نایب رئیس شورای ملی زعفران اعلام کرد

طلای سرخ با بسته‌بندی ایرانی در فروشگاه‌های اروپا و آمریکا / اعلام نرخ ثابت راهکار مقابله با دلالی زعفران

نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه طلای سرخ با بسته‌بندی ایرانی در قفسه فروشگاه‌های اروپا و آمریکا جا خوش کرده است، راهکار مقابله با دلالی در صنعت زعفران را اعلام نرخ ثابت برای صادرات توسط دولت عنوان کرد.

طلای سرخ با بسته‌بندی ایرانی در فروشگاه‌های اروپا و آمریکا / اعلام نرخ ثابت راهکار مقابله با دلالی زعفران
کد خبر: 279690
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۶ ۱۱:۲۵:۴۴

اعتمادآنلاین| سوژه‌ای با عنوان «درخواست جلوگیری از صادرات فله‌ای زعفران به خارج از کشور به ویژه اسپانیا» توسط برخی از هموطنان اعلام شده و خبرنگار فارس این موضوع را پیگیری کرد.

در درخواست مردم آمده است متاسفانه با وجود اینکه بیش از 95 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود اما متاسفانه این محصول با بی‌کفایتی مسئولان کشوری به صورت عمده و فله‌ای به سایر کشورهای دنیا روانه می‌شود و کشورهای واردکننده به ویژه اسپانیا زعفران ایران را پس از بسته‌بندی‌های شکیل و جذاب به چند برابر قیمت به کشورهای دیگر می‌فروشند. در اصل نه تنها هیچ کس در دنیا زعفران را به نام ایران نمی‌شناسند بلکه اسپانیا را صاحب تولید کننده زعفران می‌دانند. سود اصلی این محصول باارزش و گران‌قیمت به جیب آنها سرازیر می‌شود.

از سویی دیگر در ایران فقط دلالان هستند که با خرید ارزان زعفران از کشاورزان آن را به قیمت زیاد و به صورت فله‌ای صادر می‌کنند.

درباره موارد بالا با غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت‌وگو کردیم.

وی درباره صادرات فله‌ای زعفران گفت: آنهایی که چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند از سر دلسوزی است اما بی‌اطلاع هستند.

وی گفت: همه زعفران‌های کشور در بسته‌های 0.2 تا یک کیلوگرمی به کشورهای دیگر صادر می‌شود. بسته‌های به اندازه‌های کوچک برای فروشگاه‌ها است و یک کیلوگرمی عمدتا برای مصارف صنعتی صادر می‌شوند.

وی تاکید کرد: برخی از بحث صادرات فله‌ای چنین استنباط می‌کنند که مثلا زعفران در گونی ریخته می‌شود و به آنها صادر می‌شود در حالی که هیچ زعفران ایرانی بدون بسته‌بندی صادر نمی‌شود و روی بسته‌ها علائم تجاری، نشانه‌گذاری بهداشتی، نام برند، کیفیت و آدرس درج می‌شود.

میری تاکید کرد: 85 درصد زعفران ایران صادر می‌شود که در خارج از کشور 20 درصد از این میزان برای فروش در سوپرمارکت‌ها است و 80 درصد در مصارف صنعتی کشورهای مقصد کاربرد دارد.

زعفران ایران با بسته‌‌بندی ایرانی در سوپرمارکت‌ کشورهای اروپایی و آمریکا

به گفته میری زعفران ایران با بسته‌های ایرانی در سوپرمارکت‌های آمریکا، المان، فرانسه، ایتالیا و حتی اسپانیا جا خوش کرده است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران در عین حال تاکید کرد: بسته‌بندی‌های ایران به مراتب از بسته‌‌بندی‌های اروپا بهتر است و هر شرکت 200 نوع بسته‌بندی می‌تواند انجام دهد.

حق ایران است که بازار جهانی زعفران را بدست بگیرد

مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان زعفران استان خراسان جنوبی با اشاره به مشکلات انتقال پول و تحریم در فروش زعفران به کشورهای دیگر گفت: این حق ما است که به واسطه تولید بیش از 90 درصد زعفران جهان بتوانیم بازار جهانی ا ین محصول را بدست بگیریم اما شرایط الان برای صادرکنندگان بسیار سخت شده است. مشکل فروش و انتقال پول همه شرایط را دشوار کرده است و خریداران زعفران با دیدن این شرایط پیچیده به سمت تاجران دیگر کشورها می‌روند.

دولتی‌هایی که خود در نقش دلال ظاهر می‌شوند

میری درباره وجود دلالی در مراحل تولید تا صادرات زعفران گفت: دو نوع دلال وجود دارد یک نوع آن برای بخش کشاورزی ضروری است و نوع دوم به عنوان آفت این بخش است.

وی تاکید کرد: برخی از این دلالان محصولات کشاورزان را از سر مزرعه خریداری و به بسته‌بندی‌ها تحویل می‌دهند و این روند در تمام طول زمان تولید ادامه دارد. این برای کشاورزان کاملا نیاز است که زمانی که آ‌نهاتولید می‌کنند افراد دیگری محصولات آنها را به قیمت منصفانه خریداری و به بسته‌بندی‌ها تحویل دهند.

وی ادامه داد: اما دلال اصلی آنهایی هستند که سال گذشته زعفران را کیلویی 5400 تومان از سازمان تعاونی روستایی گرفتند و به کیلویی 14 هزار تومان فروختند و یا نوع دیگری را کیلویی 4 میلیون و 600 هزار تومان خریداری کردند و به 9 میلیون تومان در بازار به فروش رساندند.

میری تصریح کرد: خود سازمان تعاون مرکزی روستایی هم وارد این دلالی شد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران درباره راه‌های مقابله با دلالی گفت: همانطور که قبلا به مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از وزیر تا رده‌های پایین گفته‌ام اگر ما قیمت زعفران را ثابت نگه داریم می‌توانیم جلوی دلالی و واسطه‌ها را بگیریم تولید زعفران جهان در دست ایران است دیگر این ارز نیست که قیمت آن در دست ما نباشد بنابراین به راحتی می‌توانیم قیمت را کنترل کنیم و فروش‌های آتی را هم به قیمت ثابتی عرضه کنیم که در این صورت دست دلالان کوتاه خواهد شد.

وی تاکید کرد: بسیاری از کشورها مانند اسپانیا روش فروش با قیمت ثابت را پی می‌گیرند و به این طریق دست واسطه‌ها را کوتاه کرده‌اند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها