کد خبر: 276904
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۷ ۰۸:۴۴:۰۰
| |

همایش ملی قران و هنر برگزار شد

دومین همایش ملی قرآن کریم و هنر به همت مدرسه_اسلامی_هنر و مرکز توسعه و پژوهش قرآنی کشور در تالار آیه مدرسه اسلامی هنر و در دو نوبت صبح و بعداز ظهر برگزار شد.

همایش ملی قران و هنر برگزار شد
کد خبر: 276904
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۷ ۰۸:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| دومین همایش قرآن کریم و هنر به همت مدرسه_اسلامی_هنر و مرکز توسعه و پژوهش قرآنی کشور در تالار آیه مدرسه اسلامی هنر و در دو نوبت صبح و بعداز ظهر برگزار شد.


در این همایش که با استقبال فراوان هنرمندان، هنرجویان و دیگر علاقه‌مندان برگزار شد؛ اساتیدی همچون حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید حسن اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر بهجت‌پور، دکتر محمد علی رجبی دوانی، دکتر خلیل پروینی، دکتر سید رضی موسوی گیلانی، دکتر علی عباسی، استاد منصور براهیمی، استاد احمد شهدادی، دکتر هومان اسعدی و دکتر محمدی پارسا به ارائه مقالات پرداختند.


همچنین همزمان با برگزاری این همایش، نمایشگاهی از آثار نفیس هنر قرآنی با تکیه بر خوشنویسی نیز به نمایش گذاشته شد.

پیش از این درباره محورهای محتوایی این همایش، دکتر قائمی نیا با اشاره به محورهای محتوایی پنجگانه، ارزش و تمایز ویژه این همایش را در فراهم آوردن بستر نظری برای هنر دینی با محوریت مفاهیم و فضای قرآن کریم توصیف کرد که به بیان وی، تاکنون در مباحث حکمی و نظری در باب هنر دینی، محوریت نداشته است.

منصور براهیمی

طبق توضیحات ایشان، 28 مقاله از طریق فراخوان به دبیرخانه همایش ارسال شده که پس از داوری، 6 مقاله پذیرفته شده است. همچنین 17 مقاله هم به اساتید و صاحب نظران سفارش داده شده که 11 مورد از آنها بطور خلاصه در روز برگزاری همایش، ارائه خواهند شد.

به گزارش اعتماد آنلاین ، هنر و زیبایی در قرآن و حدیث، مفهوم شناسی واژگان زیبایی در قرآن، مؤلفه‏‌های زیبایی با توجّه به توصیف قرآن از بهشت، زیبایی طبیعت و جهان خلقت از منظر قرآن، زیبایی در تفاسیر قرآن (با تأکید بر تفاسیر روای)، هنرها (شعر، قصّه، هنرهای تجسّمی، معماری و ...) در قرآن، ادراک و فهم زیبایی قرآن، تأثیر اعجاز قرآن در تجربه زیبایی‌‌شناختی آن، تأثیر اعتقاد به کلامِ خداوند بودنِ قرآن در تجربه زیبایی‌‌شناختی آن از جمله محورهای محتوایی فراخوان همایش بود.

مدرسه هنذ

قرائت قرآن به مثابه اجرا، نسبت آداب قرائت با تجربه زیبایی‌شناختی، قرآن در هنرها، دستگاه‌های موسیقایی قرائت قرآن، خوشنویسی قرآن (کتابت و کتیبه‌نویسی)، تذهیب و کتاب‏ آرایی قرآن، تصویرسازی قصه‌های قرآن، قرآن در هنر معاصر، قرآن و نظریه‏ های ادبی جدید، روایت‏‌شناسی و قرآن، ریخت‌‌شناسی قصّه‏‌های قرآن، نشانه‏‌شناسی قصّه‏‌های قرآن، قرآن و نقد ادبی جدید و تصویر هنری در قرآن از دیگر محورهای محتوایی فراخوان به شمار می‌‌رفت.

دراماتورژی و جنبه‏‌های نمایشی قرآن از محورهای ویژه محتوایی فراخوان همایش ملی قرآن و هنر اعلام شده بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها