کد خبر: 276876
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۶ ۲۲:۵۸:۰۰
| |

معاون وزیر امور خارجه روسیه:

مواضع کشورهای عربی در قبال سوریه تغییر کرده است

«میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه که اخیرا به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کرده بود، از تغییرات «مثبت» مواضع این کشورها در قبال سوریه خبر داد.

مواضع کشورهای عربی در قبال سوریه تغییر کرده است
کد خبر: 276876
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۶ ۲۲:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| «میخائیل بوگدانوف» از تغییر نگاه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به سوریه خبر داد.

او در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «راشاتودی» گفت که مواضع چهار کشور عربی قطر، عربستان سعودی، کویت و امارات در قبال دمشق تغییر کرده و این تغییر «مثبت» بوده است.

معاون «سرگئی لاوروف» گفت که اقدام کشورهای عربی در بازنگری در روابط خود با دمشق و گشایش سفارتخانه‌ها از منظر روابط دوجانبه صورت می‌گیرد و به اوضاع میدانی و تحولات سیاسی اخیر در سوریه مربوط می‌شود.

او در چرایی لغو عضویت سوریه در اتحادیه عرب نیز گفت که «در قاهره به ما می‌گویند که تصمیم تعلیق عضویت دمشق در این اتحادیه در ابتدای روی کار آمدن «اخوان المسلمین» و «محمد مرسی» بوده و تمامی تصمیمات مصر در آن برهه، تحت تأثیر رویکرد رادیکال اتخاذ شده است».

معاون لاوروف اقدام امارات در بازگشایی سفارت خود در دمشق را «گام مهم و نمادین» خواند و گفت که «عبدالله بن زاید»، وزیر خارجه امارات در کنفرانس خبری مشترک با همتای روس خود حق داشت که بگوید در نبود کشورهای عربی در سوریه، این ایران و ترکیه است که در این کشور حضور دارند.

بازتاب سفر بشار اسد به ایران

بوگدانوف در پاسخ به سؤال شبکه راشا تودی که سفر اخیر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به ایران چه بازتاب‌هایی در بین کشورهای عربی خلیج فارس داشته، گفت که «منافع مشترک و منافع دوجانبه‌ وجود دارد. در ارتباط با روابط سوریه و ایران، ما از فضای اقتصادی مشترک و تأمین نیاز به مواد غذایی معین و کمک‌های انسانی و منابع انرژی سخن می‌گوییم.

وی افزود: ایران منبع مهمی برای این موارد است، نه تنها برای سوریه بلکه برای عراق و حتی کشورهای همسایه و کل منطقه مهم است. آن‌ها در یک منطقه زندگی می‌کنند. طبیعی است که در بسیاری از موارد از جمله آب، هوا و مسائل امنیتی و انسانی مشارکت دارند».

اتهام‌ها کشورها عربی علیه ایران

معاون وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سؤالی در مورد این مسئله که کشورهای عرب خلیج فارس، ایران را به اجرای سیاست‌های تغییر ترکیب جمعیتی در سوریه با هدف تقویت حضور خود متهم می‌کنند و موضع مسکو در قبال این اتهام‌ها چیست که گفت: در ابتدای جنگ سوریه، مسائل زیادی اتفاق افتاد و امروز عرب‌ها و آشوری‌ها درباره اقدام کُردهای مورد حمایت واشنگتن برای اتخاذ سیاست‌های توسعه‌طلبانه حرف می‌زنند. این مسئله غیر قابل قبول است.

بوگدانوف اخیرا به همراه وزیر امور خارجه روسیه سفر دوره‌ای به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس داشت. در این سفر آن‌ها با مقام‌های سعودی، کویتی و اماراتی دیدار و گفت‌وگو کردند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها