کد خبر: 276649
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۵ ۱۹:۵۰:۰۰
| |

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

فرانسه در ایران منافع زیادی دارد/ اختلافات ایران و فرانسه اهمیت زیادی نداشت/ کشورها معمولا منافع خود را در نظر می‌گیرند/ برآورده نشدن انتظارت و قطع همکاری آمریکا از برجام امیدها را ناامید کرد/ تصور اروپا از دولت یازدهم یک دولت میانه‌رو بود/ سخنگوها معمولا

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اهمیت اختلافاتی که بین ما و فرانسه بوده در حدی نبوده که بخواهند قطع مناسبات کنند. رفتن سفیر ایران هم خیلی صورت غافلگیرانه‌ای داشت.

فرانسه در ایران منافع زیادی دارد/ اختلافات ایران و فرانسه اهمیت زیادی نداشت/ کشورها معمولا منافع خود را در نظر می‌گیرند/ برآورده نشدن انتظارت و قطع همکاری آمریکا از برجام امیدها را ناامید کرد/ تصور اروپا از دولت یازدهم یک دولت میانه‌رو بود/ سخنگوها معمولا
کد خبر: 276649
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۵ ۱۹:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با « اعتمادآنلاین » با اشاره به خبر معرفی و آغاز به کار همزمان سفرای ایران و فرانسه بیان کرد: از جهت محتوایی من اطلاعی ندارم اما از نظر همزمانی مسئله خاصی ندارد.

او در ادامه گفت: البته از نظر تشریفات دیپلماتیک باید قبلا رزومه‌های افراد را به وزارت خارجه یکدیگر بدهند و آنها بررسی‌هایی می‌کنند که مبادا فرد عنصر نامطلوبی باشد، تحقیقات که انجام می‌شود، اعلام رضایت می‌کنند و مبادله سفرا انجام می‌شود.

بیگدلی درباره دلایل و انگیزه‌های این اتفاق بعد از بروز اختلافات اخیر بین دو کشور، عنوان کرد: دولت فرانسه در ایران منافع گسترده‌ای دارد و بر همین اساس نمی‌تواند اینجا سفیر نداشته باشد. ما هم به دلیل اینکه فرانسه رهبری اتحادیه اروپا را به عهده دارد، نمی‌توانیم در فرانسه سفیر نداشته باشیم.

او افزود: از طرف دیگر ایران یک قدرت منطقه‌ای است که در هر صورت نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند. مثال آن هم کشور انگلستان است که براساس یک اتفاق سفارتخانه آنها در ایران بسته شد اما به هر حال دولت انگلستان وزیر خارجه خود را به ایران فرستاد و مذاکره کردند و سفارتخانه باز شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به منافع هر کشور‌ی در کشورهای دیگر گفت: نتیجه این است که هر کشوری فکر می‌کند کشور مقابل چقدر برایش منفعت دارد و در فضای بین‌المللی می‌تواند از او دفاع کند. بر همین اساس ما هم به این نتیجه رسیدیم که ارتباطمان با انگلستان و فرانسه نمی‌تواند قطع شود.

این استاد دانشگاه درباره اختلافات موجود بیان کرد: ممکن است اختلافاتی وجود داشته است، اما زمانی که به این نقطه تبادل سفیر می‌رسد منظور این است که اختلافات برطرف شده است.

اختلاف ایران و فرانسه اهمیت زیادی نداشت

این کارشناس مسائل بین‌المللی همچنین با تاکید بر سطحی بودن اختلافات ایران و فرانسه گفت: اهمیت اختلافاتی که بین ما و فرانسه بوده در حدی نبوده که بخواهد قطع مناسبات کند. رفتن سفیر ایران هم خیلی صورت غافلگیرانه‌ای داشت.

سخنگوها معمولا به سفارت‌خانه می‌روند

بیگدلی درباره انتخاب شدن بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه به عنوان سفیر ایران در فرانسه بیان کرد: معمولا سخنگوهای وزارت خارجه بعد از آن به یک سفارتخانه می‌روند، منتها سفارتخانه ایشان سفارتخانه قدرتمند و خوبی است.

تعاملات بستگی به پاسخ به مطالبات دارد

او در ادامه درباره تاثیرگذاری این معاوضه سفیر عنوان کرد: تعامل ما با 4+1 بیشتر به این بستگی دارد که چه پاسخی به مطالبات آنها بدهیم. آنها سه شرط برای ما گذاشته‌اند که یکی موضوع موشکی، دومی دخالت ایران در منطقه و سومی عدم رعایت حقوق بشر است.

بیگدلی افزود: البته بعد از آن در همین کنفرانس مونیخ که اخیرا برگزار شد آقای ظریف پاسخ داد که ما نمی‌توانیم مسئله موشکی را نادیده بگیریم. فکر نمی‌کنم که مبادله سفیر بتواند در عملکرد اتحادیه اروپا در ارتباط با برجام موثر باشد.

برآورده نشدن انتظارت و قطع همکاری آمریکا از برجام امیدها را ناامید کرد

این کارشناس مسائل سیاست خارجی در ادامه درباره رویکرد فرانسه نسبت به دولت یازدهم گفت: بر اساس سخنرانی‌هایی که آقای روحانی در دوره اول ریاست‌جمهوری داشتند، برداشتی از ایشان و آقای ظریف به وجود آمد که اینها دارند یک دولت میانه‌رو را تشکیل می‌دهند، بر همین اساس فضای مثبتی در دنیا به وجود آمد.

او ادامه داد: هم در آمریکا و هم در اتحادیه اروپا برداشت این بود که این دولت میانه‌رو است و می‌تواند بخصوص با غرب ارتباطات نزدیک‌تری برقرار کند و شاید انتظار خاص آقای روحانی هم همین بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به برآورده نشدن انتظاراتی که از دولت روحانی در سطح بین‌المللی وجود داشت، بیان کرد: در ادامه، قطع همکاری آمریکا با برجام این موضوع را پیچیده‌تر کرد و امیدها ناامید شد، بنابراین رفتار آقای روحانی هم تغییر کرد و ایشان کمی به سمت راست رفت و این امید از اتحادیه اروپا گرفته شد و نگاه مبتنی بر میانه‌رو بودن این دو نفر کاهش پیدا کرد.

کنفرانس وین نتیجه موردنظر را ندارد

بیگدلی در ادامه با اشاره به برگزاری کنفرانس وین گفت: برخی معتقدند از این کنفرانس وین که انجام شده است نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود که البته اهمیتی ندارد. اما به هر حال در کنفرانس وین که در واقع آخرین اتمام حجتمان با اتحادیه اروپا در ارتباط با برجام است، نباید مساله فوری حاصل شود، چرا که در هر حال آنها هم انتظاراتی از ما دارند و ما هنوز آن انتظارات را برآورده نکرده‌ایم.

او با اشاره به برآورده نشدن انتظارات اروپا از ایران ادامه داد: بنابراین دولت ایران هم نباید انتظار داشته باشد یک معجزه در این کنفرانس که بین ایران و 4+1 انجام شد، اتفاق بیفتد.

بیگدلی تاکید کرد: از نشانه‌ها هم مشخص است که این مذاکره هم آنچنان موفقیت‌آمیز نیست. به همین دلیل به نظر می‌رسد آقای ظریف خود به این کنفرانس نرفته و آقای عراقچی به جای او شرکت کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها