کد خبر: 278550
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۲ ۱۰:۱۸:۰۰
| |

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی:

باید در قوه قضاییه تحول ایجاد شود/ وقتی ارتباط قوه قضاییه با حوزه کم باشد، مشکل ادامه پیدا می‌کند

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید با اشاره به اینکه مردم از دستگاه قضایی ناراضی هستند، ابراز امیدواری کرد: رئیس جدید قوه قضاییه تحولی در دستگاه قضایی ایجاد کند.

باید در قوه قضاییه تحول ایجاد شود/ وقتی ارتباط قوه قضاییه با حوزه کم باشد، مشکل ادامه پیدا می‌کند
کد خبر: 278550
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۲ ۱۰:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| آیت الله مکارم شیرازی درابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با تاکید بر اینکه مشکلات دستگاه قضایی باید حل شود، بیان کرد: این مشکلات از چند ناحیه از جمله نبود فرهنگ مصالحه بین مردم و زیاد شدن پرونده های قضایی، تشریفات دست و پا گیر و طولانی کردن زمان رسیدگی به پرونده ها از سوی برخی وکلای دادگستری سرچشمه می گیرد. گاهی زمان رسیدگی از یک تا 20 سال طول می کشد که دلیل آن زیاد بودن پرونده های قضایی می باشد، زیرا تا اتفاقی می افتد مردم به دادگستری شکایت می کنند، در حالی که این فرهنگ باید به مردم آموزش داده شود تا با وساطت ریش سفیدان میان خود صلح نمایند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر دستگاه قضایی دارای تشریفاتی است که فرآیند رسیدگی به پرونده ها را طولانی می کند که باید آن را کم و یا حذف گردد. بعضی از وکلای دادگستری که وجدان ضعیفی دارند، از پیچ و خم های قانون استفاده و زمان رسیدگی به پرونده ها را عمدا طولانی می کنند تا طرف مقابل خسته و حاضر به مصالحه شود که باید جلوی این سوءاستفاده ها گرفته شود. وکلای دادگستری بدانند که اگر پرونده حق است باید وکات آن را قبول کرد و شرعا دفاع از باطل جایز نیست.

وی گفت: بسیاری از مسائل راه حل شرعی و قانونی دارد، ولی وقتی ارتباط قوه قضاییه با حوزه کم باشد، مشکل ادامه پیدا می کند. بنده در دوران رئیس سابق قوه قضاییه گفتم هزاران تَن از جوانانی که به دلیل مهریه در زندان هستند، ؛ الان هم عرض می کنم کسانی که به خاطر مهریه در زندان هستند، بی گناه می باشند.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که تعصب داشتن نسبت به ارتباط با حوزه بی معناست، تاکید کرد: ارتباط دستگاه قضایی با حوزه علمیه باید قوی باشد، زیرا بسیاری از مشکلات در درس های خارج حل می شود؛ مخصوصا ماده قانونی هم داریم که اگر چیزی در قوانین موجود پیش بینی نشده حکم مراجع تقلید در آن مورد قبول است. در عین حال که از زحمات دستگاه قضایی تشکر می کنیم، ولی معتقدیم باید تحولی در تشکیلات قضایی پیدا شود. خوشبختانه آقای رئیسی سوابق زیادی دردستگاه قضایی دارد، ابتدای کارش نیست و پیچ و خم ها را می داند و باید مشکلات را فهرست و رسیدگی کند.

وی با بیان این که یکی از مشکلات بزرگ جامعه این است که وقتی جرم ها کلان شد باخبر می شوند، گفت: اخیرا یکی از مجرمان 242 حساب بانکی برای پسر هشت ساله باز کرده است و بانکی ها باخبر نشده اند! حراست بانکی که در آن این تعداد حساب باز شده کجا بوده؟ زنی اموال زیادی برداشته و فرار کرده است که ولی کلان می شود به فکر می افتند که به دادگاه بکشند و حق مردم را بگیرند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به این که این مسائل برای نظام جمهوری اسلامی سزاوار نیست، گفت: همانطور که رئیس جدید قوه قضاییه گفته برای پیشگیری از جرم تنها دستگاه قضایی نمی تواند، همه باید دست به دست هم دهند.تذکرات خیرخواهانه مورد توجه قرار گیرد و مردم از دستگاه قضایی راضی شوند که رضایت آنان سبب قوت نظام است و باعث ناامید شدن بیگانگان می شود.

وی همچنین با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص)، گفت: میانه روی در مصرف 50 درصد زندگی را تشکیل می دهد که اگر مردم در مصرف ارزاق، آب، برق و گاز صرفه جویی را رعایت کنند، نعمت ها زیاد می شود و این تذکرات مقید به زمان خاصی نیست که بگوییم الان به دلیل تحریم ها و تنگاناها این دستور است، بلکه همیشه باید اینطور باشد.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که حسن خلق 50 درصد دین انسان است، بیان کرد: برخورد، بیان و رفتار خوب مجموعا حسن خلق را تشکیل می دهد و اسلام می گوید اگر نیازمندی به سراغ شما می آید با حسن خلق ردش کنید، بهتر از این است که با بدخلقی انفاق و صدقه زیادی پرداخت نمایید.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها