کد خبر: 278002
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۰ ۱۴:۰۵:۱۱
| |

فراوانی دام، چالش بزرگ مراتع

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، مهمترین چالش مراتع این استان را بهره برداری مفرط از آن اعلام کرد.

فراوانی دام، چالش بزرگ مراتع
کد خبر: 278002
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۰ ۱۴:۰۵:۱۱

اعتمادآنلاین| ‌ حسن وحید افزود: بهره برداری مفرط و خارج از فصل مهمترین مشکلی است که در مراتع با آن مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه در این استان 580 هزار هکتار طرح مرتعداری وجود دارد، افزود: تاکنون موفق شده ایم مساحت 250 هزار هکتار را تحویل بهره برداران در قالب طرح های مرتع داری دهیم.

وحید با بیان اینکه در چهار هزار و 655 هکتار از مراتع این استان عملیات احیاء و مرمت صورت گرفته است، ادامه داد: یک هزار و 209 هکتار دیم زارهای کم بازده بوده که عملیات مذکور در آن انجام شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بر اثر خشکسالی های اتفاق افتاده با کمبود علوفه مواجه هستیم، اظهار کرد: در بخش هایی که رطوبت و بارندگی خوبی وجود دارد علوفه کاری انجام می شود.

اسدی، رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز پیش از آن در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرده بود: تغییر نژاد در دام‌های استان از راهکارهای زودبازده برای کاهش فشار بر مراتع این استان است.

وی با اشاره به این‌که دام‌های موجود در این استان دو برابر ظرفیت مراتع است، افزود: خراسان شمالی دارای بیش از دو میلیون رأس دام است که از این تعداد یک میلیون و 150 هزار رأس مجاز هستند.

وی با بیان این‌که بیشتر دام‌های غیرمجاز متعلق به روستاییان است، ادامه داد: تعداد سامان عرفی موجود در این استان 900 فقره است که دام‌ها از آن استفاده می‌کنند. یکی از بهترین راهکارهایی که می‌توان در کوتاه مدت پاسخ گرفت، تغییر نژاد دام در این استان است.

وی با بیان این‌که بیشتر نژاد دام‌هایی که در این استان پرورش می‌یابند، سنتی است، تصریح کرد: می‌توان نژادهایی را پرورش داد که هم نیاز به تغذیه کمتری داشته باشند و از سوی دیگر میزان تولید در آنها نیز نسبت به دام‌های موجود بیشتر است.

این مقام مسئول تاکید کرد: به هیچ عنوان به دنبال و راضی به حذف دام نیستیم اما با اجرای طرح‌های مرتع داری می‌توان این مشکل را حل کرد. به طور حتم نباید یک مرتعدار، دامدار نیز باشد بلکه یک مرتع‌دار می‌تواند فعالیت‌های مرتعداری را انجام دهد که در این صورت ضرورتی برای وی وجود ندارد تا دام غیرمجاز نگهداری کند.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی توضیح داد: تاکنون 220 طرح مرتعداری در این استان تهیه شده که از این تعداد 102 طرح آماده شده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها