کد خبر: 278499
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۲ ۰۹:۰۹:۰۶
| |

استاندار تهران خبر داد:

حمایت استانداری از سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت

استاندار تهران گفت: استانداری در صدور مجوزها، برون سپاری و انتقال بسیاری از فعالیت های دولت به سازمان های مردم نهاد و بنیادهای فعال در حوزه سلامت می تواند موثر عمل کند و از سازمان هایی که مسیر صدور مجوز را به درستی طی کرده باشند، حمایت می کند.

حمایت استانداری از سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت
کد خبر: 278499
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۲ ۰۹:۰۹:۰۶

اعتمادآنلاین| ‌ انوشیروان محسنی بندپی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره همکاری استانداری با سازمان های مردم نهاد و بنیادهای فعال در حوزه سلامت افزود: این اعتقاد در استانداری تهران وجود دارد که باید به سه رکن جامعه، دولت و سازمان های مردم نهاد توجه داشته باشد. پیوند بین نیازهای مردم و آنچه را که دولت می خواهد انجام دهد، می توان با نقش آفرینی سازمان های مردم نهاد و بنیادهای فعال در حوزه سلامت اجرایی کرد.


وی ادامه داد: برخی از سازمان های مردم نهاد و بنیادها به سلامت جسمی و برخی به سلامت روان و اجتماعی می پردازند و این در حالی است که ما به سلامت روان و اجتماعی بسیار نیاز داریم. باید شرایطی ایجاد شود که سازمان های مردم نهاد و بنیادهای فعال در حوزه سلامت، خود را بخشی از بدنه دولت بدانند و فعال باشند.

رویکرد جدید وزارت بهداشت در جامعه نگر شدن سلامت


محسنی بندپی درباره رویکرد جدید وزارت بهداشت در جامعه نگر شدن سلامت بیان کرد: این رویکرد جدید بسیار موثر است. مباحث جامعه نگری قبلا در جامعه ما رشد یافته بود، اما یک مرتبه متوقف شد و درمان محوری جایگزین آن شد. در این رویکرد به جای نگاه به یک فرد، به جامعه نگاه شده و جامعه بیمار درمان می شود و در عین حال ارتقای سلامت فرد نیز به جای خود باقی است.


وی ادامه داد: این نگاه، توصیه شده سازمان جهانی بهداشت است و باید به سمت اجتماعی شدن سلامت جسمی و اجتماعی حرکت کنیم.


رئیس شورای سلامت استان تهران اظهار داشت: استانداری در جامعه نگر شدن سلامت در کنار وزارت بهداشت است و از همه ظرفیت های استان برای این رویکرد استفاده می کند.

به حال مردم بیشتر توجه کنیم


محسنی بندپی گفت: در حال حاضر افراد جامعه خیلی تنها شدند، شاید اقدامات نیکوکارانه و حمایت گرانه کمتری انجام می شود و زمان گفت و گو بین افراد کمتر شده و احساس تنهایی بیشتر است. بر اساس آمار و ارقام، هفت سال پیش پژوهشی انجام شد که نشان می داد بیماری های روحی و روانی بیشتر شده است و باید به حال مردم بیشتر توجه کنیم.


استاندار تهران بیان کرد: باید چهره تهران را به یک شهر اخلاق پذیر، زیست پذیر و اجتماعی تغییر دهیم تا هر فرد در عین رشد و توجه خود، به نیازهای جامعه نیز توجه داشته باشد و در این صورت می توانیم بگوییم که نشاط و شادی به جامعه تزریق خواهد شد.

کمک به هم نوع در جامعه به فرهنگ تبدیل شود


محسنی بندپی همچنین با اشاره به روز جهانی بیماری های نادر که آخرین روز فوریه بود، درباره این بیماران اظهار داشت: میزان شیوع بیماری های نادر در ایران حدود پنج در هر 100 هزار نفر است، اما بیماری های دشواری محسوب می شوند و درمان این بیماران سخت است و هزینه درمان آنها بسیار بالاست.


وی افزود: 80 درصد این بیماری ها ارثی و ژنتیکی هستند و در همین راستا در سازمان بهزیستی کشور موضوع را به هیات دولت بردیم و اعلام کردیم که می توانیم نسبت به بیماری های ارثی و ژنتیکی، ژن شناسی را رواج داده و غربالگری ژنتیکی ازدواج را اجباری کنیم. با این کار، تکمیل پرسش نامه توسط زوج اجباری می شود که این پرسش نامه ها توسط متخصصان بررسی می شود و اگر نیاز به مشاوره یا آزمایش های تشخیص پزشکی وجود داشته باشد، این خدمات ارائه می شود. از طرفی اگر برخی افراد وضعیت مناسب مالی نداشته باشند، خدمات رایگان به آنها ارائه می شود.


وی افزود: کارهایی که در این زمینه توسط سازمان های مردم نهاد و بنیادها ارائه می شود، بسیار اهمیت دارد. خدماتی که توسط این سازمان ها و بنیادها به مردم داده می شود، می تواند منجر به افزایش آگاهی جامعه شود.


استاندار تهران گفت: در خصوص بیماری های خاص و نادر نیازمند خیر جمعی و رسالت اجتماعی هستیم تا حلقه واسطی بین مردم و دولت شود. این حلقه واسط می تواند به وسیله سازمان های مردم نهاد و بنیادها ایجاد شود و اگر افراد جامعه دچار مشکل شدند و توانایی مالی هم نداشتند، احساس تنهایی نکنند. کمک به هم نوع باید در جامعه ما تبدیل به فرهنگ شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها