کد خبر: 277081
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۷ ۱۴:۲۵:۱۵
| |

رییس شورای عالی سازمان جنگل‌ها:

قاچاق چوب در کشور وجود دارد / سرعت احیای جنگل ها بیشتر از تخریب آنهاست

کامران پورمقدم رییس شورای عالی جنگل گفت: قاچاق چوب در کشور وجود دارد، اما با توجه به ممنوعیت برداشت چوبی از جنگل‌ها در برنامه ششم، با هر محموله چوب برخورد می کنیم.

قاچاق چوب در کشور وجود دارد / سرعت احیای جنگل ها بیشتر از تخریب آنهاست
کد خبر: 277081
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۷ ۱۴:۲۵:۱۵

اعتمادآنلاین| کامران پورمقدم رییس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها اظهار کرد: در روز‌های اخیر برخی از افراد درباره از بین رفتن جنگل‌های کشور به ویژه جنگل‌های شمال کشور در طی سال مشخص اظهار نظر کرده اند، اما باید توجه داشت این پیش بینی‌ها با توجه به اینکه پشتوانه مطالعاتی و تحقیفاتی ندارد، مستند نیست.

وی افزود: عوامل مختلفی طبیعی و غیر طبیعی در آسیب رساندن جنگل‌های کشور نقش دارند، اما درکنار این تهدیدات با اصول مدیریت پایش و نگهداری و احیایی جنگل‌ها اقدامات در درست انجام است که سرعت آن‌ها از تخریب جنگل‌ها بیشتر است، بنابراین اظهاراتی که مبنی بر از بین رفتن جنگل‌های شمال کشور به طور مثال برای 30 سال آینده مطرح است، درست نیست.

رییس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری سازمان جنگلها، ادامه داد: از سال 93 پایش ماهوره‌ای جنگل‌های کشور در کنار پایش زمینی در دستور کار قرار گرفته است و از سال‌های 95 و 96 به صورت سراسری در آمده است؛ بر اساس این سیستم، جنگل‌های کشور را بر اساس تفکیک مکانی 10 متر در روی زمین مورد بررسی قرار می دهیم که دقت بالایی به حساب می‌آید.

سطح جنگل‌های کشور در مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب کاهش نیافته است


وی تصریح کرد: در سال 98 نیز برنامه دقیق تری برای مبارزه با آفات در نظر گرفته ایم تا در کنار بهبود کمی شرایط جنگل‌های کشور از لحاظ کیفی نیز شرایط بهتری داشته باشیم. این بررسی‌های از طریق ماهوراه و از طریق پایش زمینی صورت می گیرد.

پور مقدم گفت: بر اساس آخرین آمار سازمان، جنگل‌های کشور 2 میلیون هکتار است که در مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب تغییری نکرده است.

رییس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها اظهار کرد: حد فاصل سال‌های 1334 تا به امروز (آخرین آمار موجود) سطح جنگل‌های کشور تغییراتی داشته و حتی تا یک میلیون و 800 هزار هکتار تا یک میلیون و 900 هزار هکتار متغیر بوده و کاهش یافته است، اما اکنون در سطح 2 میلیون هکتار باقی مانده است.

پورمقدم گفت: در دهه‌های 40 و 50 به دلیل قطع یکسره درختان در مناطقی از جنگل‌های کشور، سطح جنگل‌ها کاهش یافت، اما بعد از پیروزی انقلاب به سمت مدیریت نزدیک به طبیعت جنگل‌های کشور نزدیک شدیم.

پورمقدم همچنین درباره پدیده قاچاق چوب در کشور گفت: به هر حال قاچاق چوب در کشور وجود دارد و به طور کلی نمی‌توان آن را رد کرد، اما با توجه به اینکه هر گونه برداشت چوبی از جنگل‌ها در برنامه ششم ممنوع است هر محموله چوبی که مشاهده کنیم با عنوان قاچاق با آن برخورد می کنیم.

وی در واکنش به اینکه، کامیون‌هایی که در سطح شهر و جاده‌های کشور اقدام به حمل چوب می‌کنند، آیا همه آن‌ها غیر مجاز و به اصطلاح قاچاق هستند، گفت: البته ممکن است این چوب‌ها ناشی از زراعت چوب یا چوب مازاد درختان میوه باغات باشند که تشخیص این امر برای ماموران سازمان جنگل و انتظامی دشوار نیست.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها