کد خبر: 279856
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۷ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

ایران از منظر رسانه‌های عربی/ ۱۸ مارس ۲۰۱۹، ۲۷ اسفند ۱۳۹۷

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟

مطبوعات عربی امروز هجدهم مارس 2019 (27 اسفند 1397) توجه ویژه‌ای به سخنان سردار جعفری داشته و هر یک از زاویه دید خود آن را منعکس کرده و به تحلیل و تفسیر آن پرداختند. سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه که یکی از مهم‌ترین اهداف آن ادامه سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ایران است نیز بخشی دیگر از اخبار و تحلیل‌های مربوط به ایران را به خود اختصاص داده است.

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟
کد خبر: 279856
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۷ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مطبوعات عربی امروز هجدهم مارس 2019 (27 اسفند 1397) توجه ویژه‌ای به سخنان سردار جعفری داشته و هر یک از زاویه دید خود آن را منعکس کرده و به تحلیل و تفسیر آن پرداختند. سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه که یکی از مهم‌ترین اهداف آن ادامه سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ایران است نیز بخشی دیگر از اخبار و تحلیل‌های مربوط به ایران را به خود اختصاص داده است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، روزنامه الاخبار لبنان با اشاره به جنجال به وجود آمده در اسرائیل در مورد شنود تلفن همراه بنی گانتس، رهبر حزب «آبی- سفید» حزب رقیب نتانیاهو و رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل توسط سازمان‌های اطلاعاتی ایران، از احتمال پایان فرصت‌های او در پیروزی در انتخابات سخن گفت و آن را در چارچوب جنگ سایبری دایر بین تهران و تل‌آویو توصیف کرد.

روزنامه اللواء لبنان در خبری انتقادی نسبت به اظهارات فرمانده سپاه به نقل از توییت‌های فرید مکاری، نایب رئیس سابق مجلس لبنان نوشت: از فرمانده سپاه به دلیل آنکه به ما مژده داد موشک‌های حزب‌الله قادر هستند تمامی خاک فلسطین اشغالی را هدف قرار دهند متشکرم... اگر ایران می‌خواهد با استفاده از موشک‌هایش این کار بکند ما نمی‌خواهیم وارد جنگ‌های جدیدی به نفع ایران شویم.

این در حالی است که روزنامه الدیار دیگر روزنامه لبنانی هم خبر تشکیل نیرو در عراق و سوریه به تعداد 200 هزار نفر را منتشر و در خبر دیگری از شدت گرفتن اختلافات بین قطب‌های مختلف سیاسی حاضر در کابینه لبنان پیش از سفر پمپئو به این کشور خبر داد. این روزنامه در ادامه این گزارش تحلیلی خود نوشت: پمپئو سفر خود به چند کشور منطقه را با کویت آغاز می‌کند. او در کویت از این کشور خواهد خواست تا از توسعه روابط با ایران امتناع ورزد، سپس به قدس اشغالی می‌رود تا با نتانیاهو در مورد معامله قرن به رایزنی بپردازد. او در آنجا هم به متحد رسمی خود در منطقه خواهد گفت همچنان به محاصره ایران ادامه می‌دهد تا اتحاد راهبردی بین تهران و دمشق را قطع کرده و در مرحله بعدی خطوط ارتباط بین ایران و حزب‌الله قطع شود.

به نوشته این روزنامه، پمپئو در بیروت به دنبال کسب حداکثر امتیازات ممکن در رابطه با حزب‌الله در راستای قطع روابط این حزب با ایران است.

روزنامه النهار هم در یادداشتی به بررسی شخصیت ظریف و لبخند معروفش پرداخت.

روزنامه الشرق الاوسط در شماره امروز خود با اشاره به سخنان فرمانده سپاه خبر داد 200 هزار نیرو طی 8 سال گذشته توسط سپاه آموزش داده شده‌اند.

این روزنامه سعودی فرا منطقه‌ای همچنین در یادداشتی مدعی شد سپاه و روحانیون در ایران با یکدیگر وارد کورس رقابت شده‌اند و از پیشی گرفتن طرفی در مقابل طرف دیگر صحبت کرد. این در حالی است که در خبر دیگری نشست 3 جانبه مسئولان نظامی ایران، سوریه وعراق را در دمشق، نشست امنیتی برای تامین مسیر جاده تهران-دمشق تفسیر کرد.

الشرق الاوسط در خبر دیگری به نقل از حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران هم نوشت: رئیس‌جمهور ایران خواستار تعقیب قضایی مسئولان آمریکایی شد.

روزنامه القدس العربی در گفت‌وگویی با کارشناسان، ابعاد سخنان فرمانده سپاه در مورد آموزش 200 هزار نیروی شبه‌نظامی در کشورهای عراق و سوریه را مورد بررسی قرار داد، در حالی که در خبر دیگری به نقل از وزیر کشور ترکیه از تلاش ایران برای فراهم کردن زمینه همکاری بین دمشق و آمریکا نوشت.

این روزنامه چاپ لندن در گزارشی ترجمه شده از یدیعوت احارانوت به آنچه آن را دامنه نفوذ اطلاعاتی ایران در اسرائیل توصیف کرده پرداخت.

روزنامه العرب چاپ لندن هم که از خط‌مشی امارات متحده حمایت می‌کند از آنچه که آن را نگرانی از تبدیل شدن لبنان به صحنه تقابل واشنگتن و تهران نامید، نوشته است.

روزنامه الکترونیکی رای الیوم هم جمله «موشک‌های حزب‌الله تمامی خاک فلسطین اشغالی را تحت اشراف خود دارند» یکی از تیترهای خود قرار داده و در خبر دیگری از نقش ایران در حمایت از مقاومت مردم فلسطین در کرانه باختری سخن گفته است.

روزنامه المصری الیوم هم در خبری به نقل از روحانی نوشت: برخی از کشورهای همسایه سعی در تضعیف ایران دارند.

این روزنامه در خبر دیگری تهدید عراق توسط فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در مورد همکاری بانکی با تهران را منتشر کرد.

روزنامه سوری تشرین به نقل از علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی از شکست توطئه‌های صهیونیستی- آمریکایی علیه سوریه نوشت و به نقل از سردار جعفری مردم سوریه را محور اصلی مقاومت توصیف کرد.

روزنامه اماراتی البیان ضمن انعکاس سخنان فرمانده سپاه، در سرمقاله امروز خود به پیگیری نتایج سفر حسن روحانی به عراق پرداخت و نسبت به آنچه ربوده شدن عراق توسط ایران تفسیر کرده هشدار داد.

روزنامه الخلیج دیگر روزنامه اماراتی هم در کنار خبر سخنان فرمانده سپاه که آن را فخرفروشی سپاه با 200 هزار جنگجو در سوریه و عراق توصیف کرده، نظارت اروپا بر درآمدهای نفت ایران از طریق سازوکار مالی جدید را در گزارشی تحلیل کرده است.

روزنامه عکاظ عربستان در یادداشتی به اولویت‌های مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در سفر دوم خود به منطقه بعد از سفر اول که اوایل سال 2019 انجام گرفت پرداخت و خبر داد پمپئو بین سفر ژانویه و سفر مارس خود، نشست لهستان را هم سامان داد.

به اعتقاد نویسنده این یادداشت، پرونده ایران اهمیت ویژه‌ای را در سفر پمپئو به منطقه خواهد داشت، اما هر روشی برای تعامل با ایران نمی‌تواند صرفا به عناوین اکتفا کند، بلکه استراتژی تقابل با ایران نیازمند دقیق‌ترین جزئیات است. این کاری است که بافندگان فرش (ایرانی‌ها) در آن تبحر دارند و باید طرف مقابلشان نیز از این توانمندی بهرمند باشد.

این در حالی است که روزنامه الرای کویت در گزارش خود اعلام قرار گرفتن تمامی خاک فلسطین اشغالی در تیررس موشک‌های حزب‌الله پیام موشکی ایران به سفر منطقه‌ای پمپئو است.

روزنامه الجریده کویت هم از حضور سردار باقری در سوریه برای حضور در نشست سه جانبه امنیتی با سوریه وعراق نوشت و در گزارشی دیگر با اشاره به تکاپوی شدید روسیه با ترکیه در ادلب حضور باقری در دمشق را خیزش جدید ایران به سوی دمشق و بندر لاذقیه توصیف کرد.

این روزنامه در خبری دیگر به نقل از خبرنگار خود در تهران ادعا کرد مخالفت روحانی، پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای برای تصدی موقت امور در صورت خالی شدن جایگاهی را که در زمان حضورش در عراق بررسی شده بود با شکست مواجه کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها