کد خبر: 278726
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۳ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

افزایش دستمزدها به بالا رفتن نقدینگی در کشور ختم می‌شود/ افزایش حقوق روی بودجه فشار می‌آورد/ با شعار و یک تصمیم نمی‌توان کاری انجام داد/ دلال‌ها و واسطه‌ها در این وضعیت آشفته اقتصادی سود می‌کنند

محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص و افزایش حقوق‌ها و دستمزدها گفت: در این بازار آشفته اقتصادی و تورم تنها دلال‌ها و واسطه‌ها و برخی از فروشندگانی که کالاهای خود را با قیمت قدیم خریده‌اند و با قیمت جدید می‌فروشند سود می‌کنند.

افزایش دستمزدها به بالا رفتن نقدینگی در کشور ختم می‌شود/ افزایش حقوق روی بودجه فشار می‌آورد/ با شعار و یک تصمیم نمی‌توان کاری انجام داد/ دلال‌ها و واسطه‌ها در این وضعیت آشفته اقتصادی سود می‌کنند
کد خبر: 278726
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۳ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص افزایش حقوق و دستمزدها به خبرنگار اعتمادآنلاین گفت: ما در خصوص دستمزدها از قبل از انقلاب تاکنون دچار یک پارادوکس بوده‌ایم. با بالا بردن دستمزدها میزان نقدینگی در کشور بالا می‌رود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: نقدینگی یعنی تورم. وقتی در رسانه‌ها اعلام می‌شود قرار است افزایش حقوقی صورت بگیرد کسبه و مغازه‌دارها اقدام به افزایش قیمت اقلام و کالاهای خود می‌کنند. بنابراین وقتی شما دستمزد را بالا می‌برید عملاً با افزایش قیمتی که بعد از این افزایش دستمزد صورت می‌گیرد از جان کارگر مایه می‌گذارید.

او در ادامه گفت: از سوی دیگر اگر دستمزد کارگران افزایش پیدا نکند، با توجه به تورمی که به‌صورت مستمر بالا می‌رود برای کسی که مستمری‌بگیر است و دستمزدش را دولت می‌دهد کمرشکن خواهد بود.

جمالی تصریح کرد: بنابراین دستمزد کارگران چه اضافه شود و چه اضافه نشود موجبات ضرر را فراهم می‌کند و متأسفانه در این چرخ و سیکل و معیوب مانده‌ایم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: دولت هم بخشی از بودجه را در اختیار دارد. با توجه به بودجه امسال که همه آن معطوف به حقوق و دستمزد شده ممکن به مسائل عمرانی کم پرداخته شود.

جمالی با تأکید بر اینکه قبول داریم وضع معیشتی و زندگی مردم بسیار سخت شده گفت: در کنار اوضاع بد اقتصادی مردم، متأسفانه شاهدیم سطح توقع مردم، میزان اسراف کردن آن‌ها و تشریفات در زندگی بالا رفته و همه این‌ها در حالی است که تورم هم کمرشکن شده است.

این نماینده مجلس افزود: وقتی قرار باشد حقوق 1 میلیون تبدیل به 2 میلیون تومان شود برای کارگر چیزی نیست، اما وقتی بنا باشد بین 3 تا 5 میلیون نفر حقوقشان از 1 میلیون به 2 میلیون تبدیل شود فشار بسیاری روی بودجه می‌آورد.

او در ادامه گفت: به‌شخصه آرزو می‌کردم که نه قیمت‌ها و نه دستمزدها افزایش نداشته باشد و مردم با عدم فشار روی بودجه یک زندگی معقول داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به اینکه با توجه به تورمی که شاهد آن هستیم درآمد کارفرماها افزایش پیدا کرده اما کارگران همچنان حقوقشان به روال قبل ثابت مانده، آیا به نظر شما نباید حقوق کارگران را افزایش داد؟ گفت: کارفرماهایی مثل صاحبان کارخانه‌ها بسیار تحت فشار هستند. باید توجه داشت که قیمت مواد اولیه و حامل‌های انرژی افزایش یافته و حقوق کارگران هم هر ساله درصدی افزایش پیدا می‌کند. این‌ها خود مبین این است که هزینه‌های پنهان برای کارفرما در حال افزایش است.

جمالی تصریح کرد: در این وضعیت آشفته اقتصادی و تورم، تنها دلال‌ها و واسطه‌ها و برخی از فروشندگانی که کالاهای خود را با قیمت قدیم خریده‌اند و با قیمت جدید می‌فروشند سود می‌کنند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که برای بهبود معیشت مردم چه باید کرد؟ افزود: برای بهبود معیشت مردم راه‌حل‌ها متفاوت است. باید توجه داشت که اقتصاد یک علم است و با شعار و یک تصمیم نمی‌توان کاری انجام داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: برای کمک به بهبود اقتصاد کشور باید کاری کرد تا فرهنگ مردم تولیدی باشد و دولت هم از تولیدکنندگان حمایت کند. ما ایرانی‌ها در دنیا در مصرف آب و برق و گاز و همچنین بنزین در رتبه‌های اول تا سوم جهان هستیم.

جمالی در پایان تصریح کرد: همه از جمله قوه قضائیه و مردم باید با گرانفروشی مبارزه کنند. متأسفانه در جامعه ایران برخی می‌گویند در صنف خودشان اگر کسی گران فروخت اشکال ندارد اما در صنوف دیگر گرانفروشی مشکل دارد، همه باید بگویند که گرانفروشی در همه اشکالش خوب نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها