کد خبر: 276497
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۵ ۱۳:۱۸:۰۰
| |

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

خرید نسل جدید دستگاه‌های شتاب‌نگار در فرصت برجام/ شتاب‌نگارهای قدیمی به‌روز می‌شوند

محمد شکرچی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی از خرید نسل جدید شتاب‌نگارها در فرصت برجام خبر داد.

خرید نسل جدید دستگاه‌های شتاب‌نگار در فرصت برجام/ شتاب‌نگارهای قدیمی به‌روز می‌شوند
کد خبر: 276497
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۵ ۱۳:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد شکرچی‌زاده امروز در آئین رونمایی از اولین دستگاه نسل جدید شتاب‌نگار و بهره‌برداری همزمان از 10 دستگاه جدید در استان خراسان رضوی در مشهد، گفت: این کار یک اقدام خوب و مؤثر در راستای کاهش خطرپذیری و افزایش تاب‌آوری شهر مشهد خواهد بود.

وی با اشاره به لزوم راه‌اندازی و گسترش دستگاه‌های شتاب‌نگار در سطح کشور، ادامه داد: در کشور ژاپن که با لزله‌های بسیار زیادی مواجه است در مقایسه با مساحت و جمعیت کشور، ما نزدیک 10 برابر ایران شتاب‌نگار دارند. اطلاعات و داده‌های این دستگاه‌ها می‌تواند جنبش و حرکت‌های تکتونیکی زمین را رصد کرده و این ابزار را در اختیار ما قرار دهد که هوشمندانه با خطر زلزله روبه‌رو شویم.

شکرچی‌زاده تصریح کرد: تجربه تاریخی نشان می‌دهد زلزله‌ها یک دوره بازگشت دارند. آخرین زلزله مخرب منطقه خراسان در سال 1050 اتفاق افتاده است و دوره‌های بازگشتی که برای زمین‌لرزه‌ها مطرح می‌شود حدود 400 سال است. در واقع به صورت معقول و منطقی انرژی که در زمین متراکم می‌شود پس از یک دوره زمانی آزاد شده و به صورت زلزله خود را نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که «زلزله یک رفتار طبیعی زمین بوده و به هیچ وجه خشم زمین نیست»، خاطرنشان کرد: اگر زلزله پیشین بخش مهمی از مشهد را ویران کرده است، امروز انتظار است با توسعه دانش و فناوری زلزله‌های جدید که احتمال وقوع آن زیاد است نتواند آن تخریب را ایجاد کند و با استفاده از دانش و ابزارهای جدید یک روش هوشمندانه برای مقابله با این خطر بزرگ پیش ببریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در استان خراسان 59 دستگاه از نسل‌های قدیم شتاب‌نگار وجود دارد که 5 دستگاه آن در شهر مشهد است، اما این دستگاه‌ها برخط نبود و اطلاعات آن با فاصله زمانی دریافت می‌شود. در یک فرصتی که بعد از برجام فراهم شد خرید دستگاه‌های جدید شتاب‌نگار انجام گرفت. در این میان یکی از شهرهای مهمی که نصب دستگاه‌ها در آن مورد توجه قرار گرفت شهر مشهد بود و با تعامل خوبی که با مدیریت شهری انجام شد این امکان را فراهم آمد که بتوانیم این دستگاه‌ها را در مشهد نصب کنیم.

وی افزود: هم‌اکنون سه دستگاه از نسل جدید نصب شده و 7 دستگاه دیگر تا ماه‌های اول سال آینده راه‌اندازی می‌شود و در مجموع ما می‌توانیم 15 دستگاه را در شهر مشهد داشته باشیم.

شکرچی‌زاده عنوان کرد: در مورد دستگاه‌های نسل قدیم نیز حرکتی در کل کشور برای به‌روز رسانی این دستگاه‌ها آغاز شده و با تغییر برخی از بخش‌های آن‌ها، دستگاه‌ها نیز در شبکه قرار گرفته و مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها