کد خبر: 276338
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۵ ۰۹:۱۳:۵۴
| |

سلطانی، اقتصاددان:

با سه‌گانه ناممکن در بازار ارز روبه‌رو هستیم/ احمدی‌نژاد با افزایش نرخ ارز بدهی‌های خود را صاف می‌کرد/ الزام صادرکنندگان اصلی به فروش ارز به بانک مرکزی

احسان سلطانی اقتصاددان گفت: وقتی از 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی تنها 10 میلیارد دلار به سامانه نیما تزریق می‌شود نرخ ارز افزایش می‌یابد و اگر دخالت حاکمیتی نبود قطعا نرخ تا سی هزار تومان نیز افزایش می‌یافت.

با سه‌گانه ناممکن در بازار ارز روبه‌رو هستیم/ احمدی‌نژاد با افزایش نرخ ارز بدهی‌های خود را صاف می‌کرد/ الزام صادرکنندگان اصلی به فروش ارز به بانک مرکزی
کد خبر: 276338
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۵ ۰۹:۱۳:۵۴

اعتمادآنلاین| احسان سلطانی سیاست‌گذارهای ارزی را ناموفق دانست و گفت: این قاعده‌‌گذاری‌ها در جهت اصلاح سیستم ارزی کشور نبوده بلکه در راستای منافع گروه‌های خاص است. اگر ما توجه داشته باشیم در سال 1310 نیز کشور ما دچار این‌ مشکل شده بود، همچنین پس از ملی شدن صنعت نفت و تحریم فروش نفت توسط انگلستان تقریبا بین چهل تا پنجاه درصد ارزش پول ملی کشور کاهش یافت که پس از مدتی دوباره ارزش خود را بازیافت.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر شرایط بگونه‌ای دیگر شده است، وقتی نرخ ارز بالا می‌رود دیگر پایین نمی‌آید. باید توجه داشت که ما سه‌گانه ناممکن در بازار ارز داریم؛ (1) تنگنای عرضه؛ دولت به عنوان تامین کننده اصلی ارز در بازار دخالت نکند و صادرکنندگان ارز را احتکار کرده و عرضه نکنند؛ (2) فشار و تحریک تقاضا: واردات همه کالاها آزاد باشد و هیچگونه محدودیتی بر تقاضا اعمال نگردد. سوداگران و سفته بازان و لشکری از عوامل و ذینفعان در جهت تحریک تقاضای ارز به شدت فعال باشند؛ (3) ثبات قیمت ارز و توقف رشد مستمر آن، با در نظر گرفتن شرایط بدیهی است نرخ ارز افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان ساخت: معلوم است وقتی از 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی تنها 10 میلیارد دلار به سامانه نیما تزریق می‌شود نرخ ارز افزایش می‌یابد و اگر دخالت حاکمیتی نبود قطعا نرخ تا سی هزار تومان نیز افزایش می‌یافت.

سلطانی تصریح کرد: ما در زنجیره معدنی و صنایع معدنی تقریبا 10 میلیارد دلار صادرات و تقریبا 20 میلیارد دلار فروش داخلی داریم، آیا در مقابل حق مالکانه را افزایش دادند؟ دستمزد کارگران را بالا بردند؟ قیمت گاز و برق گران شد؟ چرا متناسب با افزایش نرخ ارز قیمت آب، برق و گاز مصرفی افزایش نمی‌یابد؟

این کارشناس اقتصادی متذکر شد: با توجه به اینکه تورم تجمعی امسال و سال آینده 100 درصد است، در صورت داشتن حسن نیت باید حقوق کارمندان و کارگران را نیز 100 درصد بالا ببرند، متاسفانه رانت‌خوران و ذینفعان بایستی سود بیشتر کسب کنند‌ و مردم فلاکت آن را تحمل کنند. در هیچ کجای دنیا دیگر با کاهش ارزش پول ملی خود را متنفع نمی‌کنند و این روش‌ها کارکرد خود را از دست داده است اما در کشور ما هنوز عده‌ای به دنبال اجرای آن هستند. آقای احمدی‌نژاد با افزایش نرخ ارز تمام بدهی‌های خود را صاف کرد و آقای روحانی نیز همین سیاست را در پیش گرفته است.

وی با انتقاد از کسانی که از افزایش نرخ ارز حمایت می‌کردند، گفت: چرا کسانی که با رها شدن فنر، افزایش نرخ ارز را توجیه می‌کردند الان ساکت هستند، عده‌ای نیز به طرفداری از نظام بازار آن را توجیه می‌کردند در حالیکه در نظام بازار باید ارزش پول حفظ شود تا مردم علاقمند به سرمایه‌گذاری باشند و همچنین حقوق مالکیت مردم باید محترم شمرده شود نه اینکه ارزش دارایی‌هایشان نصف شود.

سلطانی در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور گفت: در این مورد قاعده‌گذاری ساده است، دولت همه بنگاه‌هایی که مواد اولیه و خام صادر و از آب و برق رایگان بهره می‌برند را ملزم به فروش ارز خود به بانک مرکزی کند. همچنین صادرکنندگان محصولات مانند پسته، زعفران، فرش،.. بسته به اینکه تا چه اندازه از منابع ملی استفاده می‌کنند ارز خود را به بانک مرکزی بفروشند و نسبت به بقیه آن اختیار کامل داشته باشند. دولت به راحتی و با قطع انرژی رایگان مصرفی می‌تواند آنها را وادار به تمکین کند اما به نظر می‌رسد دولت علاقه‌ای به چنین کاری ندارد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها