گردشگری در پایتخت با متروی تهران

سیستم حمل و نقل مترو یکی از بزرگترین شبکه های درون شهری درپایتخت است که با داشتن 7 خط که در حال حاضر 6 خط آن فعال است توانسته بسیاری از نقاط تهران را به یکدیگر وصل کند و کمک بسزایی به مسافرت‌های درون شهری در سال های اخیر کرده است. 

گردشگری در پایتخت با متروی تهران
کد خبر: 280041
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۷ ۱۴:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌‌ نخستین خط متروی پایتخت ایستگاه تهران(صادقیه) را به شهر کرج وصل کرد. پس از آن ایستگاه‌های مختلف افتتاح شد و متروی تهران گسترش پیدا کرد. در حال حاضر برنامه های کاربردی و نقشه های راهنمای بسیاری طراحی شده اند که به مسافران در سفرهای درون شهرشان کمک کند.

به گزارش «اعتمادآنلاین» به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه، مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه از همین روهمانند سال گذشته در ایام نوروز با چاپ نقشه خطوط هشتگانه متروی تهران و حومه و اماکن دیدنی قصد دارد یک راهنمای استفاده از مترو تهران را در اختیار مسافران و گردشگرانی قرار دهد که می خواهند در تعطیلات نوروزی سفر به پایتخت و بازدید از مکان های گردشگری پایتخت را در برنامه خود قرار داده اند.


بااستفاده از این گزارش می خواهیم رسیدن به محل های گردشگری را با استفاده از مترو برای افرادی که خطوط متروی تهران و حومه را به خوبی نمی شناسند، معرفی کنند. شبکه ی متروی تهران دارای 7 خط ریلی است که در حال حاضر 6 خط آن فعال می باشد. البته خطوط فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام خمینی(ره) به عنوان خطوط فرعی متروی تهران، افتتاح شده و قابل استفاده اند.


خط 1: خط تجریش - کهریزک


شاید طولانی ترین خط متروی تهران تجریش - کهریزک باشد که از شمال تهران آغاز می شود و در جنوب تهران به پایان می رسد. این خط مترو با رنگ قرمز در نقشه ی متروی تهران نمایش داده شده و در ایستگاه شهید بهشتی با خط 3، در ایستگاه دروازه دولت با خط 4 و در ایستگاه امام خمینی(ره) با خط 2 تعویض خط دارد. این خط به طول 68 کیلومتر و 33 ایستگاه، ایستگاه تجریش در انتهای شمالی خیابان دکتر شریعتی، را به فرودگاه امام خمینی (ره) متصل می‌کند. انشعاب دیگر این خط تا حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره)، بهشت زهرا و کهریزک ادامه دارد و برخی از مراکز گردشگری در نزدیکی ایستگاه های این خط به شرح زیر است:


ایستگاه تجریش: مجموعه موزه و کاخ سعد آباد، بازار تجریش، تله کابین توچال، آغاز مسیر کوهپیمایی دربند، بوستان جمشیدیه، باغ فردوس و مزه سینما، آغاز مسیر کوهپیمایی درکه، موزه پرفسور حسابی، موزه سینما، موزه موسیقی،باغ موزه هنر ایرانی،حسینیه جماران و امام زاده صالح(ع)


ایستگاه قیطریه: بوستان قیطریه و امام زاده علی اکبر (ع)
ایستگاه قلهک: سینما فرهنگ
ایستگاه دکتر شریعتی: حسینیه ارشاد
ایستگاه میرداماد: موزه دفینه
ایستگاه شهید حقانی: بوستان طالقانی،بوستان آب و آتش، بوستان نوروز، پل طبیعت، با غ موزه دفاع مقدس،
ایستگاه شهید همت: باغ کتاب تهران، برج میلاد
ایستگاه مصلی امام خمینی(ره): مصلی امام خمینی(ره)، پایانه بیهقی
ایستگاه سعدی: موزه آبگینه، موزه جواهرات ملی
ایستگاه امام خمینی(ره): پارک شهر، موزه ی ایران باستان ، موزه ی سکه، موزه ی عبرت، موزه ی پست، سر در باغ ملی
ایستگاه 15 خرداد:‌ بازار بزرگ تهران، کاخ گلستان
ایستگاه جوانمرد قصاب: آرامگاه جوانمرد قصاب

ایستگاه حرم مطهر امام خمینی(ره): حرم امام خمینی (ره)، بهشت زهرا(س)


خط 2: خط صادقیه - فرهنگسرا


شاید بتوان گفت شلوغ ترین خط متروی تهران در طول سال خط تهران(صادقیه) - فرهنگسرا است که با رنگ آبی پررنگ در نقشه ی متروی تهران نشان داده شده و این خط از ایستگاه به نشانی خیابان محمدعلی جناح، با 26 کیلومتر طول؛ به ایستگاه فرهنگسرا در شرق واقع در تهرانپارس، بلوار اشراق، روبروی فرهنگسرای اشراق متصل می کند و دارای 22 ایستگاه می‌باشد. برخی از مراکز گردشگری در نزدیکی ایستگاه های این خط به شرح زیر است:


ایستگاه فرهنگسرا: فرهنگسرای اشراق
ایستگاه تهرانپارس: بوستان جنگلی سرخه حصار، ترمینال شرق
ایستگاه بهارستان: موزه هنر های ملی، عمارت مسعودیه
ایستگاه دانشگاه امام علی(ع): موزه قرآن
این خط در ایستگاه های شادمان و دروازه شمیران با خط 4، ایستگاه نواب صفوی با خط 6 و امام خمینی(ره) با خط 1 تعویض خط دارد. مسافرت در خط 26کیلومتری صادقیه به فرهنگسرا در حدود 47 دقیقه طول می کشد


خط 3: خط قائم - آزادگان


خط آبی کمرنگ یا خط قائم واقع در اتوبان ارتش در شمال شرقی تهران به سمت آزادگان واقع در بزرگراه آیت اله سعیدی در جنوب غربی تهران از دیگر خطوط شبکه متروی تهران است که جنوب تهران را به شمال وصل می کند. این خط در ایستگاه شهید بهشتی با خط 1، ایستگاه تئاتر شهر با خط 4 و ایستگاه مهدیه با خط 6 تقاطع دارد. مسافت خط سه، 34 کیلومتر و دارای 25 ایستگاه می‌باشد و قطارهای مترو این راه را در زمان 63 دقیقه طی می کنند.


ایستگاه نوبنیاد: کاخ موزه نیاوران، آغاز مسیر کوهپیمایی دارآباد
ایستگاه شهید زین الدین: بوستان جنگلی لویزان
ایستگاه شهیدقدوسی: موزه رضا عباسی
ایستگاه میرزای شیرازی: سینما آزادی، بوستان ساعی
ایستگاه میدان حضرت ولی عصر (عج): بوستان لاله
ایستگاه راه آهن: ایستگاه راه آهن جمهوری اسلامی ایران
ایستگاه زمزم: بوستان ولایت


خط 4: خط ارم سبز - شهید کلاهدوز


دیگر خط متروی تهران ایستگاه ارم سبز واقع در ابتدای اتوبان تهران - کرج به سمت شهید کلاهدوز واقع در انتهای خیابان پیروزی است که با رنگ زرد در نقشه نشان داده شده این خط در ایستگاه دروازه دولت با خط 1، ایستگاه های دروازه شمیران و شادمان با خط 2 و تئاتر شهر با خط 3تقاطعی است خط دارد. لازم به توضیح است یک خط انشعابی به طول 2 کیلومتر و 3 ایستگاه از این خط، ایستگاه بیمه واقع در ابتدای جاده مخصوص کرج را به پایانه های یک؛ دو؛ چهار و شش فرودگاه مهرآباد متصل می‌کند و برخی از مراکز گردشگری در نزدیکی ایستگاه های این خط به شرح زیر است:


ایستگاه میدان آزادی: مجموعه برج و موزه آزادی
ایستگاه تئاترشهر: سالن تئاتر و هنرهای نمایشی، تالار وحدت
مسافت خط چهار، 22 کیلومتر و دارای 19 ایستگاه می باشد. 43 دقیقه طول می کشد تا یک نفر از ایستگاه ابتدایی به ایستگاه انتهایی برسد.
ایستگاه فردوسی: خانه هنرمندان
ایستگاه تئاتر شهر: تئاتر شهر، تالار وحدت
ایستگاه میدان آزادی: برج و موزه آزادی
خط 5: خط تهران(صادقیه)- گلشهر


خط سبز یا همان خط به عنوان تنها خط برون شهری شبکه متروی تهران؛ از ایستگاه صادقیه واقع در خیابان محمدعلی جناح تا ایستگاه گلشهر در 45 متری گلشهرِکرج با 42 کیلومتر طول و 11 ایستگاه امتداد داشته و استان تهران را به استان البرز متصل می‌کند این خط در ایستگاه ارم سبز با خط 4 و ایستگاه صادقیه با خط 2 تعویض خط دارد. خط پنج، 42 کیلومتر طول دارد و در مجموع زمان مسافرت در این خط در حدود 57 دقیقه است. برخی از مراکز گردشگری در نزدیکی ایستگاه های این خط به شرح زیر است:


ایستگاه ارم سبز: بوستان ارم، باغ وحش ارم
ایستگاه ورزشگاه آزادی: مجموعه ورزشی آزادی
ایستگاه چیتگر: بوستان جنگلی چیتگر، دریاچه شهدای خلیج‌فارس
خط 7: خط شهید نواب صفوی - مهدیه


خط بنفش در نقشه ی متروی تهران مربوط به مسیر نواب صفوی تا مهدیه می شود. این خط عمیق‌ترین خط متروی تهران است که از ایستگاه ورزشگاه تختی تهران در جنوب شرقی تهران آغاز شده و پس از طی مسیر شرقی- غربی و تقاطع با خطوط 1،2،3،4 و 6 به میدان کتاب در سعادت آباد می‌رسد. در حال حاضر 5 ایستگاه مهدیه، بریانک، کمیل، رودکی و شهید نواب صفوی به طول 6 کیلومتر در آن به بهره برداری رسیده است و برخی از مراکز گردشگری در نزدیکی ایستگاه های این خط به شرح زیر است:


ایستگاه بریانک: موزه حیات وحش وآثار طبیعی هفت چنار
خط های فرعی که در شبکه متروی تهران فعال هستند.
خط فرودگاه مهرآباد
خط های فرودگاهی سفرهای برون شهری را برای مسافران بسیار آسان تر کرده و این خود از جمله کمک های شایان شبکه متروی تهران است. خط فرودگاه مهرآباد، خط فرعیِ خط 4 متروی تهران است که از ایستگاه بیمه انشعاب پیدا می کند و دو ایستگاه دارد. ایستگاه های پایانه 1 و 2 فرودگاه مهرآباد و پایانه 3 و 4 فرودگاه مهرآباد که امکان دسترسی به بخش های مختلف این فرودگاه را برای شما فراهم می کند. مسافت این خط 2.5 کیلومتر است و زمان مسافرت آن 5 دقیقه برآورد شده است.


خط فرودگاه امام خمینی(ره) و شهر پرند


یکی دیگر از خط های فرعی که در شبکه متروی تهران، خط فرودگاه امام خمینی (ره) است. این خط از ایستگاه شاهد-باقرشهر انشعاب می گیرد و شامل ایستگاه های نمایشگاه آفتاب، واوان، فرودگاه امام خمینی(ره) و شهر پرند می شود. طول این خط 31 کیلومتر است و طی آن به 35 دقیقه زمان نیاز دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها