کد خبر: 280073
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۷ ۱۵:۰۶:۰۰
| |

یک جامعه شناس:

برپایی جشن‎های ملی راهی برای ایجاد نشاط در جامعه است

حسین باهر جامعه شناس و بنیانگذار مکتب رفتار شناسی با بیان اینکه برپایی جشن چهارشنبه آخر سال، رسمی باستانی و مردمی است که از دیرباز وجود داشته و نباید ذهنیت منفی به شادمانی در این روز داشته باشیم،گفت: فرصت شادی جمعی می‌تواند زمینه بهره‌مندی از ظرفیت‌های اجتماعی برای توسعه جامعه را فراهم آورد.

برپایی جشن‎های ملی راهی برای ایجاد نشاط در جامعه است
کد خبر: 280073
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۷ ۱۵:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین باهر جامعه شناس و بنیانگذار مکتب رفتار شناسی روز دوشنبه بیان داشت: توجه به سنت ها و آیین های اجتماعی و برپایی جشن های ملی، یکی از راه های درونی سازی امید در جامعه است زیرا می تواند زمینه بروز نشاط اجتماعی را فراهم کند.

او اضافه کرد: شادی حق مردم است و جشن های آیینی مانند جشن چهارشنبه آخر سال، سنتی دیرینه و ظرفیتی برای همگرایی است.


وی ادامه داد: جشن های آیینی از دل جامعه و در طول زمان برآمده است و برپایی این جشن ها مردم را به هم نزدیک و وحدت ملی ایجاد می کند.


باهر افزود: جشن ها در هر نقطه از دنیا زمینه همگرایی است. آداب و سنن مربوط به تحویل سال در ایران برای جذب توریست ظرفیت بسیار بالایی دارد طوری که می توان با گرامیداشت و برگزاری باشکوه سنت های فرهنگی موجب رونق توریسم شد و جلوی تروریسم را گرفت.


وی افزود: فرصت شادی جمعی به ویژه برای جوانان می تواند زمینه بهره مندی از ظرفیت های اجتماعی برای توسعه جامعه را فراهم آورد و البته وجود نیروهای نظارتی، آرامش و امنیت را تضمین می کند.


باهر اظهار داشت: مردم برای شاد بودن در این روز ضمن توجه به اقشار آسیب پذیر مانند کودکان، سالمندان و توان خواهان جامعه، باید به سلامت جسمی و روحی آحاد جامعه توجه داشته باشند و هیچ شادمانی را در ناراحتی دیگران جستجو نکنند زیرا ممکن است نوع برپایی این جشن توسط عده ای باعث نگرانی یا آسیب به دیگران شود.


این استاد دانشگاه یادآور شد: برپایی جشن چهارشنبه آخر سال، رسمی باستانی و مردمی است که از دیرباز وجود داشته و نباید ذهنیت منفی به شادمانی در این روز داشته باشیم.


باهر خاطرنشان کرد: نشاط و شادی در فرهنگ غنی ایرانی و در موازین اسلامی تقبیح نشده است ضمن اینکه آتش در ادیان و آیین های مختلف دنیا، نقش مثبت دارد و زندگی بخش و گرمابخش است.


وی تصریح کرد: جشن چهارشنبه سوری زاییده روح بلند انسان ها در طول تاریخ است و اصل وجودی این جشن برای این است که در آستانه سال جدید همه کدورت ها را کنار بگذاریم.


این جامعه شناس افزود: شادی مقوله ای جمعی و گروهی است و نباید اجازه دهیم که مقولات اجتماعی و آیینی با مسائل سیاسی و اقتصادی درهم آمیزد زیرا هرچند وجود مشکلات اقتصادی و اجتماعی انکارناپذیر است اما باید زمینه بروز نشاط جمعی در جامعه فراهم شود.


عضو کارگروه سلامت اجتماعی گفت: اگر پیشکسوتان و بزرگان در برپایی آیین جمعی پیش قدم باشند، می توانند الگوی مناسبی برای اقشار مختلف جامعه شوند. همچنین رسانه ها در زمینه فرهنگ سازی و نوع بروز نشاط و شادی در جامعه نقش مهمی دارند و در این خصوص، صدا و سیما و سایر رسانه های گروهی و نهادهای مدنی فعال در عرصه های حقوق شهروندی باید اطلاع رسانی، جهت دهی و آگاهی بخشی برای کم و کیف برگزاری جشن های آیینی در راستای تقویت نشاط اجتماعی را برعهده داشته باشند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها