حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی:

حذف نمایندگان باتجربه به نظام قانونگذاری لطمه می‌زند

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه شاید فقط 20 تا 30 نماینده تجربه کافی برای کار قانونگذاری دارند، گفت: حذف نمایندگان باتجربه منجر به افت توان کارشناسی مجلس شده و لطمات جبران‌ناپذیری به نظام قانونگذاری در مجلس وارد می‌کند.

حذف نمایندگان باتجربه به نظام قانونگذاری لطمه می‌زند
کد خبر: 276927
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۷ ۰۹:۱۶:۳۱

اعتمادآنلاین| حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر ممنوعیت کاندیداتوری برای نمایندگانی که سه دوره متوالی در مجلس حضور داشته‌اند، بیان کرد: این قانون مانند قانون منع بکارگیری بازنشستگان دارای نقاط ضعف بوده و جامع‌نگری ندارد. تعداد نمایندگانی که تجربه کافی برای کار قانونگذاری داشته و به قانون اساسی و قوانین جاری کشور و همچنین خلاءها و کمبودهای قانونی آشنایی داشته باشند، زیاد نیست. شاید 20 تا 30 نماینده دارای چنین ویژگی‌هایی بوده و درباره مسائل مجلس نظر کارشناسی داشته باشند.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: برای اینکه نماینده‌ای اطلاعات کافی درباره روند کاری مجلس و شیوه قانونگذاری پیدا کرده و به اصطلاح در مجلس جا بیفتد، حداقل به یک دوره حضور در مجلس نیاز دارد، بنابراین حذف نمایندگان باتجربه منجر به افت توان کارشناسی مجلس شده و لطمات جبران‌ناپذیری به نظام قانونگذاری در مجلس وارد می‌کند.

ترقی با اشاره به اینکه طبق قانون اساسی انتخاب رئیس جمهور برای سه دوره متوالی منع قانونی دارد، بیان کرد: در قانون اساسی چنین محدودیتی برای نمایندگان مجلس وجود ندارد و مصوبه مجلس به معنای ایجاد محدودیت برای حق انتخاب مردم است. ممکن است مردم نماینده‌ای را مناسب دانسته و مرتب او را انتخاب کنند و این مصوبه مجلس مانعی برای حق انتخاب مردم خواهد بود.

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه اگر جوانگرایی مدنظر نمایندگان مجلس بود نباید استانی شدن انتخابات را مصوب می‌کردند، افزود: مفهوم استانی شدن انتخابات یعنی کسی که سابقه دارد، به عنوان چهره در استان معرفی شده و شناخت کاملی از او وجود دارد می‌تواند انتخاب شود. جوان 35 ساله که تاکنون مطرح نبوده است، نمی‌تواند در انتخابات استانی رأی بیاورد.

وی در پایان گفت: از یک طرف از لزوم جوان‌گرایی گفته می‌شود و از طرف دیگر استانی شدن انتخابات را مطرح می‌کنند. صدر تا ذیل این قانون تناقض دارد. این مصوبه موجب کاهش کارآمدی مجلس شورای اسلامی می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها