پیشنهاد اعتمادآنلاین برای کتاب‌هایی که می‌توانید در تعطیلات نوروز بخوانید

سال 98 را با کتاب آغاز کنیم/ از علویه خانم تا کافه پیانو کنار سفره هفت‌سین

طنز تلخ و سیاه یا همان گروتسک فرنگی‌ها، بهترین روش برای بیان حال سرانه مطالعه در ایران است. اگرچه آمار مطالعه‌ 2 دقیقه‌ای ایرانیان توسط نهاد کتابخانه ایران تکذیب و به 45 دقیقه ارتقا پیدا کرد اما در میان تمام آمارهای گیج‌کننده، به نظر می‌رسد عدد 12 دقیقه از همه منطقی‌تر باشد.

سال 98 را با کتاب آغاز کنیم/ از علویه خانم تا کافه پیانو کنار سفره هفت‌سین
کد خبر: 279417
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۲ ۲۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نیلوفر حامدی- سال جدید فرصتی برای نگاهی نو به سبک زندگی است. تغییر عادات بد و روی آوردن به عادات جدیدی که باعث رشد و پیشرفت شود. بدون شک کتاب خواندن چه برای آن‌هایی که به کتابخوانی به عنوان یکی از عادات روزانه زندگی نگاه می‌کنند و چه آن‌ها که کتاب برایشان مساوی با کسالت است، می‌تواند یکی از برنامه‌هایی باشد که در سال 98 به زندگی ایرانی‌ها اضافه می‌شود.

از قضا تعطیلات نوروز امسال نه 13 روز که 16 روز است و همین موضوع هم باعث می‌شود فرصت زیادی برای کتاب خواندن وجود داشته باشد. با گشتی ساده در اینترنت با اسامی متنوعی از کتاب‌ها آشنا می‌شوید اما ما در این گزارش 16 کتاب از نسل قدیم و جدید ادبیات ایران را به شما معرفی می‌کنیم، البته آن دسته از کتاب‌ها که روان‌تر و ساده‌تر هستند. شاید با خواندن همین کتاب‌ها شیفته مطالعه شوید.

1- علویه خانم

صادق هدایت که یکی از بزرگ‌ترین نویسنده‌های تاریخ معاصر دنیا محسوب می‌شود به سبب سبک ویژه‌اش در نوشتن، آثار ویژه‌ای را هم به ادبیات دنیا تقدیم کرده است. اما در میان آثارش قطعا «علویه خانم» یکی از کارهایی است که می‌توانید بدون توقف بخوانید و لذت ببرید. کتابی که توسط انتشارت معین چاپ شده و داستان یک زن روسپی را روایت می‌کند که راهی سفر زیارتی می‌شود.

2- تنگسیر

کتاب دوم، یعنی «تنگسیر» اثر صادق چوبک است. نویسنده‌ای که اگرچه آثار فراوانی ندارد اما آنچه نوشته همه جزو بهترین‌های دوران خود و حتی حالا محسوب می‌شود. تنگسیر بدون شک یکی از همین داستان‌هاست. داستانی با اسامی واقعی و از روی روایتی واقعی که توسط امیر نادری به شکل فیلم سینمایی هم تولید شد، فیلمی که در آن بهروز وثوقی نقش «زائر محمد» شخصیت اصلی داستان را بازی کرد.

3- کلاته گل

مهدی خرم ارباب مهربان روستایی است که حکومت وقت می‌خواهد تمام اموالش را ببرد. این داستان توسط غلامحسین ساعدی روایت کتاب «کلاته گل» را شکل داده است. داستانی مملو از عشق و احساست مردمی که همچون سایر آثار ساعدی توسط انتشارات نگاه منتشر شده است.

4- مدیر مدرسه

جلال آل‌احمد بی‌برو‌برگرد یکی از بهترین نویسنده‌های تاریخ داستان‌نویسی ایران است. نویسنده‌ای که حدود 50 داستان، ترجمه، سفرنامه و مقاله دارد. در میان این آثار اما «مدیر مدرسه» یکی از بهترین پیشنهادها برای دوران تعطیلات عید محسوب می‌شود. آثار آل احمد توسط تعداد زیادی از ناشران ایرانی چاپ شده است.

5- جای خالی سلوچ

محمود دولت‌آبادی را نه تنها ایران بلکه بخش زیادی از اهالی ادبیات دنیا به عنوان یکی از برترین نویسنده‌های ایرانی می‌شناسند. نویسند‌ه‌ای که می‌تواند چند صفحه از کتابش را تنها برای توصیف یک درخت صرف کند. اما این جزییات‌نگاری باعث نمی‌شود خواننده احساس کسالت کند. انتخاب از بین آثار برجسته دولت‌آبادی کار ساده‌ای نیست اما «جای خالی سلوچ» به خاطر اینک حجم زیادی ندارد یکی از بهترین‌هاست. این اثر همچون سایر آثار دولت‌آبادی توسط نشر چشمه چاپ شده است.

6- زمین سوخته

کتاب‌های زیادی توسط نویسنده‌های ایرانی درباره جنگ ایران و عراق نوشته شده است اما «زمین سوخته» احمد محمود، با هیچ‌کدام از این آثار قابل مقایسه نیست. نویسنده‌ای که تنها در یک پاراگرافش می‌توان 15 جمله کوتاه پیدا کرد و همین ویژگی هم باعث منحصر به فرد‌بودن کارهای او شده است. معین ناشر تمام آثار محمود است.

7- جزیره سرگردانی

تاریخ ایران شوربختانه رمان‌نویس‌های معتبر زن کمی داشته است. شاید به این سبب که تبعیض جنسیتی و رویکرد مردسالارانه در آن سال‌ها فرصت کمی برای تنفس به زنان داده بود. در این میان اما زنی مثل سیمین دانشور حسابی خوش درخشیده است. دانشور آثار برجسته زیادی دارد که «جزیره سرگردانی» یکی از بهترین‌هایش محسوب می‌شود.

8- یک عاشقانه آرام

شاید کسی فکرش را هم نمی‌کرد که داستانی درباره عشق دو شخصیت انقلابی بتواند بعد از گذشت بیش از 20 سال، در صدر پرفروش‌ترین کتاب‌های یک کشور باقی بماند اما «یک عاشقانه آرام» نادر ابراهیمی به این مهم دست یافت. کتابی از انتشارات روزبهان که می‌شود بدون خواب شب، تمامش کرد و از آن لذت برد.

9- رازهای سرزمین من

رضا براهنی را شاید بیشتر از روی اشعارش بشناسند، اما به گواه برترین منتقدان ادبی ایران و جهان، براهنی معجزه‌ای در ادبیات ایران است. شعر و ترجمه و مقاله و نقد و داستان زیاد دارد، اما در بین آثارش قطعا «رازهای سرزمین من» یکی از بهترین‌هاست. کتابی منتشر شده توسط انتشارات نگاه که به واسطه روایت متفاوتش، یکی از خاص‌ترین کتاب‌های رمان تاریخ ایران محسوب می‌شود.

10- همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها

در میان نویسندگان کتاب‌هایی که تا به اینجا معرفی شد تعداد زیادی از دنیا رفته بودند و در واقع عمر آثارشان زیاد بود. حالا سراغ کتاب‌هایی که می‌رویم که برای نسل جدیدتر ادبیات ایران هستند. «همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها» نوشته رضا قاسمی یکی از همین آثار است. کتابی که جایزه بهترین رمان سال 80 را کسب کرده و داستان یک پناهنده ایرانی به فرانسه است. کتاب را انتشارات چشمه منتشر کرده است.

11- سمفونی مردگان

با عباس معروفی در کتاب «سمففونی مردگان» می‌توانید یک داستان را با روایت چند نفر بخوانید. کتابی که به تازگی مجوز تجدید چاپ گرفت و توسط ققنوس منتشر شد.

12- روی ماه خداوند را ببوس

در میان نویسندگان نسل جدید اما قطعا مصطفی مستور با رمان‌های کوتاهش یکی از بهترین‌هاست. درخشش داستان‌نویس، پژوهشگر و مترجم ایرانی که در این سال‌ها حسابی پرکار بوده، با کتاب «روی ماه خداوند را ببوس» آغاز شد. کتابی که با توصیفی لطیف از عشق، هرکسی را به کتاب خواندن معتاد می‌کند.

13- نیمه غایب

در میان رمان‌های جدید «نیمه غایب» یکی از برترین‌هاست. اثری نوشته حسین سناپور که به چاپ هجدهم هم رسید. سناپور که نویسندگی را از کلاس‌های هوشنگ گلشیری آغاز کرده در این اثر به توصیف زندگی جوانان تهرانی بعد از جنگ ایران و عراق پرداخته است.

14- کافه پیانو

روزنامه‌نویس مشهدی شاید فکرش را هم نمی کرد که کتابش تا این اندازه مشهور شود و در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های سال قرار گیرد. «کافه پیانو» داستانی کوتاه و بر اساس روایت واقعی زندگی جعفری است و کتابی است که با چند ساعت وقت می‌توانید بخوانید و به جای شخصیت‌های داستان، سال‌ها زندگی کنید.

15- پرنده من

فریبا وفی قطعا یکی از بین‌المللی‌ترین نویسندگان ایرانی است. رمان‌نویسی که آثارش به زبان‌های مختلف روسی، سوئدی، عربی، ترکی، ژاپنی و انگلیسی ترجمه شده است. در میان آثار وفی، «پرنده من» با توصیف‌های لطیف از یک زندگی ساده همراه با عاشقانه‌هایش به شدت پیشنهاد می‌شود. این اثر توسط نشر مرکز منتشر شده است.

16- منِ او

حالا به عاشقانه رضا امیرخانی یعنی «منِ او» می‌رسیم. کتابی ساده و روان که علی‌رغم حجم زیاد به خاطر شیرینی روایت به سادگی خوانده می‌شود.

17- چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم

و در نهایت به یکی از برترین نویسنده‌های زن ایرانی می‌رسیم. زویا پیرزاد نویسنده ارمنی که برخی از آثارش به زبان انگلیسی هم ترجمه شده‌اند. در بین آثار پیرزاد قطعا «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» فارغ از جوایز فروان ادبی که درو کرده، به خاطر داستان گیرایش بهترین انتخاب است.

ایران، نیازمند آگاهی و کتابخوانی

از 29 تا 16 فروردین 17 روز زمان دارید. در این گزارش کتاب‌هایی معرفی شده‌اند که ادبیات ساده و روانی دارند. روایت‌ها پیچیده نیست، برخی از آن‌ها از نظر حجم هم خیلی کوتاه هستند و عامدانه از کتاب‌های داستان و رمان فارسی انتخاب شدند تا برای خوانندگان دنیای آشناتری نسبت به رمان‌های روسی و فرانسوی و آمریکای جنوبی داشته باشد. سفر و عید دیدنی و مهمانی و شب‌نشینی‌های جای خود، یکی از این کتاب‌ها را انتخاب کنید و در برنامه‌هایتان قرار دهید. خدا را چه دیدید، شاید شما هم از سال 98 در فهرست کتابخوان‌ها قرار گرفتید و همه ما در کنار هم چند سال دیگر ایرانی با سرانه مطالعه بالا ساختیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها