وزیر بهداشت خبر داد:

آغاز بسیج همگانی مبارزه با قاتل خاموش از بهار سال آینده

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه فشار خون را قاتل خاموش می نامند، گفت: در بهار سال آینده اولین حرکت را تحت عنوان بسیج همگانی برای مبارزه با فشار خون آغاز می‌کنیم چون حداقل 40 درصد از افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود آگاهی ندارند.

آغاز بسیج همگانی مبارزه با قاتل خاموش از بهار سال آینده
کد خبر: 279752
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۶ ۱۳:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ سعید نمکی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه فشار خون را قاتل خاموش می نامند، گفت: مردم با ابتلا به این بیماری، با علائمی مانند سکته های قلبی و مغزی زمانی به ما مراجعه می کنند که اقدامات درمانی شاید تاثیر چندانی نداشته باشد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: اگر بتوانیم مردم را از ابتلا به بیماری فشار خون آگاه کنیم و قبل از ابتلا به نارسایی کلیوی و نیاز به خدمات دیالیز، اگر پیشگیری کنیم می‌توانیم از هزینه‌های سنگین و پیامدهای نامبارک برای بیماران جلوگیری کنیم بنابراین در سال آینده برای چندین بسیج همگانی، برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا با کمک مردم از بیماری‌های غیرواگیر پیشگیری کنیم.

نمکی گفت: مردم بوشهر، مردمانی هستند که سابقه استعمارستیزی، مهمان‌نوازی و همراهی آنان با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران ستودنی است.

وزیر بهداشت گفت: نیازمند اقدامات بین‌بخشی و البته کمک مردم و استفاده از ظرفیت ارزشمند سازمان های مردم نهاد برای کنترل بیماری های غیرواگیر هستیم و در بهار سال آینده اولین حرکت را تحت عنوان بسیج همگانی برای مبارزه با فشار خون آغاز می‌کنیم چون حداقل 40 درصد از افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود آگاهی ندارند.

وی که به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور در آستانه سفر کاروان تدبیر و امید به استان بوشهر در نشست شورای اداری شهرستان بوشهر حضور یافته بود، اظهارکرد: خوشبختانه بین شیعه و سنی در استان بوشهر، وحدت بسیار خوبی وجود دارد که زبانزد خاص و عام است و قطعا موارد و مشکلات مطرح و نگاشته شده را به رییس جمهوری و همکارانم در هیات وزیران، خواهم داد.

وی تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی دستاوردهای عظیمی در همه عرصه‌ها به ویژه حوزه سلامت داشته‌ایم چون در سال 57 از هر 1000 تولد، 120 نوزاد به یکماهگی و 174 کودک به پنج سالگی نمی‌رسیدند و از هر 100 هزار مادر باردار، 245 نفر به علت عوارض زایمان و حاملگی جان خود را از دست می‌دادند که امروز این شاخص‌ها به لطف خدا و همت و تلاش همکاران ما در وزارت بهداشت، به یک دهم کاهش یافته است.

پیشرفت‌های حوزه سلامت در چهار دهه گذشته

وزیر بهداشت افزود: در سال 57 با توجه به حضور شرکت‌های چندملیتی در حوزه دارو فقط 25 درصد از داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شد اما امروز حدود 97 درصد از داروهای مورد نیاز را در داخل کشور تولید می‌کنیم. در آن دوران پوشش واکسیناسیون 30 درصد بود که امروز به حدود 100 درصد رسیده است. سال 57 در کشور حدود 600 دانشجوی پزشکی و 14 هزار و 700 پزشک که عمدتا هم خارجی بودند در کشور حضور داشتند اما امروز بیش از 6100 دانشجوی پزشکی در دانشگاه‌های دولتی و بیش از 140 هزار پزشک در کشور حضور دارند. در آن دوران 1050 واحد ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی در روستاها فعال بود اما امروز بیش از 18 هزار واحد ارائه خدمات بهداشتی در کشور فعال است.

نمکی کمک وزارت بهداشت برای توسعه زیرساخت‌های حوزه سلامت در استان بوشهر را ضروری دانست.

بیماری‌های غیرواگیر تهدید جدی نظام سلامت و سلامت مردم

وی افزود: در وزارت بهداشت برای سال آینده برنامه‌هایی برای اجرا داریم که قطعا به کمک دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌های مردم‌نهاد و مردم نیاز داریم چون امروز برخلاف گذشته که فرزندان‌مان را با 5 دلار علیه شش بیماری مهلک مسری قابل پیشگیری با واکسن واکسینه کردیم، با بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها همچنین حوادث جاده‌ای روبرو هستیم که تهدید جدی برای سلامت مردم و نظام سلامت هستند.

مصمم هستیم که طرح تحول سلامت را با شدت ادامه دهیم

نمکی با بیان اینکه مصمم هستیم که طرح تحول سلامت را که از دستاوردهای موثر دولت بوده است را با شدت ادامه دهیم، یادآور شد: علیرغم فشارهای سنگین اقتصادی به دلیل اعمال تحریم های ظالمانه، مصمم هستیم که پرداخت از جیب بیماران را کاهش دهیم. بیماران صعب‌العلاج و خاص همچنین ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته را مورد حمایت ویژه قرار دهیم.

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم حمایت ویژه از بخش خصوصی در حوزه سلامت گفت: معاون درمان به‌تازگی از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه سلامت یکی از مناطق استان بوشهر اطلاع یافت و تلفنی این مجوز را صادر خواهد کرد و این نشان می‌دهد که ما مصمم هستیم تا بخش خصوصی را به‌شکل ویژه برای سرمایه گذاری در نقاط کمتر توسعه یافته حمایت کنیم و به آن سوبسیدهای ویژه در خرید خدمت بدهیم تا ماندگاری بخش خصوصی در کنار مردم را مستمر و پایدار کنیم.

نمکی تصریح کرد: با دستور رییس جمهور در سال آینده طرح تحول نظام سلامت را ادامه می‌دهیم و زیرساخت‌هایی مانند تخت‌های بیمارستانی، کلینیک‌ها و پلی کلینیک‌ها را برای تسهیل در دسترسی بیشتر مردم به خدمات توسعه می‌دهیم و امیدواریم که در استان بوشهر به عنوان استان نمونه و آزمایشی بتوانیم برخی از پروژه‌های وزارت بهداشت از جمله پرونده الکترونیک سلامت، سیستم ارجاع، پزشکی خانواده و به‌ویژه بهداشت دهان و دندان در مدارس و حذف پوسیدگی دندان دانش آموزان را آغاز کنیم.

همه کمک کنیم تا فرهنگ استفاده مطلوب از آب نهادینه شود

وی با اشاره به مشکلات مطرح شده استان بوشهر در این نشست خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم که مشکلات این استان از جمله مشکل آب شرب که البته یک مشکل ملی است و منحصر به منطقه‌ای از کشور نیست را به همکارانم در هیات دولت انتقال دهم. در سالهای گذشته در مصرف آب، شاید تندروی کرده‌ایم و باید همه کمک کنیم تا فرهنگ استفاده مطلوب از آب در بخش های مختلف از جمله شرب، کشاورزی و صنعت را نهادینه کنیم.

نگاه دولت حمایت از سازمان های مردم نهاد است

وزیر بهداشت از پیگیری برخی مشکلات استان بوشهر از جمله تردد به جزیره خارک و توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد توسط دولت خبر داد و گفت: نگاه دولت، حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد است و به جامعه‌محور و مردم نهاد کردن خدمت، اعتقاد کامل دارد و یکی از دستور کارهای دولت، تقویت و توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد است و اعتقاد داریم که کار را باید به مردم بسپاریم تا از آسیب‌ها و گزندها در امان باشند.

نمکی یکی دیگر از مشکلات استان بوشهر را اشتغال عنوان کرد و افزود: در دولت، اشتغال و کارآفرینی یکی از محورهای مهم است و در سال آینده نیز علیرغم مشکلاتی که در بودجه داریم اما منابع بسیار خوبی برای اشتغال و پروژه های عمرانی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این که استان بوشهر قابلیت‌های فراوان و مردم این استان استحقاق خدمات را دارند، گفت: قطعا شایستگی بالای مردم به‌حدی است که در آینده شاهد توفیق و سرافرازی روز افزون باشیم. دعا کنید که سال آینده همه در کنار همدیگر، با وفاق، وحدت و همدلی بتوانیم به دشمنان مان بگوییم که مردم ما ایستاده‌اند و یک بار دیگر عزت خود را نشان خواهند داد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: دشمنان انقلاب، ما را در شرایط بسیار سخت و محدودیت‌های زیادی قرار می‌دهند که زانو بزنیم اما مقاومت خودمان را در دوران گذشته و در دفاع مقدس به دنیا ثابت کرده‌ایم و تنها کشور جهان هستیم که پس از 8 سال نبرد نابرابر با تعداد زیادی از کشورهای جهان، یک سانتیمتر از خاک این مملکت را سر میز مذاکره پس نگرفتیم و با خون شهدا، پایداری ملت و ایستادگی نیروهای نظامی توانستیم در آن دوران، از خاک و آب و ناموس کشورمان دفاع کنیم.

نمکی تاکید کرد: روز سوم جنگ تحمیلی در خوزستان، اسلحه‌هایی مانند کلاشینکف و ژ سه نداشتند اما امروز با عزت در کشور صدها پایگاه موشکی داریم و با هیچ کشوری در دنیا نزاع، جنگ و مخاصمه نداریم اما به قدری قدرتمند هستیم که کسی جرات نمی‌کند به ما نگاه چپ کند و با لطف خدا، دوران سخت تحریم های ظالمانه را در کنار همدیگر پشت سر خواهیم گذاشت.

منبع: وبدا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها