کد خبر: 278087
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۰ ۱۷:۲۰:۰۰
| |

اعتمادآنلاین از تازه‌ترین حاشیه نظرسنجی‌های ستاره مربعی رسانه ملی گزارش می‌دهد

هزارتوی رای‌گیری‌های تلویزیونی و شرکت توسکا/ ماجرای توییت وزیر ارتباطات چه بود؟/ از ادعای اختلال در نظرسنجی رسانه ملی تا کلید خوردن طرح تحقیق و تفحص از ارزش افزوده صداوسیما/ توپی که به زمین صداوسیما برگشت

داستان از رقابت تنگاتنگ میان برنامه‌های «نود» و «برنده‌ باش» در جشنواره تلویزیونی جام‌جم آغاز شد. رقابتی که از ارسال پیامک‌ برای رای‌گیری شروع و به جنجالی خبرساز تبدیل شد.

هزارتوی رای‌گیری‌های تلویزیونی و شرکت توسکا/ ماجرای توییت وزیر ارتباطات چه بود؟/ از ادعای اختلال در نظرسنجی رسانه ملی تا کلید خوردن طرح تحقیق و تفحص از ارزش افزوده صداوسیما/ توپی که به زمین صداوسیما برگشت
کد خبر: 278087
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۰ ۱۷:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ داستان از رقابت تنگاتنگ میان برنامه‌های «نود» و «برنده‌ باش» در جشنواره تلویزیونی جام‌جم آغاز شد. رقابتی که از ارسال پیامک‌ برای رای‌گیری شروع و به جنجالی خبرساز تبدیل شد.

ماجرا از این قرار بود که ‌از روز جمعه، دهم اسفند پیامک تایید رای به برنامه «‌برنده باش» با اجرای محمدرضا گلزار برای تعداد زیادی از مشترکین اپراتورهای مختلف ارسال شد. این در حالی بود که این افراد اصلا در رای گیری جشنواره تلویزیونی جام جم شرکت نکرده بودند.

پیامک برنده‌باش

رای‌گیری بخش مردمی جشنواره تلویزیونی جام‌جم که از 23 بهمن شروع شد، تا پنجشنبه 9 اسفند بیش از 40 میلیون رأی در سامانه‌ USSD و روبیکا به خود اختصاص داد.

صعود ناگهانی «برنده باش»

بر اساس آخرین نتایجی که از این رای‌گیری در چهارم اسفند منتشر شد، برنامه «نود» با کسب بیش از 30 درصد آرای مردمی و بیش از یک میلیون و صد و یازده هزار رای پیشتاز بود و «برنده باش» با 26 درصد آرا و بیش از 962 هزار رای در در رده دوم قرار داشت. نتایج بعدی که در ساعت 21 یازده اسفند منتشر شد نشان می‌داد که دو برنامه «برنده باش» با یک میلیون و پانصد و هجده هزار رای (ششصد هزار رای رشد) و «نود» با یک میلیون و پانصد و هشتاد هزار رای (چهارصد و هفتاد هزار رای) در نظرسنجی جابجا شدند.

این آمار نشان می‌دهد که مسئله فراتر از یک نظرسنجی صداوسیما است و اکنون ابهام درباره سوءاستفاده از شماره گروهی از شهروندان برای رای‌گیری به نفع یا دستکاری در آرای مردمی صداوسیما مطرح است؛ مسئله‌ای که به لحاظ قانونی جرم محسوب می‌شود و باید عوامل دخیل در آن تحت تعقیب قرار گیرند.

ورود وزیر ارتباطات به ماجرای رای‌گیری با #حق‌_الناس

پس از این ماجرا، افرادی که این پیامک برایشان ارسال شده بود، تصمیم به منشن وزیر ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی گرفتند و از او خواستند پشت پرده ماجرا آشکار شود.

در واکنش به این اقدام، دبیر جشنواره تلویزیونی جام جم ادعا کرد که سامانه رای‌گیری مردمی جشنواره مورد حمله سایبری قرار گرفته است. او گفت این حمله در ساعت 24 پنج‌شنبه نهم اسفندماه 97 اتفاق افتاده و ما از همان لحظات ابتدایی دیتاسنتر را ایزوله کردیم تا رأی‌های مشکوک وارد رأی‌های مردمی نشود.

آذرجهرمی

این توضیحات اما افکار عمومی را قانع نکرد و مردم را مصمم‌تر ساخت تا از حقیقت ماجرا آگاه شوند. پس از آن آذری جهرمی، ‌وزیر ارتباطات با اشاره به نمونه آماری رای گیری از یک 1 میلیون نفر در توئیتی گفت: «دو تصویر فوق، بخشی از مستندات آنچه در نظرسنجی انتخاب محبوب‌ترین برنامه سال صدا و سیما گذشته است را به نمایش می‌گذارد. مستندات پس از تکمیل به صورت کامل برای رسیدگی به صدا وسیما و پلیس فتا ارسال خواهد شد.» وزیر ارتباطات در این توئیت کلمه «حق الناس» را هشتگ کرد.

توسکا به‌عنوان یکی از مظنونین معرفی شد

پس از این جنجال‌ها، صحبت‌های مبهمی از ورود پول‌های کثیف یا مشکوک به تلویزیون بیان شد. ماجرایی که بیش از این در سینما و شبکه خانگی به یک مناقشه تبدیل شده بود. حالا این اتفاق در تلویزیون تکرار شده بود خطر اپلیکیشن‌ها، ستاره‌ها و اسپانسرها آن‌قدر نگران‌کننده است که قربانیان آن مردم و هنرمندان هستند.

اولین اظهارنظر رسمی درباره متهمان دستکاری در آرای مردم، از سوی سازمان صداوسیما صورت گرفت. مسعود احمدی‌افزایی دبیر جشنواره جام‌جم در پاسخ به اطلاع‌رسانی وزیر ارتباطات، تقصیر را به گردن وزارت ارتباطات انداخت و با اشاره به بستر رأی‌گیری جشنواره گفت: «این سامانه توسط یکی از شرکت‌ها توسعه داده می‌شود و این شرکت در بخش کد دستوری از زیرساخت USSD مربوط به یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین شرکت‌های پردازنده کدهای دستوری کشور استفاده می‌کند و طبیعتا تحت نظارت فنی سازمان تنظیم مقررات و فرکانس‌های رادیویی (ICT) که در واقع از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجوز دارد، همه امور خود را به انجام می‌رساند.»

این اظهارنظر دو شرکت «توسکا» به عنوان طرف قرارداد صداوسیما در زمینه خدمات ارزش افزوده و «آیکان» صاحب امتیاز کد دستوری *3# را هدف می‌گرفت. بر اساس تحلیل اهالی صداوسیما، این دو شرکت مقصران اصلی دستکاری در آرای مردم بودند و فعالیت‌شان در فضای مجازی، خبر از مسئولیت وزارت ارتباطات در قبال آن‌ها می‌داد.

آغاز همکاری پرابهام صداوسیما با توسکا

آذر 96، صدور ابلاغیه رسمی سازمان صداوسیما خطاب به شبکه‌های تلویزیونی و سایر فعالان حوزه تبلیغات ارزش‌افزوده، سروصدای زیادی به پا کرد؛ ابلاغیه‌ای که از توافق سازمان صداوسیما با یک شرکت تبلیغاتی به نام «توسکا» که زیرمجموعه شرکت همراه اول است و واگذاری انحصاری تبلیغات خدمات ارزش‌افزوده به این شرکت واسطه‌ای خبر می‌داد.

توسعه کسب‌وکار یا دلال

توسکا یکی از شرکت‌های زیرمجموعه همراه اول است که در قسمت معرفی آن در سایتش آمده: «شرکت توسعه کسب‌وکار ایرانی با برند توسکا، فعال در زمینه برپایی کارزارهای تبلیغاتی بر بستر فناوری‌های دیجیتال است. توسکا پاسخی به تمام نیازهای شما در زمینه تبلیغات گسترده بر بستر تمامی رسانه‌های دیجیتال اعم از شبکه‌های رسمی رادیو و تلویزیون، اینترنت، تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی است.»

این مسئله، اعتراض شرکت‌های PSP را برانگیخت، چرا که نمونه بارز انحصارگرایی بود و با ورود شرکت توسکا به بازار ارائه خدمات، تعرفه‌های صداوسیما نیز افزایش یافت.

از سویی گفته می‌شود توسکا منتسب به شرکتی است که در فضای کسب‌وکار در مقابل PSPها قرار دارد و برخی این احتمال را می‌دهند که شرکت توسکا از موقعیت انحصاری ایجاد شده در راستای تحت فشار قرار دادن شرکت‌های PSP در راستای کوتاه آمدن از خواسته‌های خود در مقابل آن شرکت سوم استفاده می‌کند.

به عبارت دیگر، با ورود انحصاری شرکت توسکا به میدان، عملا یک دلال به میان آمده که باعث افزایش چشمگیر هزینه‌ها شده و تضعیف ارتباط بین صداوسیما با شرکت‌های PSP می‌شود.

شکست سکوت توسکا

پس از این اظهارنظرها، شرکت توسکا واکنشی نداشته و سکوت کرده بود. پس از ادعای اهالی صداوسیما، شرکت توسکا با وصول طرح تحقیق و تفحص، اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در بخشی از متن این توضیحات آمده است: «در سرفصل‌های اهداف و حوزه فعالیت شرکت توسکا، ارائه خدمات به فعالان حوزه ارزش افزوده و OTT شامل کدهای دستوری USSD، اپلیکیشن‌ها و... در نظر گرفته شده که در تمامی این حوزه‌ها و بر اساس ضوابط شرعی و قانونی و مبتنی بر مدل‌های تجاری مدنظر شرکت‌های متقاضی و بدون دریافت سهام یا مالکیت، همکاری با ایشان شکل می‌گیرد که جزئیات تمام این مقررات و دستورالعمل‌ها در سایت سازمان صداوسیما و شرکت توسکا منتشر شده است.»

اعلام برائت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از ارتباط با توسکا

پس از آن، در رسانه‌ها، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر ارتباط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با شرکت توسعه کسب‌وکار توسکا، منتشر شد. ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «شرکت توسعه کسب و کار توسکا با توجه به سهام حداقلی ستاد در شرکت مخابرات ایران و بالطبع همراه اول به هیچ وجه جزء شرکت‌های تحت مدیریت و کنترل ستاداجرایی فرمان حضرت امام نیست و هیچگونه درآمد و انتفاعی نیز ازطریق این شرکت برای ستاد تامین نشده و نخواهد شد.»

طرح تحقیق و تفحص مجلس از ارزش افزوده صداو سیما کلید خورد

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با امضای نامه‌ای خطاب به هیأت رئیسه مجلس، خواستار تحقیق و تفحص از قراردادهای حوزه خدمات ارزش افزوده تلفن همراه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شده‌اند.

در بخشی از این نامه آمده: «اخیرا سازمان صدا و سیما با قراردادی، تبلیغات استارتاپ ها و کسب و کارهای نو را به مجموعه‌ای واگذار کرده که این امر ضمن افزایش هزیته تبلیغات استارتاپها و ایجاد خلل در فضای رقابتی، فضای جاری نه چندان مطلوب کسب و کارهای نوین را با چالش‌های جدیدی مواجه ساخته است.»

نحقیق‌وتفحص مجلس

نمایندگان امضا کننده درخواست تحقیق و تفحص از قرارداد های ارزش افزوده صدا و سیما در بخش پایانی نامه خود خطاب به هییت رئیسه آورده‌اند که با توجه به مفاد تبصره یک بند 7 ماده 45 آیین نامه داخل، دستور فرمایید کمیسیون های تخصصی نسبت به بررسی موضوع و اصلاح رویه اقدام نمایند. فرید موسوی، حمیده زرآبادی، شهروز برزگر، سمیه محمودی و فاطمه حسینی از جمله 11 امضا کننده این درخواست هستند. .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها