کد خبر: 278745
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۳ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

اعتمادآنلاین گزارش می‌دهد

دستاورد بزرگ روحانی از سفر به عراق

اگر چه امضای 22  توافقنامه و دستیابی به راه‌حل‌هایی هر چند نیمه کاره در چند معضل موجود بین تهران و بغداد دستاوردهایی بزرگی محسوب می‌شوند اما دیدار روحانی با آیت‌الله سیستانی را باید در راس دستاوردهای سفر روحانی به عراق توصیف کرد.

دستاورد بزرگ روحانی از سفر به عراق
کد خبر: 278745
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۳ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اگر چه امضای 22 توافقنامه و دستیابی به راه‌حل‌هایی هر چند نیمه کاره در چند معضل موجود بین تهران و بغداد دستاوردهایی بزرگی محسوب می‌شوند اما دیدار روحانی با آیت‌الله سیستانی را باید در راس دستاوردهای سفر روحانی به عراق توصیف کرد.

به گزارش گروه تحلیل اعتمادآنلاین ، حسن روحانی که با اعلام پیشاپیش برنامه‌های سفر خود به عراق اولین گل را وارد دروازه آمریکا کرد در آخرین ساعات حضورش در این کشور با حضور در بیت آیت‌الله سیستانی و دیدار با او، محبوبیت و جایگاه رئیس‌جمهور ایران را در صحنه منطقه‌ای به رخ جهانیان کشید.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، حسن روحانی در حالی سفر سه روزه خود را به عراق به پایان رساند که پرداختن به هر یک از دستاوردهای این سفر به خودی خود بحث و تحلیلی جداگانه را طلب می‌کند.

پرداختن به مسئله مرزها، بررسی مسئله همکاری‌های پولی و بانکی، توافق بر سر لایروبی اروندرود که از زمان پایان جنگ هشت ساله به گرهی لاینحل در مراودات سیاسی و دیپلماتیک دو کشور ایران و عراق تبدیل شده بود، احداث پروژه اتصال خط‌آهن ایران به عراق از طریق شلمچه و بصره، هر یک شرحی مفصل‌تر را می‌طلبد که از حوصله این مقال خارج است.

با این حال، حضور چند ساعته حسن روحانی در نجف و ملاقات او با آیت‌الله سیستانی آن هم در شرایطی که مرجع عالی شیعیان عراق از سال 2015 هیچ مسئول سیاسی چه عراقی و چه خارجی را به حضور نپذیرفته بود، به حسن ختامی برای این سفر پربار تبدیل شد.

دیدار اکثر شخصیت‌ها و رهبران طیف‌های مختلف عراقی با حسن روحانی و سخنرانی او در جمع عشایر عراق نیز دستاوردی است که می‌توان آن را پیش از هر طرف دیگری به رخ تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن ایران کشید.

اینکه حسن روحانی بر خلاف بقیه رؤسای جمهور کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده آمریکا، سفر خود را پیشاپیش اعلام و به جای چند ساعت حضور و گریز فوری از بغداد 3 روز را در شهرهای مختلف آن سپری کند، حداقل منعکس‌کننده قدرت منطقه‌ای ایران و روابط دوستانه دو کشور و دو ملت است.

شاید همین چالش‌های به وجود آمده از این سفر باعث واکنش آمریکا نسبت به آن و اعتراض و هیاهوی محور هوادار واشنگتن در منطقه و عراق نسبت به حضور روحانی و قراردادهای امضاشده شد.

به اعتقاد تحلیلگران منطقه‌ای سفر رئیس‌جمهور ایران در بهترین شرایط ممکن و در زمانی انجام شد که تمامی تلاش‌ها حول محور توسعه روابط با کشوری در حال توسعه و برخاسته از جنگی ویرانگر دور می‌زد. تلاش‌هایی که هدف از آن کسب مهم‌ترین جایگاه‌ها در پروژه‌های بازسازی عراق است.

برای عراقی که همواره بر ایجاد روابط متوازن منطقه‌ای و جهانی تاکید دارد موضع‌گیری علیه هر طرف به ویژه منطقه‌ای و از آن مهم‌تر همسایه امری زیان‌بار و بر خلاف منافع درازمدت خواهد بود.

گرچه برخی از تحلیلگران عرب از دستاوردهای پررنگ داخلی رئیس‌جمهور میانه‌روی ایران از این سفر خارجی سخن می‌گویند اما به طور حتم و به‌رغم نقاط ضعفی که در فرصتی دیگر به آن خواهیم پرداخت، این سفر دست خالی آمریکا را در بازی با مهره‌های منطقه ای بر علیه کشورهای منطقه به اثبات رساند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها