کد خبر: 277802
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۰ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

ایران از منظر رسانه‌های عربی/ دوشنبه ۱۱ مارس ۲۰۱۹، ۲۰ اسفند ۱۳۹۷

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟

سفر حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان به عراق بازتاب ویژه‌ای در رسانه‌ها و مطبوعات عربی امروز دوشنبه یازدهم مارس 2019 (20 اسفند 1397) داشت و هر یک از این رسانه‌ها از منظر و موضع خود به انتشار خبر ، گزارش و تحلیل در این رابطه پرداخت.

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟
کد خبر: 277802
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۰ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان به عراق بازتاب ویژه‌ای در رسانه‌ها و مطبوعات عربی امروز دوشنبه یازدهم مارس 2019 (20 اسفند 1397) داشت و هر یک از این رسانه‌ها از منظر و موضع خود به انتشار خبر، گزارش و تحلیل در این رابطه پرداخت.

به گزارش اعتمادآنلاین ، روزنامه طریق الشعب عراق گزارشی را در مورد سفر حسن روحانی به بغداد تهیه و به نقل از منابع آگاه و کارشناسان به تحلیل و تفسیر این مسئله پرداخت. این روزنامه عراقی به نقل از ناظران سیاسی، این سفر را مهم و حساس توصیف کرد و خبر داد پرونده‌های اقتصادی در سایه تحریم‌های اعمال شده آمریکا علیه تهران در صدر دستور کار آن قرار دارد.

روزنامه عراقی الزمان که همزمان در بغداد و لندن به چاپ می‌رسد در گزارشی به نقل از ظریف برنامه‌های رئیس‌جمهور ایران را در عراق لیست کرد. این روزنامه در خبری با اشاره به تاکید بغداد در عدم پایبندی به تحریم‌های ضد آمریکایی از تشکر ظریف از عراق به دلیل عدم تعهد به تحریم‌های آمریکایی نوشت.

روزنامه الاخبار لبنان هم در شماره امروز خود با تیتر «بغداد امروز از روحانی استقبال می‌کند؛ ما بخشی از تحریم‌های آمریکا نیستیم» به سفر 3 روزه حسن روحانی به عراق پرداخته و ضمن اعلام جدول برنامه‌های رئیس‌جمهور از رایزنی‌های محمدجواد ظریف که پیش از او به بغداد سفر کرده نوشت.

روزنامه اللواء لبنان هم از رایزنی‌های ظریف در بغداد برای آماده سازی سفر حسن روحانی خبر داد.

الدیار لبنان این سفر را در سایه تحریم‌های آمریکایی علیه ایران بسیار مهم توصیف کرد. به نوشته این روزنامه در صورت انجام ملاقات بین حسن روحانی و آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع دینی عراق او اولین رئیس‌جمهور ایران است که با او ملاقات کرده است.

به اعتقاد این روزنامه لبنانی، ایران از طریق رایزنی با کشورهای همسایه خود به دنبال تقویت ضرباهنگ تقابل با اقدامات ایالات متحده پس از خروجش از توافق هسته‌ای است.

در همین راستا روزنامه البناء لبنان هم به نقل از محمدعلی حکیم، وزیر خارجه عراق نوشت: به دنبال تقویت سطوح همکاری با تهران هستیم.

در مقابل روزنامه المستقبل ، ارگان حزب نخست‌وزیر لبنان، حضور روحانی در بغداد را برای افزایش نفوذ تهران در این کشور دانسته و آن را پیامی از سوی رئیس‌جمهور ایران به همتای آمریکایی‌اش اعلام کرد که به‌رغم تحریم‌های اعمال شده علیه کشور، تهران همچنان نفوذ بیشتر خود را در منطقه حفظ کرده است.

روزنامه الشرق الاوسط هم تلاش کرد همین خط مشی را دنبال کرده و دور زدن تحریم‌ها را محور اصلی برنامه‌های سفر روحانی به عراق اعلام کند. به زعم این روزنامه وابسته به عربستان سیاستمداران و کارشناسان بر این باورند که بغداد هرگز وارد جنگ تهران با واشنگتن نخواهد شد.

عبدالرحمن الشمری که الشرق الاوسط او را کارشناس اقتصادی عراقی توصیف کرده به این روزنامه گفت: عراق آمادگی تبدیل شدن به بخشی از جنگ اقتصادی بین آمریکا و ایران را ندارد زیرا عراق عملا به ایالات متحده نیاز داشته و به آن وابسته است.

به نوشته این روزنامه با وجود اعلام رسمی طرف ایرانی مبنی بر انجام ملاقات بین روحانی و آیت‌الله سیستانی، حوزه نجف هنوز این خبر را تایید یا تکذیب نکرده است، به ویژه که از سال 2015 به بعد مرجع عالی شیعیان عراق با هیچ سیاستمداری چه عراقی و چه خارجی ملاقات نکرده و صرفا نمایندگان سازمان ملل در عراق را به خاطر جوانب بشردوستانه وظایفشان ملاقات کرده است.

این روزنامه در تحلیل دیگری از اهداف سفر روحانی به عراق به‌عنوان یافتن راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها نام برده و ادعا می‌کند ایران در سایه فشارهای آمریکا نیم نگاهی به بودجه عراق دارد.

این روزنامه پرتیراژ و فرامنطقه‌ای همچنین به نقل از تحلیل جعفر قنادباشی در اعتمادآنلاین ، روابط بین ایران و عراق را بی‌بدیل و استثنایی توصیف کرد که مشابه آن در منطقه و شاید در جهان هم کمتر دیده شده است.

روزنامه القدس العربی هدف از سفر روحانی را تقویت نفوذ ایران در عراق دانسته و مدعی است بعد از سرنگونی صدام حسین توسط ایالات متحده در سال 2003 ایران هم‌اکنون قدرت برتر در عراق است.

این روزنامه در گزارش دیگری به نقل از وزیر امور خارجه کشورمان حضور روحانی به همراه هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی در عراق را فرصت مناسبی برای دستیابی به تفاهم جدی بین تهران و بغداد اعلام کرد.

در این روزنامه چاپ لندن به نقل از وزیر خارجه عراق هم تاکید شده کشورش با ایران 1400 کیلومتر مرز مشترک داشته و در کنار آن روابط فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و دینی مشترکی بین دو کشور وجود دارد که باید منافع عدیده مشترک را هم به آن افزود، پس در سایه ریشه‌های تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و منافع مشترک ما باید به روابط فیمابین گسترده‌تر و عمیق‌تر فکر کنیم.

حسن فحص کارشناس امور ایران این روزنامه هم در یادداشتی ادعا کرد حضور روحانی در عراق در واقع بُعد رسمی قدرت و نفوذ ایران در عراق را نشان می‌دهد.

روزنامه العرب چاپ لندن هم هدف اصلی و کلی سفر روحانی به بغداد را شکستن تحریم‌های آمریکایی علیه کشورش دانست.

این روزنامه که خط مشی اماراتی ـ سعودی را دنبال می کند ادعا کرد سفر روحانی از چارچوب امور شکلی و پروتکلی خارج نخواهد شد زیرا پرونده عراق در اختیار موسسات دیگری به غیر از ریاست‌جمهوری و محمدجواد ظریف است.

روزنامه الکترونیکی الرای الیوم هم از پیشنهاد ایران به عراق برای لغو روادید بین دو کشور نوشت و از زبان ظریف نقل کرد ما به برادران عراقی خود پیشنهاد رفع کامل روادید یا کاهش قیمت آن را داده ایم و بحث و گفت‌وگو در رابطه با آن همچنان ادامه دارد و امیدواریم روز دوشنبه اخبار خوشی را در این رابطه بشنویم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها