معاون اتاق تهران خبرداد؛

بررسی مشاغل سخت و زیان آور با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی

معاون اتاق تهران اعلام کرد:طی نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور، خواستار عضویت نمایندگان اتاق‌های استانی درکمیته‌های مربوطه به عنوان اعضای اصلی و دارای حق رأی شده تا این نمایندگان بتوانند در تشخیص مشاغل سخت و زیان‌آور نظر داده و از حق کارفرمایان و صاحبان بنگاه‌ها دفاع کنند.

بررسی مشاغل سخت و زیان آور با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی
کد خبر: 279833
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۶ ۱۶:۳۸:۲۷

اعتمادآنلاین| صنایع، معادن و کشاورزی تهران، هومن حاجی‌پور افزود: اصلاح تبصره (2) ماده (76) قانون تامین اجتماعی در ارتباط با مشاغل سخت و زیان‌آور در دولت در حال بررسی و اصلاح است.


به گفته وی، بار مالی ناشی از اجرای این قانون اعم از اصلاح یا حذف صفت سخت و زیان‌آور و همچنین پرداخت چهار درصد حق بیمه برعهده کارفرمایان است، اما این قشر در ترکیب کمیته‌های بدوی و تجدیدنظر استانی هیچ نقشی در چگونگی تشخیص و اجرای آن ندارند.


معاون کسب‌و‌کار اتاق تهران اضافه کرد : معاون اول رییس‌جمهور نیز با ارسال متن درخواست اتاق تهران به وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی، از وی خواسته تا پیشنهاد اتاق بازرگانی تهران مبنی بر حضور نمایندگان اتاق‌های بازرگانی در کمیته‌های بدوی و تجدیدنظر استانی مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد.


هیات وزیران 22 اسفند سال 1380 به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های کار و امور اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان تامین اجتماعی آیین نامه اجرایی قانون بازنشستگی پیش از موعد کارگران مشاغل سخت و زیان آور را تصویب کرد.


پر اساس این قانون ، مشاغل سخت و زیان ‌آور به شغل هایی گفته می شود که متصدی آن، در معرض آسیب های جسمی و روحی و زود مستهلک شدن قرار دارد.
قانونگذار برای جلوگیری از آسیب زودرس انسان، قانون بازنشستگی در کارهای سخت و زیان ‌آور را وضع کرد، چنانچه کسی 20 سال متوالی یا 25 سال متناوب در اینگونه مشاغل کار کرده باشد، می ‌تواند بدون شرط سنی بازنشسته شود.


نمایندگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ سازمان تامین اجتماعی و همچنین نمایندگان کارگران و کارفرمایان، اعضای کمیته های استانی به تقاضای کارگران و کارفرمایان نسبت به تطبیق و تشخیص مشاغل سخت و زیان آور اقدام می کنند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها