علیرضا رحیمی، عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

تغییر ترکیب بسیاری از کمیسیون‌ها نتیجه همگرایی فراکسیون امید در سال 97 بود/ زمانی که قانون رعایت شود، می‌توانیم بگوییم مجلس در رأس امور است/ تعیین تکلیف کالاهای اساسی، قدرت خرید، قیمت بنزین و خودرو در سال 98 مطالبه مردم است

علیرضا رحیمی، عضو هیات رئیسه مجلس تأکید کرد: حمایت از لوایح مرتبط با FATF اقدام هماهنگ و مؤثری بود که فراکسیون امید انجام داد و این لوایح در صحن به تصویب رسید.

تغییر ترکیب بسیاری از کمیسیون‌ها نتیجه همگرایی فراکسیون امید در سال 97 بود/ زمانی که قانون رعایت شود، می‌توانیم بگوییم مجلس در رأس امور است/ تعیین تکلیف کالاهای اساسی، قدرت خرید، قیمت بنزین و خودرو در سال 98 مطالبه مردم است
کد خبر: 279779
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۳ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا رحیمی، نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین در خصوص مهم‌ترین دستور کار مجلس در سال 98، گفت: مهم‌ترین موضوعاتی که در سال 98 مجلس می‌تواند ورود کند و در برخی موارد مکلف است ورود پیدا کند بیشتر در حوزه نظارتی است.

او ادامه داد: در سال 97 اقدامات خوب قانون‌گذاری از جمله لایحه هوای پاک، لایحه جامع حقوق معلولین و قانون برنامه ششم را داشتیم. میزان عملکرد قانون برنامه ششم موضوع مهمی است که مجلس از بُعد نظارتی باید از همه دستگاه‌ها گزارش بخواهد تا مشخص شود در حال حاضر در چه مرحله‌ای از اجرا هستیم. بسیاری از آیین‌نامه‌های برنامه ششم هنوز تدوین نشده و کمیته‌ای در هیات رئیسه مجلس به‌صورت مشترک با دولت تشکیل شد تا این آیین‌نامه‌ها را برای تدوین سرعت بدهند و قاعدتاً تدوین نهایی آیین‌نامه‌ها موضوع مهمی است.

این نماینده مجلس تأکید کرد: با توجه به موارد امنیتی و اینکه در سال 97 شاهد حملات تروریستی در سیستان و بلوچستان و در خوزستان بودیم، در خصوص تقویت مرزها و کنترل امنیتی مرزها بعد از عملیات تروریستی 97 تصمیمات مهم و خوبی گرفته شد و اجرای این تصمیمات توسط وزارت کشور و مراجع امنیتی موضوعی است که حتماً در سال 98 مورد رصد مجلس قرار خواهد گرفت.

رحیمی گفت: لایحه هوای پاک برای تهران و سایر کلانشهرها موضوعی است که خلأ قانونی در مورد آن وجود ندارد و مجلس اختیارات لازم را هم در حوزه آلاینده‌های صنعتی و هم حوزه آلاینده‌های متحرک و خودروها دارد. موضوعی که در حال حاضر مطالبه مردم است در حوزه کالاهای اساسی، قدرت خرید، قیمت بنزین و خودرو است که در سال 98 مجلس حتماً باید در جهت تعیین تکلیف نهایی و نه در جهت گزارش‌گیری اقدام مؤثری داشته باشد و یک‌بار برای همیشه بتوانیم دغدغه مردم را جوابگو باشیم و این نگرانی‌ها کاهش پیدا کند.

او همچنین در خصوص مهم‌ترین اقدام فراکسیون امید در سال 97، تأکید کرد: حمایت از لوایح مرتبط با FATF اقدام هماهنگ و مؤثری بود که فراکسیون امید انجام داد و این لوایح در صحن به تصویب رسید. همچنین تغییر ترکیب بسیاری از کمیسیون‌ها از جمله تغییر در کمیسیون فرهنگی، آموزش و امنیت ملی نتیجه همگرایی فراکسیون امید بود. افزایش تعداد اعضای فراکسیون امید در ترکیب هیات رئیسه مجلس نیز دیگر اقدام برجسته فراکسیون امید در سال 97 بود.

این عضو هیات رئیسه مجلس در پاسخ به اینکه آیا مجلس در رأس امور است یا نه، گفت: از جمله «مجلس در رأس امور است» بد برداشت شده است. مجلس در رأس امور است به معنای حاکمیت قانون است نه به معنای بالا بودن رتبه مجلس. هر وقت ما حاکمیت قانون را داشته باشیم قاعدتاً مجلس در رأس امور است و زمانی که اعتبار قانون و رعایت قانون در جامعه شاخص باشد می‌توانیم بگوییم که مجلس در رأس امور است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها