محبی‌نیا طی اخطاری در صحن علنی مجلس مطرح کرد؛

اقدامات فرهنگستان زبان فارسی موجب بی‌حرمتی به زبان فارسی شده است

جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب در مجلس با اشاره به تغییر برخی از کلمات در بررسی ایرادات شورای نگهبان در بودجه و همچنین طرح اصلاح قانون انتخابات عنوان کرد: این کارها باعث وهن مجلس می‌شود، کما این که اقدامات فرهنگستان زبان فارسی موجب بی‌حرمتی به زبان فارسی شده است.

اقدامات فرهنگستان زبان فارسی موجب بی‌حرمتی به زبان فارسی شده است
کد خبر: 277563
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۹ ۱۰:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| جهانبخش محبی‌نیا در جلسه علنی امروز یکشنبه با استناد به اصل 15 قانون اساسی در اخطاری گفت: طبق این اصل زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است و اسناد و مکاتبات و کتب رسمی نیز با این زبان بوده است. همچنین استفاده از زبان‌های محلی و قومی در کنار زبان فارسی آزاد است.

وی افزود: این که امروز مجلس در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان در بودجه و یا طرح اصلاح قانون انتخابات برخی لغات را تغییر داد، با این استناد که این لغات فارسی نیست، در واقع اقدامی را مجلس در وهن زبان فارسی صورت داده و به دستاوردهای بزرگ ایران بزرگ بی اعتنایی کرده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: البته کار به جایی رسیده که فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی کارهایش موجب بی حرمتی به زبان فارسی شده است. اجازه دهید که ما زبان فارسی را همچون زبان فردوسی، خیام، سعدی، زکریای رازی، و آخوند خراسانی پیش ببریم. این اصلاحات پیشکش است. ما از هیأت رئیسه می‌خواهیم که جلوی این کارها را بگیرد.

علی مطهری رئیس جلسه با وارد ندانستن این اخطار گفت: در طول چند سال اخیر کلمات لاتین و انگلیسی در زبان فارسی مورد استفاده زیاد قرار گرفته است در همین باره از وزیر ارشاد سوالی داشتم که ایشان کارت زرد گرفت.

نایب رئیس مجلس افزود: باید مقابل استفاده از کلمات انگلیسی را در زبان فارسی گرفت لذا کار شورای نگهبان بر لزوم جایگزینی این کلمات درست بود ما هم می‌خواهیم به دوران آخوند خراسانی در زبان فارسی برگردیم.

در زمان بیان توضیحات مطهری محبی نیا با صدای بلند اعتراض می‌کرد و با فریاد می‌گفت که حرفهای مطهری درست نیست.

امروز در بخش‌هایی از بودجه کلماتی همچون بازبینی جایگزین کنترل، رایانه‌کی جایگزین فضای مجازی، الگو جایگزین مدل و برنما جایگزین بنر شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها