کد خبر: 279367
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۴ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

یوسفی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

اوضاع اقتصادی کشور مطلوب نیست/ قدرت خرید مردم به‌شدت پایین آمده است/ در زمینه تجارت و جذب سرمایه‌گذار خارجی موفق نبوده‌ایم/ مسئولان با عزم جدی تجدیدنظری در سیاست‌های اقتصادی خود داشته باشند

محمدقلی یوسفی عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی گفت: اوضاع اقتصادی داخلی کشور مطلوب نیست، هم سرمایه‌گذاری صورت نگرفته و هم تولیدات بخش صنعت کشور به‌شدت کاهش پیداکرده و کشاورزی هم وضعیت خوبی ندارد.

اوضاع اقتصادی کشور مطلوب نیست/ قدرت خرید مردم به‌شدت پایین آمده است/ در زمینه تجارت و جذب سرمایه‌گذار خارجی موفق نبوده‌ایم/ مسئولان با عزم جدی تجدیدنظری در سیاست‌های اقتصادی خود داشته باشند
کد خبر: 279367
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۴ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس جرجندی - محمدقلی یوسفی عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی در خصوص وضعیت اقتصادی ایران در سال جدید و پیش‌بینی اوضاع اقتصادی در کشور به خبرنگار اقتصادی اعتمادآنلاین گفت: معمولاً باید درختی کاشته شود تا انتظار ثمر آن را داشته باشیم. متأسفانه در سال گذشته نه‌تنها درختی کاشته نشده که حتی به درخت‌هایی که داشتیم آسیب‌زده‌ایم، بنابراین اوضاع اقتصادی داخلی کشور مطلوب نیست، یعنی هم سرمایه‌گذاری صورت نگرفته و هم تولیدات بخش صنعت کشور به‌شدت کاهش پیدا کرده و کشاورزی هم وضعیت خوبی ندارد.

این اقتصاددان در ادامه افزود: در مقیاس داخلی فقر و بیکاری بسیار گسترده است و قدرت خرید مردم به‌شدت پایین آمده است. همچنین بحران‌های اقتصادی تبدیل به بحران امنیتی می‌شود و به دلیل اینکه هیچ‌گونه گشایشی در مقیاس داخلی نداریم اوضاع عادی در کشور حاکم نخواهد بود.

یوسفی تصریح کرد: در خصوص مسائل بین‌المللی نتوانسته‌ایم یک تعامل گسترده داشته باشیم و مسائلی را که در سطح بین‌المللی داریم حل کنیم تا بتوانیم وضعیت خوبی در زمینهٔ تجارت و یا جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم. متأسفانه در بین کشورهای جهان دوستان زیادی نداریم و تحریم‌ها در حال تشدید شدن است.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: مشکلات بین‌المللی و همچنین در بعد داخلی بحران‌های اقتصادی دست به دست هم داده و وضعیت ناخوشایندی را در سال پیش رو رقم می‌زند. برای برون‌رفت از این وضعیت در سال آینده می‌طلبد که مسئولان با عزم جدی تجدیدنظری در سیاست‌های اقتصادی خود داشته باشند، در غیر این صورت اوضاع خوش‌آیند نخواهد بود.

یوسفی در پاسخ به این سؤال که عوامل اصلی بی‌ثباتی اقتصادی و نوسانات در بازار ارز در سال 97 چه بود؟ گفت: بخشی از این عوامل ریشه در گذشته داشته و عواملی بودند که طی سال‌های مختلف هم وجود داشتند. این بدان معنی است که این عوامل و مشکلات صرفاً مختص سال 97 نبوده و مشکلاتی که در سال‌های مختلف به‌صورت تجمعی وجود داشته روی هم انباشته شده و با تشدید تحریم‌ها وضعیت اقتصادی کشور رو به وخامت گذاشت.

او در ادامه افزود: بنابراین نمی‌توان گفت که این اتفاقات مخصوص سال 97 است. وقتی طی سال‌های مختلف، سیاست‌های نادرست اقتصادی دنبال می‌شود مشکلات روی هم انباشته‌شده و یک روز خود را نشان می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی گفت: همه منتظر بودند تا اوضاع بین‌المللی کشور خوب شود و در نتیجه روابط خارجی ندانم‌کاری‌های داخلی تحت‌الشعاع سیاست‌های خارجی قرار بگیرد، اما چون مشکلات بین‌المللی ایران حل نشد ندانم‌کاری‌های داخلی بروز کرد و خودش را نشان داد.

یوسفی ادامه داد: وقتی مسئولان به هشدارهای کارشناسان که طی سال‌های گذشته داده شد بی‌توجه بودند نتیجه‌ای بهتر از این نمی‌توانیم داشته باشیم. وقتی برجام به نتیجه نرسید و آمریکا از برجام خارج شد بحران اقتصادی خودش را نشان داد و علی‌رغم تلاش‌هایی که مسئولان داشتند نتوانستد هیچ گره‌ای از مشکلات باز کنند. بنابراین مشکلات همچنان پابرجاست و در آینده هم اگر به همین صورت ادامه پیدا کند مشکلات اقتصادی تشدید خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها