مدیر عامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس:

تمام ارز ناشی از صادرات را به چرخه اقتصاد وارد کردیم/ 40 هزار میلیارد تومان فروش داخلی داریم

جعفر ربیعی مدیر عامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس عنوان کرد: ما از ابتدای امسال تقریبا چهار میلیارد دلار صادرات داشتیم که همه آنها بی‌کم و کاست به چرخه اقتصادی کشور وارد شده است البته بخشی از آ‌ن با هماهنگی بانک مرکزی و وزارت نفت به برخی پروژه‌ها تزریق شده است.

تمام ارز ناشی از صادرات را به چرخه اقتصاد وارد کردیم/ 40 هزار میلیارد تومان فروش داخلی داریم
کد خبر: 279408
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۵ ۱۳:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| جعفر ربیعی در مراسم پذیره نویسی اوراق اجاره 10000 میلیارد پتروشیمی خلیج فارس در بورس تهران گفت: هلدینگ خلیج فارس به عنوان دارنده 40 درصد پتروشیمی کشور افتخار دارد این اوراق را با پشتوانه سهامی در بورس عرضه کند. در روزهای اخیر که خبر انتشار این اوراق صورت گرفت با استقبال بازار سرمایه مواجه شدیم و امیدواریم کل این اوراق در فرصت بسیار کوتاه فروخته شود.

وی ادامه داد: البته بنده در اوایل سال جاری این وعده را داده بودم که حضور هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در بورس متمایز و پررنگ خواهد بود به طوری که امسال پتروشیمی پارس را به عنوان سودآورترین پتروشیمی در بورس عرضه کردیم و امروز نیز از یکی از ابزارهای بازار سرمایه در راستای تامین مالی پروژه های خود استفاده می‌کنیم.

مدیر عامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس تصریح کرد:‌ ما به عنوان یکی از بازیگران بازار سرمایه مایل هستیم از ابزارهای این بازار در راستای تامین مالی استفاده کنیم که یکی از آنها اوراق اجاره است. وقتی ما نزدیک به 12 درصد بازار بورس را در اختیار داریم باید از مواهب و ابزارهای آن به نحو احسن بهره‌مند شویم.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم دارندگان این اوراق سود مناسبی از آن دریافت کنند، نرخ سود رسمی این اوراق که هر سه ماه یک بار پرداخت می‌شود 16 درصد است اما چون این اوراق قابلیت معامله دارند، سهامدران می‌توانند از این طریق نیز سود کسب کنند.

ربیعی با بیان اینکه شرکت پتروشیمی خلیج فارس در حال حاضر پروژه‌هایی در بخش بالادستی و میان‌دستی در دست اجرا دارد گفت: این پروژه‌ها نزدیک به 8.5 میلیارد دلار هزینه دارند که باید آنها را تامین مالی کنیم، نباید تنها به آورده سهامداران اکتفا کنیم و در کنار فاینانس خارجی یا دریافت تسهیلات از شبکه بانکی از اوراق اجاره نیز استفاده کنیم. ما در نظر داریم این منابع را بلافاصله به پروژه‌های در دست اجرا مانند پروژه آلوفین پتروشیمی ایلام تزریق کنیم. همچنین در طرح جمع‌آوری گازهای مشعل که از سال آینده اجرا خواهد شد از این منابع استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در مورد میزان حجم تولیدات و صادرات این هلدینگ گفت: نزدیک به 40 درصد از کل تولیدات و صادرات این صنعت در اختیار این هلدینگ است و شرکت‌های تابعه آن یعنی پتروشیمی فجر، مبین، پترول، پارس و خلیج فارس تقریبا 12 درصد از کل بازار بورس را در اختیار دارند. ما از ابتدای امسال تقریبا چهار میلیارد دلار صادرات داشتیم که همه آنها بی‌کم و کاست به چرخه اقتصادی کشور وارد شده است البته بخشی از آ‌ن با هماهنگی بانک مرکزی و وزارت نفت به برخی پروژه‌ها تزریق شده است اما بقیه در سامانه نیما حتی کمتر از نرخ میانگین آن عرضه شده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهم در اقتصاد تهدید نقدینگی است و گفته می‌شود که باید آن را در مسیر درست هدایت کنیم از سویی شرکت‌های بزرگ بورسی، پروژه‌های بزرگی در دست اجرا دارند که اگر منابع به آنها تزریق شود بستر اشتغال و رونق اقتصادی را فراهم خواهد کرد. یکی از بهترین را‌ه‌ها برای جذب نقدینگی سهام شرکت‌ها است و شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ می‌توانند از ابزارهای جدید مانند اوراق اجاره استفاده کنند و خوشبختانه شورای فقهی بورس نیز با این اوراق موافقت کرده است.

وی در مورد تغییر قیمت گاز مصرفی در پتروشیمی‌ها گفت: تنها تغییری که در قانون بودجه 98 بوده افزایش قیمت گاز سوخت پتروشیمی‌ها است. در حالی که قیمت گاز خوراک در این قانون ثابت است البته اگر قیمت گاز خوراک افزایش یابد باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات می‌شود و ما مجبور به افزایش قیمت آن در بازارها خواهیم شد.

وی با بیان اینکه 40 هزار میلیارد تومان فروش داخلی دارند گفت: ما در سال 98 با وجود مشکلات پیش بینی شده عزم خود را جزم کردیم تا در تولید و صادرات مشکلی پیش نیاید.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها