچنان بخشی از این مطالب را به استعفای جنجالی او اختصاص دادند.

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟
کد خبر: 276301
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۵ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مطبوعات عربی امروز چهارشنبه شنبه ششم مارس 2019 (15 اسفند 1397) باز هم بیشترین توجه خود را به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان داشتند و اخبار و فعالیت‌های او را برای خوانندگان خود منعکس کرده و در عین حال همچنان بخشی از این مطالب را به استعفای جنجالی او اختصاص دادند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، روزنامه الشرق الاوسط که همچنان مشغول پیگیری پرونده استعفای وزیر امورخارجه ایران است در خبری علت استعفای ظریف را عدم مطلع شدن از سفر اسد به تهران ذکر کرد.

این روزنامه متعلق به عربستان، در گزارشی ادعا کرد بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران مجبور شد علت استعفای ظریف را توضیح دهد اما تلاش کرد با واژه‌هایی مبهم به این مسئله بپردازد، در حالی که در یادداشتی به قلم مصطفی فحص اقدام ظریف را برای خوانندگانش واضح‌تر از مطالبی دانست که کتاب‌ها در مورد ایران می‌نویسند.

در این حال روزنامه اماراتی البیان ، در گزارشی تحلیلی از بغداد ادعا کرد درخواست شخصیت‌های سیاسی و اعضای پارلمان برای خروج نیروهای بیگانه از خاک کشورشان، جنبه ملی‌گرایی نداشته بلکه صدای بازوهای ایران در عراق است و در صورت شکست این طرح برنامه‌های ایران در عراق شکست خواهند خورد. با این حال این روزنامه اذعان کرد نمایندگان مجلس عراق عزم خود را برای پایان دادن به حضور نیروهای آمریکایی حداقل به این شکل که اکنون وجود دارد در خاک کشورشان جزم کرده‌اند.

روزنامه القدس العربی هم به نقل از قاسمی علت استعفای ظریف را عدم مطلع شدن از سفر اسد به تهران اعلام کرد و در تحلیلی از دیدگاه خود به چالش‌های فراروی جمهوری اسلامی ایران بعد از چهلمین سال انقلاب اسلامی از سیر تحول ایدئولوژی انقلابی تا مسئله رهبری و نظام سیاسی پرداخت.

الرای الیوم دیگر روزنامه فرامنطقه‌ای عربی که به شکل الکترونیکی منتشر می‌شود در تیتری از حقایق جدید در رابطه با دور نگه داشتن ظریف از برنامه‌های سفر محرمانه اسد به تهران سخن گفت. در حالی که در خبر دیگری به آزادی 3 اردنی که به دلیل ورود غیر قانونی به آب‌های سرزمینی ایران از دی‌ماه بازداشت شده بودند اشاره کرد.

دکتر احمد الصیاد هم در روزنامه الیوم السابع مصر از «ایران، چالش مبهم» نوشت و با محور قرار دادن استعفای محمدجواد ظریف در این رابطه مدعی شد به دنبال توضیح ابهامات مربوط به نظام ایران به ویژه رقابت‌ها و کشمکش‌های حاکم بر جناح‌های مختلف آن برای خوانندگان است.

تیترهای ایرانی روزنامه لبنانی الدیار هم با محوریت وزیر امور خارجه کشورمان بود که در 4 خبر مختلف، «ظریف از سفر اسد به تهران مطلع نبود»، «ظریف خطاب به اروپا: صبر ما در حال پایان است»، «ظریف آمادگی خود را برای همکاری با عربستان اعلام می کند» و دست آخر، «ظریف در نزدیک‌ترین فرصت در سوریه خواهد بود» به آن پرداخت.

روزنامه الثوره سوریه هم به نقل از کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران هم اعلام کرد: تهران برای بسط امنیت وثبات در سوریه تلاش می‌کند. این روزنامه در بخش دیگری از این گزارش به نقل از خرازی خواستار خروج سریع نیروهای آمریکایی از خاک سوریه شد.

روزنامه السیاسه که خط مشی همسو با عربستان دارد در یادداشتی تلاش کرد تا از دیدگاه منافقین، رخدادهای دایر در ایران را منعکس کرده و هرچه در توان داشت برای زنده کردن این جسد تفکیک شده گذاشت. این در حالی است که در خبر دیگری از نگرانی‌های موجود در ایران نسبت به فسادی که بازگشت کوپن و جیره‌بندی با خود به همراه می‌آورد سخن گفت.

در مقابل روزنامه الرای کویت از اظهارات وزیر امور خارجه ایران که در آن تاکید کرد «هرگز برای حذف نقش عربستان در منطقه تلاش نکرده و نخواهیم کرد» نوشت.

الرای در خبر دیگری از سفر دیوید ساترفیلد، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور دور به بیروت به عنوان تلاش واشنگتن برای دور کردن بیروت از تهران نام برد.

روزنامه الجریده کویت هم در خبری از تاکید مجدد آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بر پایبندی ایران به تعهداتش نوشت، خبر حضور رئیسی در راس قوه قضائیه ایران را منتشر کرد و به نقل از ظریف نوشت هرگز به دنبال حذف عربستان نبوده‌ایم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها