عضو فراکسیون امید مجلس: طرح ممنوعیت نمایندگی بیش از 3 دوره متوالی تبلیغاتی بود/ اینکه می‌گویند هدف حذف لاریجانی است، یک تحلیل سطحی است/برآورده نشدن وعده‌های روحانی اصلاح‌طلبان را مردد کرده است

یک عضو فراکسیون امید مجلس گفت: اکثریت مردم متوجه هستند که در وضعیت موجود راهی جز تعامل و حل مسائل سیاست خارجی نیست و اصلاح‌طلبان هم این را اعلام کردند اما در پیشبرد بعضی از برنامه‌هایشان که طبیعت هرجامعه‌ای است با موانعی مواجه هستند که مردم هم این را متوجه هستند.

عضو فراکسیون امید مجلس: طرح ممنوعیت نمایندگی بیش از 3 دوره متوالی تبلیغاتی بود/ اینکه می‌گویند هدف حذف لاریجانی است، یک تحلیل سطحی است/برآورده نشدن وعده‌های روحانی اصلاح‌طلبان را مردد کرده است
کد خبر: 278074
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۰ ۱۶:۱۹:۱۱

اعتمادآنلاین| جلال میرزایی در بیان ارزیابی خود از مصوبه اخیر مجلس مبنی بر اینکه نمایندگان بیش از سه دوره متوالی نمی‌توانند نامزد انتخابات مجلس شوند، گفت: واقعیت این است که پیشنهاد این مصوبه در حین بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس مطرح شد و پیشنهاد نمایندگان هم بود.

طراحان ممنوعیت بیش از 3 دوره متوالی نمایندگی مجلس کار تبلیغاتی انجام دادند

وی تاکید کرد: پیشنهاد این طرح را آقای خامکانی با هماهنگی تابش و دیگر نمایندگان مطرح کردند. به عبارتی این پیشنهاد را خود اصلاح‌طلبان مطرح کردند. این پیشنهاد مطرح شد و رای آورد اما به نظر می‌رسد برخی از دوستان خود ما هم به دنبال این مساله بودند که این موضوع را به نحوی طرح کنند که در انتخابات به نفع‌شان تمام شود چون شاید فرضشان بر این باشد که شورای نگهبان این را تایید نمی‌کند، بلکه یک کار تبلیغاتی انجام دادند که بگویند ما نمی‌خواهیم بیاییم و خودمان هم پیشنهاد دادیم.

اینکه می‌گویند هدف حذف لاریجانی است، یک تحلیل سطحی است

این عضو فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد:‌ تحلیل بعضی از همکاران این بود که شاید نیت بانیان این پیشنهاد این بوده که فرضا شورای نگهبان این طرح را تایید نمی‌کند و می‌توانند از آن استفاده تبلیغاتی کنند. در این میان بعضی از تحلیل‌ها عجیب است که می‌گویند هدف حذف لاریجانی هست یا می‌گویند می‌خواهند قالیباف را رئیس مجلس کنند که این‌ها به نظر من تحلیل‌هایی سطحی است.

این نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید این مصوبه مورد تایید شورای نگهبان قرار بگیرد یا خیر؟، عنوان کرد: قانون اساسی در مورد انتخابات مجلس گفته که نمایندگان با رای مستقیم مردم برای یک دوره چهارساله انتخاب شوند اما جزئیات آن را به قانون عادی مصوب مجلس محول کرده است، بنابراین نباید مغایرتی با قانون اساسی داشته باشد. همانطور که ما سطح سن گذاشته‌ایم کسانی که کاندیدا می‌شوند باید حداقل 30 و حداکثر 75 سال داشته باشند این هم شرایطی است که می‌تواند وجود داشته باشد.

وضعیت جریان اصلاح‌طلب تحت تاثیر بررسی صلاحیت‌ها است

رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس در پاسخ به این سوال که اجرایی شدن این مصوبه را مفید می‌دانید یا خیر گفت: به نظر من هم قابل دفاع است و هم می‌توان نقدهایی بر آن وارد کرد، اینکه کسی خوب عمل کند و مردم در چند دوره انتخابات به او اعتماد کنند، مشکلی نیست اما از طرف دیگر هم وقتی کسی چنددوره حضور داشته باشد هرچه خلاقیت و ابتکار داشته در این چند دوره اجرا کرده اما باید اجازه دهیم که افراد جوان‌تری حضور پیدا کنند و گردش نخبگان هم در مجلس ساری و جاری شود و اجازه دهیم که مردم چهره‌های جدیدتری را انتخاب کنند.

میرزایی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید اگر ممنوعیت نمایندگی بیش از سه دوره به قانون تبدیل شود باتوجه به حزبی و لیستی شدن انتخابات مجلس صف‌بندی‌های انتخاباتی برای سال آینده به چه شکل خواهد بود؟، اظهار کرد: جریان اصلاح‌طلب که وضعیتش در انتخابات تحت تاثیر تایید صلاحیت‌ها است البته این به طیف اصولگرایان هم بستگی دارد. برای اصولگرایان هم در دوره قبل جریانی منظم و تشکیلاتی که حمایت برخی‌ جریان‌های دیگر را هم دارد تحت عنوان جمنا شکل گرفت. الان شعارها این است که نه اصولگرا نه اصلاح‌طلب بلکه یک جریان انقلابی با اتکاء‌ به درون که با ادبیاتی خاص به دنبال جذب آرای مردم هستند.

جمنا با تبلیغات مضاعف وارد عرصه انتخابات می‌شود

وی افزود: به نظر می‌رسد جمنا با یک تبلیغات مضاعف وارد عرصه انتخابات شود و این باعث می‌شود جریان سنتی اصولگرایی که قبلا تحت عنوان جبهه پیروان خط امام و رهبری در انتخابات می‌دیدیم مقداری به حاشیه رود. در میان اصلاح‌طلبان هم باید ببینیم تایید صلاحیت‌ها هم به چه نحو است و چگونه وارد عرصه انتخابات می‌شوند چون اصلاح‌طبان از اینکه نمی‌توانند چهره‌های اصلی را بیاورند مقداری سرخورده شده‌اند و توقعاتی هم از کسانی که مورد حمایت قرار می‌دهند، دارند.

برآورده نشدن وعده‌های روحانی اصلاح‌طلبان را برای انتخابات سال آینده مردد کرده است

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد:‌ اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری از آقای روحانی و چهره‌های متمایل به اصلاح‌طلبان حمایت کردند اما آن توقعاتی که داشتند بعضا برآورده نشده و این مقداری بدنه اصلاح‌طلبان را مردد کرده که آیا باز به همین صورت وارد شوند و سرمایه‌ اجتماعی خود را اینطور هزینه کنند یا اینکه به شکل دیگری ظاهر شوند این‌ها مباحث اصلی جریان اصلاح‌طلب برای ماه‌های آینده خواهد بود.

وی با بیان اینکه باید نسبت به مباحثی که در جریان اصلاح‌طلب وجود دارد صبر داشته‌ باشیم، گفت: نوع رابطه اصلاح‌طلبان با دولت مبنی بر حمایت یا انتقاد از دولت و بازتعریف و چگونگی حمایت از افرادی که گرایش اصلاح‌طلبی دارند و عضو احزاب اصلاح‌طلب نیستند این‌ها مواردی است که تحت تاثیر تایید صلاحیت‌ها خواهد بود و جزو مباحث اصلاح‌طلبان خواهد بود.

تشکیلاتی تحت عنوان شورای وحدت با هدایت حدادعادل کار انتخابات را آغاز کرده است

این عضو فراکسیون امید مجلس ابراز کرد: تشکیلاتی که تحت عنوان شورای وحدت وجود دارد و آقای حدادعادل هم مسئولیت آن را بر عهده گرفته این‌ها با تبلیغات مضاعفی کار را شروع می‌کنند. بعضی جریان‌ها شاید فرض را بر این گذاشته‌اند که شاید پایگاه اجتماعی آن‌چنانی نداشته باشد در نتیجه معمولا عنوان‌ها را تغییر می‌دهند. اصولگرایان دور گذشته تحت عنوان جمنا آمدند و حالا هم شورای وحدت را ایجاد کرده‌اند و آقای حدادعادل هم رئیس آن است و اینکه با چه عنوانی در عرصه انتخابات حضور پیدا کنند باید صبر کنیم و ببینیم.

کسانی که شعار نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب می‌دهند برای انتخابات حرف جدیدی ندارند

نماینده مردم ایلام در پاسخ به سوالی درباره رویکرد مردم به دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرایی در انتخابات گفت:‌ وضعیت در اردیبهشت ماه پارسال که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد تقریبا مشخص بود که دارد چه اتفاقاتی می‌افتند اما مردم نگران این بودند که اگر آقای روحانی انتخاب نشود، طیف مقابل می‌آید و شرایط را بدتر می‌کند درنتیجه به جریان اصلاح‌طلب اعتماد کردند و به آقای روحانی رای دادند.

میرزایی تاکید کرد: درمورد آینده هم این شعارهایی که برخی تحت عنوان نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب بلکه جریان انقلابی معرفی کنند به دنبال الگوی اقتصاد مقاومتی هستند و نگاهشان به خارج نیست و می‌خواهند ظرفیت‌های داخلی را شکوفا کنند و می‌گویند نباید به اروپایی‌ها هم توجه شود این جریانی است که حضور پررنگی در انتخابات خواهد داشت اما واقعیت این است که حرف جدیدی ندارند.

احتمال دارد سه جریان در انتخابات داشته باشیم

وی ادامه داد:‌ این‌ها درست است که سعی می‌کنند عنوان‌های پرتمطراق به کار ببرند اما واقعیت این است که درنهایت چیزی در آن نیست، اکثریت مردم متوجه هستند که در وضعیت موجود راهی جز تعامل و حل مسائل سیاست خارجی نیست و اصلاح‌طلبان هم این را اعلام کردند اما در پیشبرد بعضی از برنامه‌هایشان که طبیعت هرجامعه‌ای است، با موانعی مواجه هستند که مردم هم این را متوجه هستند.

میرزایی گفت: ممکن است ائتلافی جدید شکل بگیرد مثلا امکان دارد ائتلاف اصلاح‌طلبان با دولتی‌‌ها و یا طیف میانه‌رو اصولگرا شکل بگیرد. ازطرف دیگر احتمال دارد ما سه جریان در انتخابات داشته باشیم که ضلع اول شامل اصلاح‌طلبان و بخشی از دولتی‌ها، ضلع دوم هم ممکن است طیفی از طرفداران آقای روحانی با لاریجانی باشند و ضلع سوم هم همان طیفی باشد که آقای حدادعادل به دنبال آن است.

منبع:ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها