کد خبر: 278394
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۶ ۱۵:۳۰:۰۰
| |

بازنشر/ گزارش ویدئویی اعتمادآنلاین از دو لایحه و یک طرح بداقبال سال ۹۷ در حوزه زنان؛

سرنوشت لایحه «تامین امنیت زنان» در انتظار روزنه امید/ کودک‌همسری به کجا می‌رسد؟

لایحه «تامین امنیت زنان علیه خشونت»، «برابری دیه زن و مرد» و طرح «کودک‌همسری» پس از بداقبالی در سال 97 حالا و در سال جدید منتظر فرصتی دوباره هستند.

حجم ویدیو: 7.27M | مدت زمان ویدیو: 00:03:02 دانلود ویدیو
کد خبر: 278394
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۶ ۱۵:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ لایحه تامین امنیت زنان علیه خشونت، برابری دیه زن و مرد و طرح کودک‌همسری را می‌توان بداقبال‌ترین طرح‌ها و لایحه‌های سال 97 نامگذاری کرد، موضوعاتی که هیچ شانسی برای رسیدن به مجلس نداشتند.

با وجود اینکه جزئیات لایحه تامین امنیت خشونت علیه زنان آذرماه سال 96 مورد تایید قرارگرفت اما از همان روز تا به حالا پشت در قوه قضائیه باقی مانده است.

بیانیه کمپین حقوق بشر ایران، تلاش فعالین مدنی و حقوق‌دان‌ها، پیگیری معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری و چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم نتوانسته کمکی به پیشرفت این لایحه کند.

لایحه برابری دیه زن و مرد هم سرنوشت مشابهی داشت. اگرچه دیه زن و مرد در حوادث رانندگی بالاخره توسط شورای نگهبان تایید شد، اما هنوز تغییر اصلی در آن رخ نداده است.

ایراد فقهی به این لایحه در حالی وارد شده که معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفته در نص صریح قرآن هیچ اشاره‌ای به تفاوت دیه زن و مرد نشده است. در همین راستا این لایحه به دولت ارائه شد تا شانس دیگری برای ورود به مجلس در سال 98 داشته باشد.

و اما طرح پر سرو‌صدای کودک‌همسری. طرحی که رسانه‌ها در سال 97 تقریبا هر روز از آن نوشتند، در ماه نخست زمستان سال گذشته رد و همچون لایحه برابری دیه زن و به دولت ارسال شد تا مجددا مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد.

نکته قابل توجه اینکه این سه موضوع مرتبط با زنان، خانواده و کودکان خود بسترساز بخش اعظم آسیب‌های اجتماعی حال حاضر ایران را تشکیل می‌دهند. زنی که مورد خشونت قرار گرفته و در قانون حق دفاع از خودش را ندارد، زنی که حتی بعد از مرگش هم در جایگاه جنس دوم قرار گرفته، دختر بچه‌ای که هنوز به فکر بازی است اما ناگهان سر از خانه شوهر در می‌آورد.

بررسی پرونده‌های قضایی نشان می‌دهد که زنان حاضر در این پرونده‌ها که گاهی جرم‌های بزرگی همچون قتل را مرتکب شده‌اند، تنها با قانونی که پشت آنها باشد می‌توانستند راه سعادت را پیدا کنند. سال 98 فرصتی دوباره برای پرداختن این طرح و لایحه‌هاست. همچنین فرصتی دوباره برای فعالین مدنی و دغدغه‌مندان دولتی. فرصتی برای رسیدن به برابری جنسیتی بیشتر و دنیایی آرام‌تر.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها