کد خبر: 278438
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۱ ۱۷:۰۲:۰۲
| |

دورنمای مذاکرات ترامپ-اون در هاله‌ای از ابهام

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون دومین اجلاس خود را در هانوی در ماه گذشته میلادی برگزار کردند؛ اما این بار دولت ترامپ رویکرد سرسختانه‌ای درباره خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی اتخاذ کرده بود. این مسئله شک و تردیدها را افزایش داد که آیا دو طرف به توافقی دست می‌یابند یا خیر.

دورنمای مذاکرات ترامپ-اون در هاله‌ای از ابهام
کد خبر: 278438
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۱ ۱۷:۰۲:۰۲

اعتمادآنلاین| روز دوشنبه «استفن بیگان» نماینده ویژه آمریکا در مساله کره شمالی اعلام کرد: واشنگتن تا زمانی که کره شمالی تمام برنامه موشک‌های بالستیک و هسته‌ای خود را منحل نکند، تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد. همچنین آمریکا به دنبال از بین بردن تسلیحات بیولوژیکی و شیمیایی پیونگ یانگ است.

نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی در نشستی به میزبانی اندیشکده بین‌المللی کارنگی در واشنگتن اعلام کرد: ما نمی‌خواهیم خلع سلاح هسته‌ای به طور تدریجی اتفاق بیفتد. رئیس جمهور با صراحت این مسئله را بیان کرده است. یک اتحاد کامل میان اعضای دولت ترامپ درباره این رویکرد وجود دارد.

در مقابل کره شمالی از گذشته اعلام کرده است که هر گام برای خلع سلاح هسته‌ای باید با تدابیر مناسب از طرف مقابل یعنی آمریکا از جمله لغو برخی از تحریم‌های اقتصادی همراه باشد اما رد صریح این درخواست توسط دولت ترامپ تحلیلگرانی را که اعلام کرده بودند دو طرف به دنبال دستیابی به توافق نهایی هستند، به سکوت وادار کرده است.

ویپین نارانگ، کارشناس کره شمالی در موسسه ماساچوست اعلام کرد: اگر ما قاطعانه در این موضع بایستیم، دشوار است ببینیم که کیم این مسئله را قبول کند.

پیش از آغاز دومین نشست ترامپ با رهبر کره شمالی در ویتنام دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات اعلام کردند که مذاکره کنندگان آمریکایی به دنبال اتخاذ یک توافق نرم‌تر هستند که در آن برخی تحریم‌ها به ازای منحل شدن مجتمع هسته‌ای یونگ بایون بیون لغو می‌شود. مجتمع یونگ بایون یکی از تاسیسات مهم در برنامه هسته‌ای کره‌شمالی است اما این باور وجود دارد که موشک‌ها، کلاهک‌ها و تاسیسات غنی‌سازی در بخش‌های دیگر نیز وجود دارد.

از سوی دیگر جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا درباره بیگان که رویکرد نرم‌تری نسبت به مسئله کره شمالی در مقایسه با او دارد، گفت: بیگان چیزهای بیش از حدی به کره شمالی پیشنهاد می‌دهد اما آمریکا در این اجلاس اخیر پیشنهاد لغو همه تحریم‌ها در برابر خلع سلاح کامل هسته‌ای داده است. رد این درخواست توسط کره شمالی و همچنین انتشار عکس‌های ماهواره‌ای مبنی بر فعالیت یک سایت موشکی باعث ایجاد ابهامات و عدم اطمینان نسبت به سرنوشت مذاکرات شده است.

بیگان گفته است: او نمی‌تواند درباره فعالیت این سایت صحبت کند، با این حال وی گفت: آمریکا این مسئله را به صورت جدی بررسی می‌کند.

وی با وجود همه این مسائل تاکید کرد که دیپلماسی همچنان بسیار زنده است. این در حالیست که هنوز تاریخ مشخصی برای نشست بعدی میان رهبران دو کشور اعلام نشده است.

داریل کیمبال، رئیس اجرایی انجمن کنترل تسلیحات می‌گوید: در حال حاضر یک خطر جدی وجود دارد. نشانه‌هایی مبنی بر انجام عملیات در سایت موشکی سوهائه وجود دارد. این مسئله نشان می‌دهد که اگر یک توافق مبنی بر خلع سلاح هسته‌ای و کنترل‌های لازم برای بررسی و راستی آزمایی این روند وجود نداشته باشد ما می‌توانیم به آسانی به دوران «خشم و آتش» بازگردیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها