نسخه‌نویسی الکترونیک در 31 استان کشور آغاز می‌شود

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ضمن اعلام استحقاق‌سنجی در 605 بیمارستان دولتی و دانشگاهی و حذف دفترچه بیمه از این بیمارستان‌ها، در عین حال از آغاز نسخه نویسی الکترونیک در 31 استان کشور خبر داد.

نسخه‌نویسی الکترونیک در 31 استان کشور آغاز می‌شود
کد خبر: 277489
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۹ ۰۹:۰۲:۳۰

اعتمادآنلاین| ‌ مهندس طاهر موهبتی در همایش مشترک معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران کل بیمه سلامت با بیان اینکه به موجب قوانین ما مسئولیت اجرای چند پروژه را برعهده داشتیم، گفت: یکی از این پروژه‌ها بحث استحقاق سنجی بود که این کار در 605 بیمارستان دانشگاهی و دولتی محقق شد و در این بیمارستان‌ها امروز دیگر نیازی به دفترچه نیست، بلکه هویت فرد با کدملی از طریق سامانه ثبت احوال تایید می‌شود و سپس داشتن بیمه و عدم همپوشانی او هم مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نهایت سعی می‌کنیم خدمت را به صورت کنترل شده ارائه دهیم و تلاش‌مان این است که این کار را در بخش سرپایی و خصوصی هم تسری دهیم.

وی افزود: دومین اقدام‌مان رسیدگی به اسناد به صورت الکترونیکی است. کشورهایی که در این حوزه اقدام کرده‌اند برای به نتیجه رساندن این کار 10 تا 15 سال زمان برده است. ما باید رسیدگی‌مان را الکترونیک کنیم و پیش‌بینی کردیم در این زمینه 18 ماه نیاز وقت نیاز داریم، اما معاونت درمان اعلام کرد که در ظرف یکسال این اقدام را در حوزه دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام دهیم.

موهبتی با اشاره به اجرای نسخه نویسی الکترونیک نیز گفت: بحث نسخه نویسی الکترونیک در کرمان آغاز شد و با 60 درصد پوشش در این استان فعالیت کرد و امروز قرار است در 31 استان دیگر نیز آغاز شود. بحث نسخه نویسی الکترونیک به این صورت است که هویت بیمار از طریق کد ملی در مطب تأیید شده و سپس یک کد به فرد داده می‌شود که این کد نقش دفترچه را ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: در نسخه نویسی الکترونیک تمام قواعد بیمه‌گری و راهنماهای بالینی را پشت تجویز می‌آوریم تا در زمان تجویز مشخص شود کدام دارو شرط جنسیت دارد یا کدام دارو جزو راهنماهای بالینی نیست. این کار اتفاق خوبی است و سعی می‌کنیم در سال اول 30 درصد کار را در شهرها تحت پوشش قرار دهیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به این‌که کارهای ما 30 درصد آی تی است و بقیه با تغییر رفتار درست می‌شود، گفت: برای بانکداری الکترونیک مقاومت وجود داشت و یا زمانی که رادیو آمد نسبت به آن مقاومت می‌کردند و امروز نیز در زمینه نسخه نویسی الکترونیکی و سازمان الکترونیک در نظام سلامت مقاومت‌هایی وجود دارد که ما تلاش می‌کنیم اقدامات لازم را جهت اجرایی شدن آن انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه برای مقابله با این مقاومت‌ها مشوق‌هایی را در نظر گرفته‌ایم، گفت: به طور مثال زمانی که نسخه نویسی الکترونیکی صورت گیرد، قرار شده تا 90 درصد هزینه را تا پایان ماه پرداخت کنیم یا تسهیلات بانکی برای این اقدام در نظر بگیریم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در ارتباط با چالش‌های فنی استقرار سازمان الکترونیک گفت: ‌انتظار نداشته باشیم که امروز بهترین و کامل‌ترین کار را انجام دهیم؛ چراکه زمانی استفاده از مکالمه موبایل مهمترین کار بود، ولی امروز کمترین استفاده از تلفن همراه برای مکالمه است و فرایند الکترونیکی در مرور زمان بالغ می‌شود.

وی بیان داشت: ‌فرهنگ نسخه نویسی الکترونیک باید ایجاد شود و رفتارهای اجتماعی در این زمینه شکل گیرد که بدون همکاری شرکا همچون انجمن داروسازان، انجمن پزشکان عمومی، ‌ سازمان نظام پزشکی و ... نمی‌توانیم کار را پیش بریم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها