کد خبر: 277836
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۰ ۰۹:۰۸:۲۷
| |

نداشتن مهارت ارتباطی، یکی از عوامل طلاق

استاد روانشناسی دانشگاه ارومیه گفت: آشنایی نداشتن زوجین با مهارتهای ارتباطی از علل اصلی طلاق در جامعه امروز است.

نداشتن مهارت ارتباطی، یکی از عوامل طلاق
کد خبر: 277836
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۰ ۰۹:۰۸:۲۷

اعتمادآنلاین| ‌ علی عیسی زادگان چرایی بوجود آمدن طلاق را در درجه اول ناشی از مشکل در برقراری ارتباط با خویشتن عنوان کرد و گفت: منظور از ارتباط با خویشتن، مهارت پاسخ به افکار و هیجانات خویش است؛ افراد باید قبل از ازدواج و یا حتی آشنایی مهارت کافی برای برقراری ارتباط با خود را یاد بگیرند تا با کنترل و مدیریت هیجانات و رفتار خود بتوانند مهارت ارتباطی خود با دیگران را بهبود بخشند.

وی ادامه داد: زوجین و جوانان امروز مادامی که در زمینه ارتباطی مهارت نداشته باشند مشکلات متعددی در زندگی مشترک خواهند داشت.

عیسی زادگان، ایجاد امنیت و ارامش، دلبستگی و دوست داشته شدن را لازمه یک زندگی و پیوند مبارک دانست و افزود: زوجین باید در زندگی مشترک بتوانند امنیت اقتصادی، اجتماعی و آرامش را برای یکدیگر به ارمغان بیاورند.

این روانشناس گفت: علت طلاق در جامع امروز را مسائل اقتصادی صرف نمی‌توان عنوان کرد بلکه بسیاری از زوجین شعور و آگاهی کامل که رکن اصلی در یک زندگی است را کسب نکرده وارد زندگی مشترک می‌شوند که تبعات بعدی آن علاوه بر خود فرد جامعه را نیز درگیر می‌کند.

وی به نقش فضای مجازی در بروز طلاق اشاره کرد و یادآور شد: اگرچه وجود محرک‌ها در فضای مجازی غیر قابل انکار است اما توانایی تمیز و آگاهی از نحوه استفاده از هر ابزاری به خود فرد منوط است چه بسا که وجود محرک‌ها در فردی با سطح آگاهی بالا بی‌تاثیر خواهد بود.

عیسی زادگان ادامه داد: چنانچه زوجین بتوانند امنیت و آرامش که لازمه زندگی مشترک است را تامین کنند وجود محرکها در فضای حقیقی و مجازی کمرنگ می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه، گرایش جامعه به سمت تجمل گرایی و نمایش این تجملات در بستر فضای مجازی را آسیبی در زندگی مشترک زوجین عنوان کرد و گفت: تجمل پرستی و تجمل گرایی از دیرباز وجود داشته و رسانه‌های داخلی و خارجی در این مورد اثر گذارند اما زوجین باید به جای توجه به نیازهای کاذب درصدد رفع نیاز های اساسی یکدیگر باشند.

وی با بیان اینکه طلاق منفورترین حلال‌هاست و عواقب فردی و اجتماعی فراوانی را برای طرفین به‌دنبال دارد، اظهار کرد: علاوه بر تبعات و بار روانی طلاق در بین زوجین و فرزندان طلاق، پدیده سرقت و آسیب‌های اجتماعی متعدد دیگری را گاها به دنبال داشته است.

این روانشناس بر لزوم آماده‌سازی فرزندان از سوی خانواده‌ها برای پذیرش ازدواج و مسئولیت زندگی مشترک تاکید کرد و افزود: لازم است خانواده‌ها آموزش‌های لازم را به فرزندان خود قبل از ازدواج داده و فرزندان خود را برای همسرداری و پذیرش مسئولیت زندگی مشترک آماده کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها