کد خبر: 278738
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۲ ۱۷:۲۱:۰۰
| |

چین:

 تلاش‌های تایوان برای جلوگیری از اتحاد با پکن بی‌فایده است

پکن اعلام کرد، تلاش‌های صورت گرفته برای جلوگیری از تحقق هدف اعمال کنترل چین روی تایوان مانند «دراز کردن دست برای متوقف کردن یک خودرو» است.

 تلاش‌های تایوان برای جلوگیری از اتحاد با پکن بی‌فایده است
کد خبر: 278738
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۲ ۱۷:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| این موضع‌گیری به دنبال اظهارات تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان مبنی بر ارائه دستورالعمل‌ها برای مقابله با چارچوب سیاسی «یک کشور، دو سیستم» چین که به منظور اتحاد سیاسی با تایوان است، انجام شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «آن فنگشان»، سخنگوی دفتر کابینه چین در امور تایوان، رئیس‌جمهوری تایوان را به آسیب زدن به روابط میان دو طرف و سوءاستفاده از آسایش و رفاه نسبی مردم تایوان برای به دست آوردن اهداف سیاسی خود متهم کرد.

این سخنگو گفت: چنین اقداماتی به عنوان مانعی بر سر راه منافع و رفاه هم‌وطنان تایوانی ما است و تلاش‌ها برای رسیدن به پیشرفت را از سوی هر دو طرف متوقف می‌کند. او با یاد کردن از ضرب‌المثلی چینی گفت: همه این‌ها مانند این است که دستت را دراز کنی و بخواهی یک خودرو را متوقف کنی.

این مقام چینی اظهار دارد که تایوان بخشی از قلمروی کشورش است و اگر لازم باشد، باید حتی با زور دوباره تحت سلطه پکن درآید. برخلاف شباهت‌های اجتماعی، تفاوت‌های سیاسی و اقتصادی بسیاری از زمانی که این دو کشور 70 سال پیش طی جنگ داخلی از یکدیگر جدا شدند، در این دو کشور به وجود آمده است.

تسای اینگ ون به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری زن تایوان در سال 2016 انتخاب شد. او نماینده حزب مخالف چین موسوم به «دموکراتیک پیشرو» است که خواهان استقلال از چین است.

تسای در جلسه‌ای با محوریت امنیت ملی تایوان گفت: روابط با چین باید مثبت دیده شود اما تنها زمانی که اصول احترام متقابل حفظ شود.

او همچنین گفت: مؤسسات قانونی و سیاسی تایوان نیاز به تقویت شدن دارند و ارتش نیز باید قدرتمند شود و این از راه صرف بودجه‌های بیشتر امکان‌پذیر است. همچنین رقابت‌طلبی اقتصادی باید بیشتر شود و باید در جامعه جهانی به اجماع بیشتری برای مقابله با کمپین چین به منظور منزوی کردن تایوان برسیم.

رئیس‌جمهوری تایوان گفت: تا زمانی که متحد بمانیم، حاکمیت ملی، استقلال و دموکراسی ما فرسوده نخواهد شد و «یک کشور، دو سیستم» چین، آینده تایوان نخواهد بود.

چین به سرعت بعد از انتخاب تسای اینگ ون، تمام قراردادها با دولت او را قطع و سیاست‌هایی در راستای مقابله با او اتخاذ کرد. این سیاست‌ها این‌گونه بود که چین سعی می‌کرد تا انگیزه در تایوانی‌ها برای زندگی و کار ایجاد کند و به آنها وعده یک وضعیت قانونی محلی می‌داد و این به خصوص برای جوان‌های تایوانی که از دستمزدهای راکد در تایوان خسته و آزرده هستند، جذاب بود. اما با این حال همچنان اکثریت جمعیت 23 میلیونی تایوان مخالف اتحاد سیاسی با چین هستند.

اگرچه آمریکا به خواسته چین 40 سال پیش روابط دیپلماتیک خود را با تایوان قطع کرد اما واشنگتن همچنین از متحدان قوی این کشور است. آمریکا تهدیدها علیه تایوان را مایه نگرانی می‌داند.

حمایت‌های آمریکا همچنین در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور چند برابر شده است. این امر به دنبال درخواست‌های تایوان برای هواپیماهای جنگنده جدید و دیگر تسلیحات بوده که با واکنش دوستانه آمریکا روبرو شده است؛ موضوعی که می‌توان آن را با جنگ تجاری آمریکا و چین مرتبط دانست.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها