وزیراقتصاد جمهوری آذربایجان:

همکاری در ساخت خط آهن رشت - آستارا را ادامه می‌دهیم

شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان اعلام کرد: همکاری با ایران در راستای ساخت خط آهن رشت - آستارا را ادامه خواهیم داد.

همکاری در ساخت خط آهن رشت - آستارا را ادامه می‌دهیم
کد خبر: 278913
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۳ ۱۴:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| شاهین مصطفی اف روز پنجشنبه در همایش تجاری و سرمایه گذاری ایران و جمهوری آذربایجان در باکو با ابراز خرسندی از افتتاح و راه اندازی خط ریلی 164 کیلومتری قزوین - رشت ، گفت: تنها قطعه باقی مانده برای تکمیل دالان بین المللی شمال - جنوب رشت - آستارا است که کارها در این بخش در همکاری با ایران بزودی آغاز و این خط ریلی نیز راه اندازی می‌شود.


وی با اشاره به اهمیت دالان بین المللی حمل و نقل شمال جنوب گفت : با بهره برداری از این دالان نه تنها ایران و جمهوری آذربایجان بلکه کل کشورهای منطقه و دیگر کشورها از مزایای آن بهرمند خواهند شد.


مصطفی اف خاطر نشان کرد که دالان حمل و نقل شمال - جنوب در حال حاضر با موفقیت فعالیت دارد و در سال گذشته حجم حمل و نقل محموله ها در این مسیر بین المللی 10 برابر افزایش یافته است.


او یادآور شد: حجم گردش تجاری جمهوری آذربایجان و ایران سال گذشته در نسبت به یک سال قبل 75 درصد افزایش یافته و آن را می توان شاخصی بی سابقه در روابط کشورهای منطقه عنوان کرد.


وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان گفت: جمهوری آذربایجان تا به حال با هیچ کشوری در منطقه این اندازه سطح روابط اقتصادی و تجاری نداشته است.


مصطفی اف با اشاره به ادامه همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف ،علاقه مندی جمهوری آذربایجان برای توسعه همکاری با ایران در بخش های صنعت ، بهداشت ، حمل و نقل ، انرژی و کشاورزی را اعلام کرد.


او تجربه بزرگ ایران در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی را مورد اشاره قرارداد و بر ضرورت گسترش روابط محافل کاری جمهوری آذربایجان با همکاران ایرانی در این حوزه برای کسب این تجربه تاکید کرد.


وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران نیز در این همایش بر ضرورت تاسیس و گسترش همکاری شرکت های مشترک میان ایران و جمهوری آذربایجان تاکید کرد و این اقدام را برای تقویت روابط اقتصادی دو طرف کارآمد خواند.


«فرهاد دژپسند» گفت : بهترین راه برای تعمیق روابط اقتصادی بین دو کشور ، تاسیس شرکت های مشترک در حوزه های سرمایه گذاری ، خدماتی ، گردشگری و تجارت بین المللی با یک رویکرد مبتنی بر تضمین برد دو طرف است.


وی افزود : دو کشور این ظرفیت را دارند و باید این کار را انجام دهند تا بتوانند به سرعت از آن بهره مند شوند.


وی تصریح کرد که ایران معتقد است روابط اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی دو کشور هر چه بیشتر گسترش یابد ، زمینه تسریع برای فرایند رشد و توسعه هر دو طرف فراهم می شود.


دژپسند ، سطح روابط سیاسی دو کشور را عالی خواند و برای مصداق به 12 نوبت دیدار روسای جمهوری دو کشور طی پنج سال گذشته و بیش از 100 سفر متقابل هیات های بلند پایه دو طرف به کشور یکدیگر اشاره کرد و گفت : در واقع یک ارتباط بسیار وسیع میان دو کشور وجود دارد.


وی افزود: باید از ظرفیت های موجود در روابط دو کشور در حوزه های مختلف و در سطحی بالا بهره برد و از این حسن روابط مسوولان ایران و جمهوری آذربایجان حداکثر استفاده را دو طرف داشته باشند.


وی همچنین با اشاره به این که در سال گذشته حجم گردش تجاری میان ایران و جمهوری آذربایجان 75 درصد رشد داشته است بر ضرورت گسترش همکاری و فعالیت مشترک میان دو کشور تاکید کرد.


وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران افزود: بحث ارتقای روابط دو کشور یک ضرورت مقطعی کوتاه مدت نیست و باید یک راهبرد باشد و در این صورت می توانیم دست آورد قابل توجه در روابط اقتصادی میان خود داشته باشیم.


دژپسند اظهار داشت: در مسیر فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری در حوزه های مختلف و متنوع اقتصادی نباید هیچ مرزی باشد و مشکلات موجود در این راه را باید هر چه سریعتر برطرف کنیم.


وی بخش خصوصی دو کشور را خیلی موثر برای توسعه روابط اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان دانست و افزود: برای استفاده از ظرفیت های موجود، نباید تعلل کرد و با سرعت بیشتر و با کیفیت برتر باید کارها را پیش ببریم.


وی بکارگیری موثر و گسترش نظام بیمه را در همکاری های اقتصادی ناظر بر حوزه های کاری دو کشور بسیار مهم خواند و گفت : تجارت باید در قالب بیمه باشد و موافقتنامه های بیمه ای خوبی را دو کشور باید داشته باشند تا تاجران بتوانند به راحتی و اطمینان فعالیت کنند.


همایش تجاری و سرمایه گذاری ایران و جمهوری آذربایجان در قالب سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور و با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران برگزار شد.


وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان امروز پنجشنبه برای شرکت در سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در راس هیات اقتصادی وارد باکو شد.


درسیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان راهکارهای گسترش همکاری های دو کشور در حوزه های سرمایه گذاری ، تجاری ، مالی و بانکی ، گمرک و مسایل مرزی ، ارتباطات ، انرژی و محیط زیست ، کشاورزی ، امنیت غذایی و بهداشت ، علمی و آموزشی و فرهنگ و گردشگری در قالب هشت کمیته تخصصی بررسی می شود.


دیدار با الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان ، نخست وزیر ، وزیر اقتصاد ، وزیر کشاورزی ، رییس بانک ملی ، رییس راه آهن ، رییس گمرک ،حضور در همایش اقتصادی مشترک و بازدید از کوی صنعتی پیر اللهی حومه باکو از جمله برنامه سفر دو روزه وزیر امور اقتصاد و دارایی کشورمان به جمهوری آذربایجان است.


در پایان سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان چند سند مربوط به نتایج این اجلاس به امضای مسوولان اقتصادی دو کشور خواهد رسید.


اجلاس قبلی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در اسفند ماه سال گذشته در تهران برگزار شده بود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها