کپی کارت ملی، یکی از شایع‌ترین کلاهبرداری‌های فضای مجازی

رئیس پلیس فتا استان البرز گفت: یکی از شایعترین کلاهبرداری‌های مجازی توسط مجرمان سایبری کپی اطلاعات عابر بانک‌هاست.

کپی کارت ملی، یکی از شایع‌ترین کلاهبرداری‌های فضای مجازی
کد خبر: 277742
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۹ ۱۵:۲۰:۵۰

اعتمادآنلاین| ‌ سرهنگ محمد اقبالی گفت: در آستانه سال نو و خریدهای شب عید، مردم مراقب برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌هایشان باشند.

وی اضافه کرد: برای این نوع سرقت‌های الکترونیکی، کاربران مهمترین نقش را ایفا می‌کنند، که با رعایت یک‌ سری نکات امنیتی ساده می‌توان ضمن حفظ اطلاعات کارت بانکی خود، مانع از برداشت غیر مجاز مجرمان سایبری شوند.

این مقام انتظامی بیان کرد: کاربران موقع وارد کردن رمز عبور باید به اطراف و اطرافیان خود توجه داشته باشند، دست خود را حائل قرار داده و پس از اتمام عملیات، رسید آن را به دقت بررسی کرده و نزد خود نگه دارند.

وی از مسافران نوروزی خواست برای خرید، از فروشگاه‌های معتبر استفاده کرده و از در اختیار گذاشتن کارت بانک به فروشندگان سیار و کیوسک‌های میان راهی بپرهیزند و برای خرید از این محل‌ها حتما ازپول نقد استفاده کنند.

سرهنگ اقبالی افزود: درچنین شرایطی که فراوانی جرائم برداشت غیرمجاز رو به افزایش است، هوشیاری شهروندان دراین زمینه ضروری است.

وی دربخش دیگری از سخنان خود به خریدهای مجازی اشاره و خاطرنشان کرد: هموطنان برای خریدهای مجازی قبل از هر اقدام، از اصلی بودن صفحه سایت و آدرس اینترنتی مطمئن شوند تا گرفتار سایت‌های جعلی و کلاهبرداری و یا بعضاً برداشت‌های غیرمجاز نشوند.

رئیس پلیس فتا استان البرز گفت: از سپردن کارت‌های بانکی به افراد غیر برای خرید و تراکنش در فضای مجازی خودداری شود چرا که کارت عابر بانک و رمز یک حریم خصوصی محسوب می‌شود. برخی افراد به دلیل ناآگاهی از برخی جرائم اینترنتی رمزکارت بانکی خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند که این موضوع باعث سوء استفاده‌های متعدد می‌شود.

وی افزود: چنانچه در موقع خرید مجازی درخواست مبلغ به عنوان بیعانه شود باید از هرگونه پرداخت خودداری کرد.

رمز کارت‌های بانکی، شاه کلید برداشت‌های غیرمجاز

رئیس پلیس فتا استان البرز خاطرنشان کرد: اگر در یک جایی حتی اگر کارت کشیده و کپی هم برداشته شود، اما رمز کارت را نداشته باشند هیچ اتفاقی نمی افتد، چرا که این رمز شاه کلید برداشت غیر مجاز است.

وی تاکید کرد: شهروندان برای خرید، کارت عابر بانک مجزا ویژه خرید داشته باشند، مبلغ محدود 100 الی 200 هزار تومان، شارژ کنند که اگر اتفاقی رخ داد ضرر بیشتر نکنند، اگر این نکته کلیدی رعایت بشود در بسیاری از جرائم کارت بانکی کاسته می‌شود.

وی گفت: امروزه از دستگاه‌های زیادی در انجام فعالیت‌های مالی و استفاده از حساب‌های بانکی استفاده می‌شود، اما رعایت نکات ایمنی و ارتقاء آگاهی در خصوص تمام تکنولوژی‌های روز، امری لازم و غیرقابل اجتناب است.

کلاهبرداران در کمین صاحبان کارت‌های بانکی

وی گفت: کابران در انتخاب کلمه عبور برای کارت‌های بانکی خود دقت و ازگذر واژه‌های پرکاربرد و متداول استفاده نکنند.

سرهنگ اقبالی افزود: تراکنش‌های مالی خود را با دقت و به طور کامل انجام داده و اگر قطعه‌ای از دستگاه خودپرداز مورد استفاده، مشکوک به نظر می‌رسد، حتماً به اپراتور دستگاه در بانک گزارش دهند.

وی یادآورشد : مشتریان حتماً پس از انجام تراکنش‌های مالی، رسید خود را دریافت و آن را بررسی و چنانچه انجام تراکنش مالی ناموفق بود، رسید مربوطه را نزد خود نگه دارند تا از بازگشت پول به حساب بانکی خود مطمئن شوند.

رئیس پلیس فتا استان البرز یادآورشد: به زبان آوردن رمز کارت بانکی یا انتقال وجوه از طریق پوز این زمینه را به وجود آورده تا شیادان با استفاده از روش‌های خاص، دست به کلاهبرداری بزنند که در این شرایط خاص می‌بایست توصیه‌های پلیس را جدی گرفت و سد راه نفوذ شیادان و کلاهبرداران شد.

وی افزود: آنچه می‌تواند در این وضعیت بیش از هر چیز تاثیر گذار واقع شود، رعایت جانب احتیاط توام با هوشیاری در فضای مجازی و خریدهای الکترونیکی است تا به صف طولانی مالباختگان راه پیدا نکنیم که در این میان برخی افراد سالخورده به دلیل عدم تمرکز فکری، رمز کارت‌های خود را پشت نویس کارت می‌کنند که بخشی از سوء استفاده‌های کلاهبرداران متوجه این افراد است.

ضرورت تغییر دوره‌ای رمز کارت بانکی

سرهنگ اقبالی تاکید کرد: مردم نسبت به تعویض دوره ای رمز اول و دوم در عابر بانک‌ها اقدام کنند.

وی به نمونه ای از کلاهبرداری‌ها در این بخش اشاره کرد و گفت: به تازگی پرونده‌ای روی میز پلیس قرار گرفت که بیش از چهار میلیارد تومان از مردم کلاهبرداری شده و تاکنون 300 نفر مالباخته در این زمینه شناسایی شده‌اند.

به گفته سرهنگ اقبالی، عمده جرائم شایع در برداشت‌های غیر مجاز کپی برداری ازکارت عابر بانک است که معمولا کلاهبرداران برداشت غیر مجاز را از یک تراشه‌های الکترونیکی و شبیه دستگاه پوز انجام می‌دهند و چنانچه کاربر، رمز را در اختیار آن ها قرار ندهد، با کپی برداری هیج اقدامی نمی توانند بکنند.

وی تاکید کرد : باید فرهنگ سازی لازم درخصوص نحوه استفاده از کارت‌های عابر بانک، انجام تمهیدات امنیتی در خصوص استفاده از عابر بانک برای پیشگیری را در اولویت قرار داده و همه دستگاه‌ها باید در این خصوص هم افزایی داشته باشند و برای اعتلا و فرهنگ سازی این موضوع مهم تلاش کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها