اعتمادآنلاین از خیز برادران بوتفلیقه برای رسیدن به قدرت گزارش می‌دهد

چه کسی حاکم فعلی الجزایر است؟

از لحظه‌ای که رئیس‌جمهور الجزایر دچار سکته مغزی شد، اخبار ضدو نقیضی از دخالت اعضای خانواده و نزدیکان او در قدرت در این کشور به گوش می‌رسد.

چه کسی حاکم فعلی الجزایر است؟
کد خبر: 276980
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۸ ۰۷:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| از لحظه‌ای که عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهور الجزایر دچار سکته مغزی شد، اخبار ضدونقیضی از دخالت اعضای خانواده و نزدیکان او درقدرت در این کشور به گوش می‌رسد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، بوتفلیقه که در کارنامه خود حضور در جنگ‌های آزادی‌بخش علیه دولت فرانسه را هم دارد و حتی بعد از مرگ هواری بومدین در دسامبر 1978 یکی از نامزدهای جانشینی او در ریاست‌جمهوری بود، از سال 1999 قدرت را در الجزایر به دست گرفته و ظاهرا قصدی برای ترک آن ندارد.

با این حال، اخبار رسیده حکایت از آن دارد که او نه تنها توانمندی اداره کشور بلکه حتی قدرت سخن گفتن را هم از دست داده و در حال حاضر صرفا به ویترینی برای حکمرانی و صدور دستورات اطرافیانش تبدیل شده است.

عبدالعزیز بوتفلیقه 82 ساله مجرد است. او هرگز ازدواج نکرده و فرزندی هم ندارد اما از زمان به قدرت رسیدن، برادرانش را در حکمرانی این کشور وسیع و ثروتمند نفتی همراهی می‌کنند.

در این میان نام سعید بیش از ناصر بر سر زبان‌هاست، به ویژه اینکه او در حالی بر مسند مشاور رئیس‌جمهور تکیه زد که هیچ حکم رسمی در این رابطه برایش صادر نشده است.

به اعتقاد کارشناسان، بعد از وخامت حال بوتفلیقه و انتقال و بستری شدنش در ژنو امروز مثلث برادران، ژنرال‌های ارتش و سرمایه‌داران سرنوشت این کشور را در قبضه خود گرفته و در این میان، راس این مثلث همواره به سوی سعید بوتفلیقه منتهی می‌شود.

همین امر باعث شده تا بسیاری از رسانه‌های جهانی از او به عنوان مردی که خود را برای جانشینی رسمی برادرآماده می‌کند، نام ببرند.

در سایه اعتراضات گسترده مردمی به نامزدی مجدد بوتفلیقه، این مرد بیمار و از کار افتاده با ارسال اوراق و فرم‌های لازم از سودای رسیدن به پنجمین دوره ریاست‌جمهوری‌اش پرده برداشت.

حال در چنین شرایطی و در حالی که او در بیمارستانی در ژنو بستری و اوراقش در ستاد ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری رسما به ثبت رسیده است، این پرسش مطرح می‌شود که چه کسی در پشت پرده به نام بوتفلیقه در این کشور حکومت کرده و به تبع آن اوراق مشارکت در انتخابات را به نام او ارائه کرده است؟

به اعتقاد کارشناسان امور الجزایر از 3 برادر بوتفلیقه، این عبدالغنی است که بعد از افشای رسوایی فساد اخلاقی و اختلاس بزرگش از دارایی‌های کشور از صحنه سیاسی خارج شده و در نوعی بازنشستگی خود خواسته قرار دارد.

عبدالرحیم که به ناصر معروف است هم در حال حاضر دبیر کل وزارت ساختارهای شغلی است و بیشتر صندوقچه اسرار خانواده بوده و به فعالیت‌های پشت پرده و نامحسوس تمایل دارد.

در مقابل سعید بوتفلیقه از پتانسیل و انگیزه کافی برای تبدیل شدن به بوتفلیقه دوم سیاسی الجزایر برخوردار است. چندی پیش فایننشال تایمز در این رابطه نوشت: او ژاندارم دروازه ارتباط با رئیس‌جمهور الجزایر است و اگر به شایعات موجود در جامعه این کشور توجه کنیم او از سال 2014 حاکم این کشور محسوب می‌شود.

سعید که در سال‌های 2004 و 2008 مدیر برنامه‌های تبلیغات انتخاباتی برادرش بود بعد از سکته مغزی رئیس‌جمهور دست راست او و تصمیم‌گیرنده اول و آخر درمورد ملاقات‌ها، دیدارها و برنامه‌های عبدالعزیز بوتفلیقه شد تا به تعبیری حاجب عبدالعزیز و ساختار حکومتی الجزایر باشد.

کارشناسان امور الجزایر او را طراح اصلی زندانی کردن ژنرال‌های عالیرتبه ارتش و تصویب قوانین تشدید نظارت و سانسور بر مطبوعات معرفی می‌کنند.

در سایه این حضور پرقدرت در پشت پرده و در حالی که اخبار رسیده از ژنو در مورد وضعیت جسمانی برادر بزرگ‌تر چندان امیدوارکننده نیستند این پرسش باقی می‌ماند که آیا سعید تصمیم به جهش از روی برادر برای تصدی مستقیم قدرت را خواهد گرفت یا همچنان پشت جسد بی‌رمق برادرش راه خود را در پیشبرد قدرت نامحسوسش پیگیری می‌کند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها