نشریه آمریکایی:

ترامپ سبب دوری اروپا از آمریکا شد

نشریه آمریکایی فارن‌افرز به شیوه غلط سیاسی ترامپ در عرصه جهانی اشاره کرد و نوشت: درست در زمانی که اروپا روی نقش سازنده ایران در خاورمیانه حساب باز کرده بود، رئیس‌جمهوری با خروج از برجام باعث دوری بی‌سابقه متحدان سنتی ایالات متحده از واشنگتن شده است.

ترامپ سبب دوری اروپا از آمریکا شد
کد خبر: 277222
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۸ ۱۰:۵۶:۵۸

اعتمادآنلاین| سلسله تصمیم‌های شتابزده از جمله خروج از توافق بین‌المللی برجام موجب ناامیدی حتی متحدان سنتی آمریکا شده است. اروپا به سهم خود می‌خواست جلوی این اشتباه مهلک را بگیرد اما گویا ترامپ چنان در راه غلط خود مصمم بود که تلاش‌های متحدان در بیداری او تاثیر نداشت. از این رو میان همه موضوع‌های دیگر که همواره مورد انتقاد کشورهای بزرگ اروپایی بوده است، ایران و موضوع حفظ توافق هسته‌ای به مهمترین محور اختلاف میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا تبدیل شده است.


به عقیده رسانه‌های غربی، اقدام‌های بروکسل را پشتیبانی اتحادیه اروپا از تهران برای بی تاثیر کردن تحریم‌های کاخ سفید ارزیابی می کنند.


بر این اساس، برای جلوگیری از عملکرد اشتباه ترامپ در خروج از برجام، «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا او را به انجام یک دیدار به کشورش دعوت کرد. «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه نیز وانمود کرد که او بهترین دوستش است و ترامپ را به یک رژه نظامی بزرگ در پاریس دعوت کرد. «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان هم بر ارزش‌های مشترک تاکید کرد و او را تشویق کرد از ایجاد اختلاف‌های سیاسی در دو سوی آتلانتیک اجتناب کند.


بر اساس این گزارش، سه کشور بزرگ اروپایی (فرانسه، انگلستان و آلمان) به عنوان رهبران بالقوه اتحادیه اروپا از هر فرصتی که به دست آوردند استفاده کرده‌اند تا ضمن دفاع از توافق هسته‌ای، انتقادهای تند خود را هم از تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا بیان کنند. اصلی‌ترین استدلال اتحادیه اروپا بر پایه استناد به ماده 10 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده که بارها بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای صحه گذاشته است. این نهاد تخصصی سازمان ملل متحد در گزارش‌های خود ضمن تاکید بر مزایای برجام با فروپاشی آن به شدت مخالفت کرده است.


بنابراین پیوندهای سیاسی دو سوی آتلانتیک نشان از چالش‌های متعدد درونی آمریکا و کشورهای اروپایی دارد. این وضعیت تا حدی سیستم بین‌الملل را وارد فاز صبر و انتظار ساخته است.


خروج دولت ترامپ از توافق‌ها و پیمان‌های بین‌المللی سبب شده تا شکل نوینی از ائتلاف‌ها و روندهای بین المللی برای مقابله با یکجانبه‌گرایی ترامپی شکل بگیرد. یک وجه مشخص از پایداری مقابل ترامپ، ایستادگی اروپایی‌ها است.


علاوه بر برجام، خروج از توافق آب و هوایی پاریس، توافقنامه آسیا-پاسیفیک و پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی از موراد عدم پایبندی ترامپ به قوانین بین المللی و آداب مرسوم دیپلماتیک است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها