آیت‌الله مصباح یزدی: برای پیشرفت نیاز به همدلی داریم /بعضی‌ها به حفظ دستاوردهای انقلاب قانع هستند/باید قدم های بعدی را برداریم/بخشی از کمبودها در حوزه دینی وجود دارد / باید مسائل فقهی با مسائل روز جامعه از جمله اقتصاد تطبیق داده شود

رییس موسسه آموزشی امام خمینی (ره) گفت: امروز بزرگترین قدرت نظامی دنیا، ایران را رقیب خود می‌داند، در حالی که قبل از انقلاب ایران به نوکر بی‌جیره و مواجب آمریکا بدل شده بود.

آیت‌الله مصباح یزدی: برای پیشرفت نیاز به همدلی داریم /بعضی‌ها به حفظ دستاوردهای انقلاب قانع هستند/باید قدم های بعدی را برداریم/بخشی از کمبودها در حوزه دینی وجود دارد / باید مسائل فقهی با مسائل روز جامعه از جمله اقتصاد تطبیق داده شود
کد خبر: 278858
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۳ ۱۲:۵۴:۵۶

اعتمادآنلاین| آیت الله محمدتقی مصباح یزدی صبح امروز در دیدار با حجت الاسلام محمدباقر هاشمی شاهرودی، مدیر بنیاد فقه و معارف اهل بیت (ع) عنوان کرد: در نیم قرن اخیر تحولاتی در حوزههای علمیه پیدا شده است که سابقا اصلا نبوده یا به طور ضعیف وجود داشته است.

وی افزود: اکنون بیش از 50 سال است که در حوزه علمیه حرکاتی ایجاد شده است و هدف‌گذاری‌های درستی انجام شده است و باید این روند ادامه داشته باشد.

رییس موسسه امام خمینی (ره) بیان کرد: در گذشته حوزه علمیه در بحث و تحقیق علوم دینی با رکود مواجه بود و کمتر به آن توجه می‌شد ولی اکنون این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گرفته است

وی ادامه داد: نمود تحولات در حوزه علمیه ابتدا در عراق شکل گرفت و اقدامات آیت الله صدر نقطه عطف این موضوع در عراق بود و همزمان در ایران نیز حرکت نهضت روحانیت توسط امام خمینی شروع شد و برکات زیادی از این طریق برای حوزه علمیه ایجاد شد.

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: امروز بزرگترین قدرت نظامی دنیا، ایران را رقیب خود می‌داند، در حالیکه قبل از انقلاب ایران به نوکر بی جیره و مواجب آمریکا بدل شده بود؛ قدرت امروز کشور به دلیل مجاهدت‌ها و تلاش‌های امام خمینی است و اکنون به پیشرفت‌هایی دست یافته‌ایم که خیال آن را هم نمی‌کردیم.

وی گفت: در حوزه‌های علمیه فضلای جوانی رشد پیدا کردند که به یاری خداوند ایمان داشتند و با کمترین بودجه و امکانات، اقدامات شایسته‌ای انجام دادند که اکنون شاهد برکات و اثرات آن هستیم.


این استاد حوزه اظهار کرد: بعضی‌ها به حفظ دستاوردهای انقلاب قانع هستند ولی در کنار حفظ این دستاوردها، باید قدم‌های بعدی را برداریم و به دنبال دستاوردهای بزرگتری باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تفاوت استقبال از رییس جمهور آمریکا و رییس جمهور ایران در عراق کاملا مشهود است و این نشان از قدرت جمهوری اسلامی ایران و تاثیرگذاری آن است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دارای نکات بسیار مهمی است، عنوان کرد: در این 40 سال که از انقلاب گذشته است، بسیاری از مشکلات برای پیشرفت حل شد و موانع از سر راه کنار رفته است و اکنون باید گام دوم را بلندتر برداریم و به دنبال موفقیت‌های بیشتر در همه زمینه‌ها باشیم و این موضوع نیازمند یک طرح کلی است که بیانیه گام دوم همان طرح کلی است.

وی اضافه کرد: برای پیمودن مسیر در گام دوم باید نسبت به لوازم و مشکلات شناخت پیدا کنیم که بخشی از کمبودها در حوزه دینی وجود دارد و فضلا و نخبگان حوزوی باید برای حل این مشکلات اقدام کنند؛ باید مسائل فقهی با مسائل روز جامعه از جمله اقتصاد تطبیق داده شود و از این ظرفیت استفاده شود.

رییس موسسه امام خمینی (ره) بیان کرد: گام دوم باید از مسائل ریشه‌ای شروع شود، اسلام و مسائل دینی باید به درستی تبیین شود و ازظرفیت‌های موجود برای حل مشکلات استفاده شود.

وی افزود: برای پیشرفت نیاز به همدلی داریم و این همدلی ابتدا باید بین شیعیان و سپس بین مسلمانان ایجاد شود، همچنین در وهله بعدی باید بین همه پیروان ادیان ابراهیمی اتحاد و همدلی ایجاد شود؛ اگر این همدلی صورت بگیرد، بستر مناسبی برای تبیین حق ایجاد می‌شود.

منبع:ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها