حمیدرضا حاجی‌بابایی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

مشکل اقتصاد گره خوردن بودجه و بازار کشور به دلار است/ بودجه شفاف نیست/ قیمت ارز از دلایل شفاف نبودن بودجه است

حمیدرضا حاجی‌بابایی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص مشکلات بودجه و وضعیت اقتصاد ایران گفت: مشکل اساسی در بودجه این است که دلار را ملاک قرار داده‌ایم و گاهی اوقات هم از اینکه قیمت دلار بالا برود تا بتوانیم بودجه را ببندیم و کسری‌هایمان را جبران کنیم لذت می‌بریم.

مشکل اقتصاد گره خوردن بودجه و بازار کشور به دلار است/ بودجه شفاف نیست/ قیمت ارز از دلایل شفاف نبودن بودجه است
کد خبر: 279534
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ ۱۴:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حمیدرضا حاجی‌بابایی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص مشکلات بودجه و وضعیت اقتصاد ایران به اعتمادآنلاین گفت: مشکل اساسی در بودجه این است که دلار را ملاک قرار داده‌ایم و گاهی اوقات هم از اینکه قیمت دلار بالا برود تا بتوانیم بودجه را ببندیم و کسری‌هایمان را جبران کنیم لذت می‌بریم.

این نماینده مجلس افزود: ما دلار را به جای 3700 تومان 5200 تومان یا با ارز نیمایی و یا دلار 4200 تومانی حساب می‌کنیم و همه این‌ها را کنار هم قرار می‌دهیم که گویا یک نیازی احساس می‌شود تا با این نیاز بتوانیم بودجه را ببندیم. لحاظ کردن این قضیه و بستن اساس بودجه بر اساس دلار و قیمت دلار باعث ایجاد مشکل می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: اگر ما بودجه را فارغ از دلار می‌بستیم شاید خیلی از این راهکارها الان به بن‌بست نمی‌رسید و راحت‌تر می‌توانستیم بودجه را ببندیم و کسری‌ها را جبران کنیم.

حاجی‌بابایی در ادامه گفت: یکی از دلایل شفاف نبودن بودجه قیمت ارز است. باید پرسید چگونه بودجه‌ای را که دولت 407 هزار میلیارد تومان بسته و اعلام می‌کند هیچ پولی نداریم وقتی به کمیسیون تلفیق می‌برد تبدیل به 442 هزار میلیارد تومان می‌شود. این یعنی به بودجه اعلام‌شده از سوی دولت 40 هزار میلیارد تومان اضافه می‌شود و من اعلام می‌کنم که 100 هزار میلیارد تومان هم می‌شد به آن اضافه کرد که این خود نشان می‌دهد بودجه شفاف نیست.

نماینده مردم همدان در مجلس افزود: در بودجه قیمت و میزان فروش نفت، درآمد پتروشیمی‌ها و مالیات شفاف نیست که این موضوع خود مبین شفاف نبودن بودجه است. همچنین باید گفت رقم ماده واحده بودجه هم شفاف نیست.

حاجی‌بابایی گفت: در حال حاضر دو بحث مطرح است؛ یکی اینکه قیمت دلار چند باید باشد و دیگری اینکه ما در بودجه چگونه باید عمل کنیم. اگر در بودجه درست عمل کنیم قیمت دلار خود به خود تنظیم می‌شود.

او در ادامه افزود: دلیل اینکه قیمت دلار تنظیم نمی‌شود این است که همه ما کشور و بودجه را به قیمت مسکن و فرش و دیگر اقلام گره زده‌ایم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این سؤال که آیا در چند ماه اول سال قیمت دلار به 18 هزار تومان یا بیشتر می‌رسدیا نه، گفت: قیمت دلار بستگی به وضعیت اقتصادی کشور دارد. اگر بودجه‌ای بنویسیم و روی پای خود بایستیم، در این صورت دلار به بودجه و اقتصاد کشور گره نمی‌خورد. در خصوص قیمت دلار ما یک مؤلفه‌هایی داریم که آن مؤلفه‌ها، خارجی و یا داخلی، باید شکل بگیرد.

نماینده مردم همدان تصریح کرد: وضعیت ما در خاورمیانه و یا وضعیت داخلی از جمله راهپیمایی 22 بهمن را می‌توان از جمله مؤلفه‌های مثبت ایران نام برد.

حاجی‌بابایی در خصوص تحقق درآمدها در بودجه 98 گفت: تحقق این درآمدها کاملاً غیرشفاف است. گفتنی است که فقط در یک قلم 150 هزار میلیارد تومان معافیت‌های مالیاتی و فرار مالیاتی داریم و 150 هزار میلیارد تومان هم برای نفت گذاشته‌ایم که البته بیش از 150 هزار میلیارد تومان بودجه غیرشفاف را هم باید به آن اضافه کرد. درمجموع بیش از 300 هزار میلیارد تومان از درآمدهای فرار مالیاتی و نفت غیرشفاف است و در آن ابهام وجود دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها