رحیم زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

تورم کالاهای اساسی بالای 40 درصد است/ در سال 98 باید به معیشت مردم، اشتغال و صندوق‌های بازنشستگی توجه کرد/ 14 میلیارد دلار یارانه کالای اساسی به دست افراد نیازمند نمی‌رسد/ صادرات غیرنفتی و مدیریت ارز باید جزو برنامه‌های راهبردی باشد

رحیم زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص چشم‌انداز اقتصادی ایران در سال 98 گفت: ممکن است نرخ تورمی که با بقیه کالا گرفته می‌شود به عدد 40 درصد نرسد اما تورمی که با کالاهای اساسی و مورد معاش مردم گرفته می‌شود بالای 40 درصد است.

تورم کالاهای اساسی بالای 40 درصد است/ در سال 98 باید به معیشت مردم، اشتغال و صندوق‌های بازنشستگی توجه کرد/ 14 میلیارد دلار یارانه کالای اساسی به دست افراد نیازمند نمی‌رسد/ صادرات غیرنفتی و مدیریت ارز باید جزو برنامه‌های راهبردی باشد
کد خبر: 279819
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۹ ۱۵:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| رحیم زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص چشم‌انداز اقتصادی ایران در سال 98 به اعتمادآنلاین گفت: ما به آینده امیدوار هستیم و آینده روشن است. امسال یک سری مسائل را از جمله معیشت مردم، مبحث اشتغال، صندوق‌های بازنشستگی و همین‌طور حوزه فرهنگیان را باید موردتوجه قرارداد.

زارع در ادامه افزود: باید به چند دلیل معیشت فرهنگیان را مدنظر قرارداد. فرهنگیان زیربنای توسعه، نقشه راه آینده کشور و همین‌طور پرورش‌دهنده نسل‌های آینده هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: صادرات غیرنفتی و مدیریت ارز باید جزو برنامه‌های راهبردی ما باشد. موضوع دیگری بحث یارانه برای کالاهای اساسی است که باید موردتوجه قرار بگرید. در بودجه امسال از 24 میلیارد دلار نفت، 14 میلیارد دلار آن را به کالاهای اساسی اختصاص داده‌ایم، اما این مبلغ به‌صورت هدفمند به دست کسانی که باید برسد، نمی‌رسد.

این نماینده مجلس گفت: بعضاً با پیگیری دستگاه‌های امنیتی و سازمان تعزیرات مشاهده می‌شود از این 60 هزار میلیارد تومان که برای کالاهای اساسی اختصاص داده شده به دست افراد نیازمند نمی‌رسد و اشخاصی که این پول‌ها را در اختیاردارند از آن سوءاستفاده می‌کنند.

او در ادامه افزود: در حوزه سیاست‌های مربوط به مقاومت اقتصادی و همچنین در حوزه خودتحریمی‌ها هم باید برنامه‌ای داشته باشیم. با این روالی که در بعضی تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت‌ها در کشور انجام می‌شود ممکن است به اهدافی که پیش‌بینی کرده‌ایم، نرسیم.

زارع تصریح کرد: اگر دولت کارشناسان و بدنه نخبگان نظام را به میدان بیاورد و مجلس و قوه قضاییه هم با دولت همراهی کنند می‌توان امیدوار بود که پیش‌بینی‌ها برای آینده اقتصادی کشور به تحقق برسد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در خصوص چشم‌انداز کلی اقتصادی کشور امیدواریم که هم معیشت و هم اشتغال مردم بهتر شود. بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که در مجلس و در کمیسیون تلفیق و کمیسیون اقتصادی کرده‌ایم، اساس کارمان بر تقویت توان داخلی برای بحث اشتغال و معیشت و صادرات است.

این نماینده در پاسخ به این سؤال که فکر می‌کنید دستمزد چقدر باید افزایش پیدا کند؟ پاسخ داد: با توجه به وضعیت تورمی که به خاطر نوسانات نرخ ارز در کشور به وجود آمد به نظرم می‌رسد که حتی اگر حقوق پایین، بازنشستگان و کارگران را حتی بین 40 تا 50 درصد هم افزایش بدهیم کار خاصی نکردیم.

او در ادامه افزود: در حال حاضر 60 هزار میلیارد تومان یارانه به کالاهای اساسی و بیش از 200 هزار میلیارد تومان یارانه به بنزین می‌دهیم. با مدیریت درست می‌توان نزدیک به 20 تا 30 هزار میلیارد تومان این یارانه‌ها را برای افزایش حقوق کارگران، بازنشستگان و افرادی که حقوق زیر 2 میلیون تومان دریافت می‌کنند ساماندهی کرد.

زارعی تصریح کرد: باید درآمدی را که از تحصیل ارز به دست می‌آید صرف نجات تولید ملی کرد. همیشه صحبت از صرفه و صلاح دولت کرده‌ایم سؤال اینجاست که در این میان صرفه و صلاح بخش خصوصی و مردم چه می‌شود؟

عضو کمیسیون اقتصادی در پاسخ به این سؤال که آیا تورم به 40 یا 50 درصد رسیده است که بخواهیم دستمزدها را به 50 درصد افزایش دهیم؟ گفت: قیمت کالاهای اساسی مردم حداقل دو برابر شده است. تورم طبیعی است و آن تورم نقطه‌به‌نقطه‌ای که بانک مرکزی و مرکز آمار منتشر می‌کند با تورمی که در سفره مردم است فرق می‌کند. به عنوان مثال ظرف ماست 1500 تومانی به یک‌باره 2500 تومان شده است که این مشخص‌کننده تورم بالاست.

او در پایان افزود: ممکن است نرخ تورمی که با بقیه کالا گرفته می‌شود به عدد 40 درصد نرسد اما تورمی که با کالاهای اساسی و مورد معاش مردم گرفته می‌شود بالای 40 درصد است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها