حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور:

مرزنشینان نباید مجبور به کولبری شوند/ ذات عبور از مرزهای غیرقانونی حتی بدون کالا جرم است

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: در این نشست خطاب به برادران و خواهران افغانستانی می‌گویم ما برایشان تسهیلات ویزا ایجاد کردیم، ویزای یکساله کار می‌دهیم اما از مرزهای غیرقانونی وارد کشور نشوند اگر کسی برای دومین و چندمین بار دستگیر شوند به مدت طولانی در اردوگاه‌ها نگه خواهیم داشت.

مرزنشینان نباید مجبور به کولبری شوند/ ذات عبور از مرزهای غیرقانونی حتی بدون کالا جرم است
کد خبر: 279633
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۶ ۰۹:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه در روزهای پایانی سال 97 هستیم و باید عمیق‌تر نگاهی به اتفاقات سال 97 داشته باشیم و مردم را در جریان اتفاقات امنیتی سال 97 قرار دهیم، گفت: سال 97 سال خاصی بود و هرچه آمریکایی‌ها توانستند انجام دادند و کوتاهی نکردند. از تحریم تا عملیات روانی و رسانه‌ای، هماهنگ کردن اپوزسیون، حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های تروریستی، تحریک به اعتراض، تحصن و مخالفت مدنی، تحریم اقوام حتی در مسابقات ورزشی که در همه این موارد نیز زمانبندی‌های متعددی را همچون تابستان داغ، آبان ماه و دی ماه را مطرح کردند و حتی گفتند انقلاب چهلمین سال خود را نمی‌بیند.

معاون امنیتی وزیر کشور افزود: همه این حرف‌ها و ادعاها یک هدف اصلی داشت تحریم اقتصادی و سایر اقدامات برای ایجاد بحران در کشور بود. ما در کنار این مسائل موضوعات دیگر امنیتی هم داشتیم که مساله آب، تقسیمات کشوری و موضوعاتی همچون قاچاق سلاح را داشتیم در کنار این موضوع پدیده‌های جدیدی هم همچون قاچاق و احتکار شکل گرفت که می‌توانست کار زیادی را برای حوزه امنیت در پی داشته باشد. همچنین چهار مورد عملیات تروریستی در کشور هم انتحاری بود که ساده‌ترین نوع عملیات تروریستی است.

ذوالفقاری تاکید کرد: رویکرد اصلی شورای امنیت کشور و وزارت کشور و شوراهای تامین مبتنی بر پیشگیری بود در غیر اینصورت خیلی از مسائل می‌توانست زمینه‌ساز یک بحران جدید باشد. در این قضیه با تلاش همیشگی و نه مقطعی و دستورالعملی براساس هر موضوع تصمیم‌گیری کردیم. تقریبا بی‌سابقه‌ترین اقدامات را برای پیشگیری مشکلات اقشار در سال 97 داشتیم. ما بنا را بر این گذاشتیم که در درجه اول کمک کنیم و هشدار دهیم در خصوص برخی موضوعات نامه‌هایی برای ریاست‌جمهور و سایر نهادها ارسال شد تا مشکلات پیشگیری شود.

وی ادامه داد: من به چند مولفه اصلی اشاره کنم که تاکید می‌کنم باید میزان آسیب‌پذیری تهدیدها را در نظر بگیریم بعد بگوییم میزان امنیت یک کشور چگونه است. ده‌ها تیم تروریستی بنا داشتند در کشور ما عملیات تروریستی انجام دهند که با اشراف عملیاتی تابستان داغ برایشان از زمستان سال قبلش سردتر شد.

ذوالفقاری در تشریح مولفه‌های امنیت در کشور گفت: در درجه اول هدایت راهبردی رهبری یکی از مولفه‌های تعیین‌کننده بود و دوم تلاش همه قوا برای حل مشکلات که من شهادت می‌دهم از سوی همه وزارت‌خانه‌ها و رییس‌جمهور پیگیری شد و حتی به درخواست ما شبانه جلسه تشکیل دادند. همچنین حضور هوشمندانه همه نیروهای تامین‌کننده امنیت که موضوعات کلی و جزئی را مورد بررسی قرار دادند اما عنصر مهمی که نقش اساسی داشت هوشیاری مردم بود. در تمام نظرسنجی‌ها بالای 80 درصد مردم از امنیت کشور رضایت داشتند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: ما تاکید می‌کنیم که محور و پایه اصلی امنیت کشور مردم هستند و من به مسئولان گفته‌ام بخشی از مسائل مردم موضوعات معیشتی است اما بخش زیادی مربوط به خدمات اداری است که رضایتمندی در این بخش اهمیت بالایی دارد.

وی در خصوص امنیت مرزها در سال 97 هم گفت: در حوزه مرزهای کشور اعتبارات سال 97 اگرچه کم بود و نسبت به سنوات گذشته کاهش داشت اما صددرصد تخصیص داده شد. اعتباری که برای سال 98 تصویب شده 175 میلیارد تومان است که امیدواریم تمام آن تخصیص پیدا کند. ما عمده آسیب‌پذیری مرزهایمان مرزهای مشترک با پاکستان در درجه اول و مرز کردستان عراق در درجه دوم است و در مرزهای مشترک با ترکیه، آذربایجان و خلیج فارس مشکل خاصی نداریم. در خصوص مرزهای مشترک با ترکیه اقدامات خوبی صورت گرفته است. با پاکستان مذاکراتی کردیم و قول‌هایی هم داده‌اند.

ذوالفقاری افزود: مساله بعدی بحث معیشت مرزنشینان است. متاسفانه در کشور ما برخی افراد از وضعیت‌هایی که به وجود می‌آید استفاده‌های دیگر می‌کنند. ما دو سال و نیم به دنبال گرفتن معافیت برای مرزنشینان بودیم تا بارکش دیگر افراد نشوند. ما اصلا بحث کولبری را نباید به کار ببریم اما اینها فقط اجناس دیگران را حمل می‌کردند که ما دو سال و نیم تلاش کردیم برای هر خانوار 2 میلیون و 800 هزار تومان معافیت گرفتیم تا به جای کولبری در بازارچه‌های مرزی از معافیت استفاده کنند.

وی ادامه داد: این مساله در دولت تصویب شد و در حال اجرا بود که بحث تحریم‌ها پیش آمد و امروز مجددا برای مرزنشینان استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان 48 قلم معافیت در نظر گرفتیم و برای مرزنشینان دو نوع معافیت داریم و لیست 100 قلمی دیگری داریم که کل مرزنشینان می‌توانند استقاده کنند. همچنین بار ملوانی برای استان‌های خوزستان، هرمزگان و بوشهر در نظر گرفته شده است. توصیه ما به برادران مرزنشین این است که از مرزهای غیرقانونی تردد نکنند که ذات عبور از مرز حتی بدون کالا جرم است.

ذوالفقاری گفت: در کنار این موضوع ما مساله فروش سوخت مرزنشینان را هم داریم که می‌توانند سوخت را با قیمت متناسبی به فروش برسانند که سودش به مرزنشینان تعلق می‌گیرد. می‌دانیم معیشت مرزنشینان با امنیت مرزها نسبت مستقیم دارد اما می‌خواهیم این مساله قانونمند شود.

وی ادامه داد: کشور ما مناسبت‌های ملی متعددی دارد و امنیت این مراسم‌ها هم از اهمیت بالایی برخوردار است که تاکنون با میزان بالای تهدید همه این مراسم‌ها در امنیت کامل برگزار شده است. در حوزه اربعین هم شاهد بودید اربعین در امنیت کامل برگزار شد و با توافقات جدید شاهد تحولات بیشتری خواهیم بود. ما ابتدا لغو روادید را دنبال می‌کردیم که آنها تا الان با رایگان بودن روادید موافقت کردند البته ما تاکید کردیم لغو روادید به معنی عدم کنترل نیست. همچنین توافقات گسترده‌ای در خصوص اربعین صورت گرفت که یکی از این توافق‌ها احداث دو خط راه آهن بود.

ذوالفقاری افزود: یک بحث هم در ارتباط با اتباع خارجی وجود دارد که مرتبا در این خصوص از جمهوری اسلامی تشکر می‌شود که ما هزینه ورود اتباع را کاهش دهیم که می‌گفتند هزینه ورود قانونی به ایران بالاتر از ورود غیرقانونی است که من از افغانستانی‌ها سوال کردم که حالا هزینه تقریبا برابر است. ما به افغانستان هم گفتیم می‌توانیم سالانه 500 هزار ویزای کار صادر کنیم چرا که امنیت برای ما خیلی مهم است.

معاون وزیر کشور گفت: ما در حال حاضر یک ملیون و چهارصد هزار اتباع قانونی افغانستانی داریم که در مقابل کشورهای اروپایی که برای پذیرش 100 پناهجو دوساعت چانه می زنند بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر 480 هزار محصل در قالب 1400 مساله در کشور ما هستند و 25 هزار نقر از دانشگاه‌های ما فارغ التحصیل شده‌اند و در حال حاضر 16 هزار و 509 نفر در حال حاضر در حال تحصیل هستند. 24 هزار نفر خانم‌های ایرانی بصورت قانونی با افغانستانی‌ها ازدواج کرده‌اند و 7 هزار ازدواج ثبت نشده و غیرقانونی داریم که به دنبال شناسنامه‌دار کردن فرزندانشان هستیم.

وی تاکید کرد: در این نشست خطاب به برادران و خواهران افغانستانی می‌گویم ما برایشان تسهیلات ویزا ایجاد کردیم، ویزای یکساله کار می‌دهیم اما از مرزهای غیرقانونی وارد کشور نشوند و امیدواریم از این فرصت استفاده کرده و حضورشان را در کشور ما قانونی کنند. ما در 11 ماه سال جاری 740 هزار افغانستانی را به کشورشان عودت دادیم. کاری را با هماهنگی دادستان‌ها شروع کردیم که اگر کسی برای دومین و چندمین بار دستگیر شوند را به مدت طولانی در اردوگاه‌ها نگه خواهیم داشت.

ادامه دارد ....

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها