اعتمادآنلاین از فرصت‌های تهرانگردی در تعطیلات نوروز گزارش می‌دهد

از دریاچه و دشت تا موزه و کاخ‌های پایتخت در تعطیلات/ بهترین فرصت شبگردی در نوروز

حوالی عید که می‌شود بخش زیادی از مردم کوله‌بار سفر می‌بندد. از شمال به جنوب، از شرق به غرب. در این میان اما مردمی هم هستند که ماندن در شهرشان را ترجیح می‌دهند. انتخاب این دسته از افراد اگرچه استراحت و عید دیدنی در روزهای نخست تعطیلات نوروز است اما در ادامه قطعا بدشان نمی‌آید گشتی در شهر بزنند.

از دریاچه و دشت تا موزه و کاخ‌های پایتخت در تعطیلات/ بهترین فرصت شبگردی در نوروز
کد خبر: 279089
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۴ ۱۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حوالی عید که می‌شود بخش زیادی از مردم کوله‌بار سفر می‌بندد. از شمال به جنوب، از شرق به غرب. در این میان اما مردمی هم هستند که ماندن در شهرشان را ترجیح می‌دهند. انتخاب این دسته از افراد اگر چه استراحت و عیددیدنی در روزهای نخست تعطیلات نوروز است اما در ادامه قطعا بدشان نمی‌آید گشتی در شهر بزنند، به ویژه اهالی پایتخت که در تمام طول سال، تهرانی مملو از آلودگی و ترافیک را می‌بینند. این افراد در هوای خوب بهار فرصتی خوبی برای تماشای تهرانِ آرام دارند. در این گزارش مناطق دیدنی که می‌توان در روزهای تعطیلات عید به آن سر زد را معرفی می‌کنیم؛ از آبشار و جنگل، تا کاخ و موزه.

شاید تصور کنید تهران در بهترین حالت ممکن تنها چند موزه و کاخ و عمارت دارد اما اینطور نیست. پایتخت اگر چه حالا درگیر دود و بوق و خستگی سالانه است اما روزگاری تمام این شهر را باغ‌ و کوه‌هایی تشکیل می‌داد که محل خوش‌گذرانی مردم بود. در ابتدا بد نیست به چند منطقه مهم از آبشار، چشمه، دره، دریاچه، دشت و رودخانه‌های پایتخت اشاره کنیم.

می‌دانید تهران آبشار دارد؟

آبشارها یکی از بهترین مقصدهای گردشگری در فصل بهار هستند. برف‌هایی که کم‌کم در حال آب‌شدن هستند بستر آبشارها را فعال می‌کنند. همچنین به واسطه اینکه هنوز هوا گرم نشده می توان زیر سایه یک درخت کنار ‌آبشارها حسابی لذت برد. آبشار دوقلو یکی از آن‌هاست. آبشاری در مسیر کوهنوردی دربند به توچال. این آبشار تنها چند متر با پناهگاه شیرپلا فاصله دارد و به همین علت هم به محض بارش باران می‌توان بدون چادر به این منطقه رفت و از پناهگاه در زمان ضروری استفاده کرد.

آبشار سنگان در فاصله 20 کیلومتری شمال غربی تهران، آبشار کرد در فاصله 2 کیلومتری جاجرود و آبشار آدران در ابتدای جاده چالوس هم از دیگر آبشارهای جذاب پایتخت محسوب می‌شود. همچنین چشمه‌های آبعلی هزار، قلعه دختر، اعلا، تلخ آب و شورمست هم جزو مناطقی هستند که تنها با کمتر از 40 کیلومتر رانندگی می‌توانید یک روز خوب را در کنار آنها در طبیعت بگذرانید.

کن و سولقان تنها دره تهران نیست

از دره‌های تهران شاید تنها کن و سولقان مشهور باشد. غیر از این‌ها اما می‌توان به دره دوچناران اشاره کرد. دره‌ای که در شمال‌ غربی فرحزاد است و به واسطه نزدیکی به شهر فرصت بسیار خوبی برای آن‌هایی است که زمان کمی دارند و یا حتی خودروی شخصی ندارند. همچنین در شمال شرق تهران و بالاتر از میگون دره‌های هملون و آهنگرک هم به خاطر نزدیکی به باغچه‌های دارای رستوران‌های قدیمی، طبیعت و امکانات را در کنار هم دارند.

دریاچه‌ و دشت‌های تهران را بشناسیم

دریاچه‌های تاروممج، سد امیرکبیر، لار و منظریه، لتیان و اوان در شعاع کمتر از 30 کیلومتری نقاط مختلف تهران قرار دارند. همچنین رودخانه‌های جاجرود، حبله‌رود، طالقان و شورولار هم دقیقا همین شرایط را دارند. دشت هویج، دشت تپه‌کبری و دشت قلعه ایرج هم از دیگر مناطق جذاب برای استفاده از طبیعت است. از آنجایی که دشت‌ها در دامنه کوه‌ها قرار دارند، حتی افرادی که اهل طبیعت‌گردی و سختی‌هایش هم نیستند می‌توانند به این مناطق بروند، چون مسیر صاف و هموار است.

موزه و کاخ و عمارت‌ها فراموش نشود

اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که ترجیح می‌دهید مناطق شهری را ببینید، تهران باز هم پتانسیل بالایی دارد. کاخ‌های گلستان، سعدآباد، نیاوران، عمارت‌های مسعودیه، باغ فردوس و موزه‌های هنرهای معاصر و باغ موزه دکتر حسابی تنها چند مورد از مکان‌هایی است که می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید. ورودی این مراکز هم عموما خیلی بالا نیست و فقط کافی است مبلغ کمی از عیدی‌هایتان را برای این گشت‌وگذار صرف کنید.

کلیساها، برای مخاطبان ویژه

اگر اهل تهران باشید شاید همیشه دوست داشته‌‌اید سری به کلیساها بزنید. در مجموع در کل ایران حدود 300 کلیسا را می‌توان نام برد که بیشتر آن‌ها در ناحیه شمال غربی کشور قرار گرفته‌اند. اما پس از اصفهان، در شهر تهران کلیساهای متعددی وجود دارد که بعضی از آن‌ها هم اکنون دایر بوده و از آن‌ها استفاده می‌شود، اما بعضی دیگر تعطیل هستند. در این میان بعضی از کلیساها را در کنار قبرستان مسیحیان ساخته‌اند. همچنین هر کلیسایی داستانی دارد که دلیل ساخته شدن آن را بیان می‌کند. کلیسای تادئوس و سورپ در بازار بزرگ تهران، کلیسای میناس مقدس در میدان ونک، کلیسای نیکلای مقدس در خیابان مفتح، کلیسای سرکیس در خیابان کریم‌خان، کلیسای گریگور در مجیدیه و کلیسای وارطان در منطقه حشمتیه از مهم‌ترین و معروف‌ترین کلیساهای تهران هستند.

شبگردی؛ فرصتی برای شب‌روها

و اما شبگردی؛ فرصتی فوق‌العاده که شاید در شهرهای دیگر خیلی برایتان مهیا نباشد. شبگردی و چیزی که در حوزه شهری از آن به حیات شبانه شهرها یاد می‌شود یکی از علایق اصلی برخی از مردم و آن‌ها که شب را به جای روز برای خوشگذرانی انتخاب می‌کنند تشکیل می‌دهد. مدتی است که در پایتخت برخی خیابان‌ها بر همین اساس فعالیت دارند. خیابان «سی تیر» یکی از معروف‌ترین‌ مناطق برای شبگردی است. خیابانی قدیمی که این روزها پر شده از ون‌کافه‌هایی که غذاهای مختلف ایرانی و ترکی و فرانسوی به علاوه دسرهای متنوع ترکی و ایرانی به مردم می‌دهند. خیابان پیروزی هم از دیگر خیابان‌های پایتخت است که در این زمینه فعالیت دارد. اگر اهل کباب و جیگرکی‌های قدیمی هستید حتما بعد از ساعت 11 شب سری به این خیابان بزنید. خیابان شریعتی از خروجی صدر تا میدان تجریش هم همچون سی ‌تیر دارای ون‌کافه‌های متنوع است، اما برخلاف سی‌تیر که امکان پیاده روی هم دارد، اینجا بهتر است با خودروهایتان تردد کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها