کد خبر: 279132
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۴ ۱۳:۴۱:۲۴
| |

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

کشورهای مقصد به اصل مسئولیت مشترک در مبارزه با مواد مخدر متعهد نیستند

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ملاقات با 'یوری فدوتوف' معاون دبیرکل و مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در وین گفت: کشورهای مقصد، به‌خصوص کشورهای غربی، متعهد به اصل مسئولیت مشترک در مبارزه با مواد مخدر نیستند و آن را فراموش کرده‌اند.

کشورهای مقصد به اصل مسئولیت مشترک در مبارزه با مواد مخدر متعهد نیستند
کد خبر: 279132
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۴ ۱۳:۴۱:۲۴

اعتمادآنلاین| در این ملاقات که در حاشیه اجلاس سالانه کمیسیون مواد مخدر در وین برگزار شد، اسکندر مؤمنی ضمن اعلام خرسندی از تصویب بیانیه وزرای شصت و دومین اجلاس کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل سال 2019 میلادی، ابراز امیدواری کرد که سند سیاسی جدید بتواند به عملیاتی شدن تعهدات ایجادشده طی دهه گذشته کمک کند.


وی به ارائه گزارشی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مقابله با مواد مخدر در سال 2018 پرداخت و گفت: برغم تحریم‌های غیرقانونی، ظالمانه و یک‌جانبه و عدم بهره‌مندی از کمک‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در سال 2018، بیش از 800 تن مواد مخدر کشف کرد که 45 تن آن هروئین و مرفین بوده است و همچنین ماه گذشته 600 کیلو هروئین را که به مقصد ایتالیا در حال قاچاق بود، کشف کرد. در همین سال، 18 شهید نیز درراه مبارزه با مواد مخدر تقدیم شده است.


دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران در سیاست‌های مقابله‌ای و ترانزیتی با مواد مخدر تأثیر منفی می‌گذارد، این موضوع در کنار عدم‌حمایت مالی مناسب از برنامه کشوری ظرف 5 سال گذشته، پیام ترغیب‌کننده‌ای برای جمهوری اسلامی ایران ندارد.


مؤمنی گفت: سطح کمک‌ها به جمهوری اسلامی ایران به حداقل رسیده است و دیگر کشورها به‌خصوص کشورهای غرب، متعهد به اصل مسئولیت مشترک در مبارزه با مواد مخدر نیستند و آن را فراموش کرده‌اند.


وی در پایان گفت: از جنابعالی انتظار داریم ضمن حمایت مالی برای اجرای برنامه‌های کاهش آسیب و درمان معتادان، در خصوص تأمین نیازمندی‌های تجهیزاتی و فنی در عرصه کاهش تقاضا و مقابله باعرضه بیش‌ازپیش پیگیری کنید.


معاون دبیر کل و مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد نیز از تلاش‌های اساسی ایران در مبارزه با مواد مخدر قدردانی کرد و گفت: ایران مانع از انتقال مواد مخدر به دیگر کشورهای دنیا است.


وی گفت: امیدوارم بیانیه وزرای اجلاس کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل 2019 میلادی، برای آینده پیش رو راهنمای خوبی باشد.


فدوتوف از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر قدردانی کرد و گفت: تعهد ایران در این مبارزه، در اسناد مختلف به‌خصوص استاد دفتر UNODC مشخص و ثبت‌شده است.


معاون دبیر کل سازمان ملل ادامه داد: در اسناد بین‌المللی میزان کشفیات ایران از کشفیات همه کشورهای دنیا بیشتر است و ایران مانع از انتقال مواد مخدر به دیگر کشورهای دنیا است و این بخش عظیمی از مشارکت این کشور را در مبارزه جهانی با مواد مخدر نشان می‌دهد.


فدوتوف همچنین گفت: دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، تلاش‌های زیادی را برای جذب اعتبارات بیشتر، افزایش همکاری‌ها و حمایت از دولت جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد، اخیراً نیز مبلغی حدود 900 هزار دلار از سوی ژاپن برای اختصاص به برنامه کشوری ایران جذب کرده‌ایم؛‌ زیرا آگاهیم حمایت‌هایی که کشورهای کمک‌کننده انجام می‌دهند، اثرگذار است.


وی در پایان بیان داشت: ما از ایران که در صف مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد، حمایت می‌کنیم.


طرفین در پایان تفاهم کردند تا مرکز منطقه‌ای درمان اختلالات ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در ایران و با حمایت دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی، تأسیس شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها