حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند 50 کشته و ده‌ها زخمی به‌جا گذاشت/ چهار مظنون بازداشت شدند/ مهاجم اصلی یک تبعه راست‌گرای استرالیایی است + تصاویر

در پی حمله تروریست‌های مسلح به نمازگزاران جمعه در دو مسجد در نیوزیلند، حداقل 50 نفر کشته و 39 تن دیگر مجروح شدند.

حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند 50 کشته و ده‌ها زخمی به‌جا گذاشت/ چهار مظنون بازداشت شدند/ مهاجم اصلی یک تبعه راست‌گرای استرالیایی است + تصاویر
کد خبر: 278962
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۴ ۰۶:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در جریان تیراندازی به دو مسجد در نیوزیلند 50 نفر از شرکت‌کنندگان در نماز جمعه کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، شاهدان اعلام کردند یک مرد مسلح به سلاح‌های اتوماتیک که لباس نظامی به تن داشت وارد مسجد این شهر شد و به سوی نمازگزاران آتش گشود.

رادیو نیوزیلند به نقل از شاهدان داخل مسجد خبر داد صدای انفجار و شلیک گلوله از داخل مسجد به گوش می‌رسید در حالی که دست‌کم چهار نفر در محل درگیری به زمین افتاده‌اند.

نیوزلند

منابع بیمارستانی هم از رسیدن 6 مجروح این حادثه به بیمارستان خبر داده و از درخواست پلیس از آنها برای آمادگی جهت بستری کردن 40 تا 50 مجروح دیگر سخن می‌گویند.

در پی وقوع این تیراندازی‌ها پلیس نیوزیلند به مردم هشدار داده است در منازل بمانند؛ این درحالیست که مأموران پلیس در حال بررسی این مساله هستند که آیا بیش از یک فرد مسلح در این حملات دست داشته یا خیر.

«جاسیندا آردرن» نخست‌وزیر نیوزیلند این تیراندازی را یکی از تاریک‌ترین روزهای این کشور توصیف کرده و گفت که این رویدادها در شهر کرایستچرچ نمایانگر یک اقدام به خشونت غیرقابل منتظره و غیعادی است.

«مایک بوش» کمیسیونر پلیس نیوزیلند بدون اعلام رقم کشته‌شدگان و مجروحان حمله به مسجد نور و مسجد لینوود، از بازداشت چهار مظنون خبر داد. به گفته بوش، سه نفر از مهاجمان مرد هستند و یکی از آنها زن است.

مقام‌های نیوزیلند هویت افراد بازداشت‌شده را اعلام نکرده‌اند اما یکی از این افراد که ادعا می‌شود مسئول این تیراندازی‌ها باشد، یک مانیفست 74 صفحه‌ای ضدمهاجرت از خود برجای گذاشته که در آن توضیح داده که چه کسی است و دلیلش از این تیراندازی‌های چه بوده است. وی همچنین گفته که این اقدامش «مصداق یک حمله تروریستی» است.

نخست‌وزیر نیوزیلند در یک نشست خبری احساسات ضدمهاجرتی را مقصر این اقدام دانست و گفت: بسیاری از مردمی را که متأثر از چنین تیراندازی‌هایی هستند، مهاجران یا آوارگان تشکیل می‌دهند و آنها نیوزیلند را خانه خود انتخاب کرده‌اند و این خانه آنهاست. آنها از ما هستند. اما فردی که چنین حملاتی را انجام می‌دهد، از ما نیستند.

در تصاویر منتشرشده در فیس‌بوک به وسیله یکی از مظنونان، فردی دیده می‌شود که با یک سلاح نیمه خودکار وارد مسجد می‌شود و با شلیک به همه افراد حاضر در آن، آنها را نقش بر زمین می‌کند.

پلیس گفته در تلاش است تا این تصاویر را از شبکه‌های اجتماعی حذف کند.

نیوزلند

همزمان با این حمله اعضای تیم ملی کریکت بنگلادش قصد ورود به مسجد نور را داشتند که با شنیدن صدای تیراندازی از محل گریختند.

در همین حال نخست‌وزیر استرالیا مهاجم اصلی این حملات را یک تبعه راستگرای استرالیایی معرفی کرده است.

نخست‌وزیر نیوزیلند نیز در تازه‌ترین اظهاراتش حمله به دو مسجد را حمله «تروریستی» دانست و گفت: در این حمله 49 تن کشته و ده‌ها نفر زخمی شده و 20 نفر در وضعیت بدی قرار دارند.

وی گفت که عامل حمله در لیست تروریستی و افراد تحت تعقیب نبوده و حمله از قبل برنامه‌ریزی شده بود.

نخست‌وزیر نیوزیلند گفت: به محض حمله، پلیس تمامی مساجد منطقه را بست. من از همگان می‌خواهم به توصیه‌های پلیس گوش دهند. نمی‌توانم جزئیات اضافی در این باره بدهم و منتظر تکمیل تحقیقات هستم. اسنادی داریم که نشان می‌دهد طرح‌هایی برای حملات دیگر وجود داشته اما نمی‌توانیم اطلاعات دقیق‌تر بدهیم.

هم‌زمان در تازه‌ترین خبرها فرد مهاجم «برنتون تارانت» 28 ساله از استرالیا با تصویر زیر معرفی شده است:

استرالیا

نیوزلند

خشاب‌های اسلحه مهاجم که روی آنها نام‌های برخی فرماندهان جنگ‌های صلیبی نوشته شده است

«مایک بوش» کمیسر پلیس نیوزلند با حضور مقابل دوربین خبرنگاران، با بیان اینکه این حمله با دقت از پیش برنامه‌ریزی شده بود، آمار جدید تلفات را 49 کشته و 39 مجروح اعلام کرد.

این حمله، خون‌بارترین تهاجم تروریستی در نیوزلند از سال 1990 است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها