اعتمادآنلاین از اعتراضات سیاسی و اجتماعی ورزشکاران گزارش می‌دهد

تلاش برای رسیدن به برابری جنسیتی؛ مبارزه‌ای به بلندای تاریخ

الکس مورگان بازیکن تیم ملی فوتبال زنان آمریکا می‌گوید: همه ما به پوشیدن پیراهن تیم ملی آمریکا افتخار میکنیم و مسئولیت آن را تماما قبول کرده‌ایم، اما باور داریم که مبارزه برای رسیدن به برابری جنسیتی در ورزش قسمتی از این مسئولیت است.

تلاش برای رسیدن به برابری جنسیتی؛ مبارزه‌ای به بلندای تاریخ
کد خبر: 277604
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۲ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ تمام 28 عضو تیم فوتبال زنان ایالات متحده شکایت‌نامه‌ای امضا کرده و در آن علت شکایت از فدراسیون فوتبال را تبعیض جنسیتی سیستماتیک عنوان کرده‌اند. این شکایت که در یک دادگاه فدرال در لس‌آنجلس در روز جهانی زن تنظیم شد به درآمد و خدمات برابر اشاره کرده است.

در تیم فوتبال آمریکا بازیکنان مطرحی همچون مگان رپینوی، الکس مورگان و کارلی لیود بازی می‌کنند. اگر این شکایت به نتیجه برسد می‌تواند میلیون‌ها دلار برای فدراسیون آمریکا هزینه داشته باشد.

الکس مورگان در بیانیه‌ای در خصوص این شکایت گفت: همه ما به پوشیدن پیراهن تیم ملی آمریکا افتخار می‌کنیم و مسئولیت آن را تماما قبول کرده‌ایم، اما باور داریم که مبارزه برای رسیدن به برابری جنسیتی در ورزش قسمتی از این مسئولیت است.

به عنوان بازیکن این حق ماست که فارغ از جنسیتمان درآمدی برابر با فوتبالیست‌های مرد داشته باشیم.

فدراسیون فوتبال آمریکا هنوز واکنشی به این شکایت نشان نداده است. این اولین‌بار نیست که تیم فوتبال زنان آمریکا برای از بین بردن تبعیض جنسیتی با فدراسیون این کشور درگیر می‌شود.

اما اعتراض به نابرابری جنسیتی فقط محدود به تیم فوتبال زنان آمریکا نیست. در آمریکای جنوبی مردم با عشق فراوان فوتبال را دنبال می‌کنند، اما توجهی که به تیم ملی فوتبال مردان می‌شود در مورد تیم زنان وجود ندارد. در زمان برگزاری جام جهانی 2018 روسیه که همه نگاه‌ها در آرژانتین به تیم ملی فوتبال مردان بود زنان فوتبالیست تلاش کردند توجه‌ها را چه از سوی هواداران و چه مسئولان به سمت فوتبال زنان جلب کنند. آن‌ها خواستار از بین رفتن تبعیض جنسیتی بودند.

آدا هگربرگ بهترین فوتبالیست زن دنیا و برنده جایزه بالن دور یکی دیگر از زنانی است که برای رسیدن به برابری در ورزش زنان تلاش می‌کند. هگربرگ به دلیل وجود تبعیض جنسیتی در فوتبال نروژ تصمیم گرفت در جام جهانی بازی نکند. او موفقیت شخصی خود را فدای برابری جنسیتی برای نسل‌های آینده کرد.

سال‌هاست ورزشکاران زن در کشورهای مختلف تلاش می‌کنند تا با نابرابری جنسیتی مبارزه کنند و گاهی مردان هم با آن‌ها هم‌قدم می‌شوند.

یکی از رشته‌هایی که همواره ورزشکاران زن و مرد در آن برای رسیدن به درآمد و امکانات یکسان تلاش کرده‌اند تنیس است. اندی ماری و سرینا ویلیامز شاخص‌ترین چهره‌های تنیس هستند که در راستای رسیدن به برابری جنسیتی تلاش می‌کنند. تلاش گسترده تنیس‌بازان در سال‌های اخیر منجر به یکسان شدن جوایز در بسیاری از مسابقات شده است.

این‌ها تنها چند نمونه از تلاش ورزشکاران زن برای رسیدن به برابری است. با وجود سالیان دراز مبارزه اما هنوز راهی طولانی تا از بین رفتن کامل تبعیض جنسیتی در ورزش وجود دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها