کد خبر: 280112
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۶ ۱۴:۵۰:۰۰
| |

بازنشر/ احمد خرم، وزیر راه دولت اصلاحات در گفت‌وگوی ویدئویی با «اعتمادآنلاین» با اشاره به مکالمه‌اش با حجت‌الاسلام قرائتی درباره نماز:

فکر کردیم با حرف‌درمانی می‌توان مسائل را حل کرد، اما نمی‌‌شود/ باید یک روزی به خودمان بیاییم و تغییر مسیر بدهیم

احمد خرم،‌ وزیر راه دولت اصلاحات گفت: صرف حرف‌درمانی ناهنجاری فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را گسترش داده و آن را کاهش نمی‌دهد.

حجم ویدیو: 11.60M | مدت زمان ویدیو: 00:05:32 دانلود ویدیو
کد خبر: 280112
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۶ ۱۴:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| احمد خرم،‌ وزیر راه دولت اصلاحات در گفت‌وگو با « اعتمادآنلاین » با اشاره به مشکلات کشور با تاکید بر اینکه باید با اعمال و رفتار دعوت‌کننده به دین باشیم، بیان کرد: با اعمال و رفتار باید ترمز کرد، با حرف نمی‌شود ترمز گرفت. ما فکر کردیم با حرف‌درمانی می‌توان مسائل را حل کرد، اما نمی‌‌شود. صرف حرف‌درمانی ناهنجاری فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را گسترش می‌دهد و آن را کاهش نمی‌دهد. گفت‌وگو با احمد خرم را در ادامه بخوانید


*ارزیابی شما از وضعیت فرهنگی که در حال حاضر کشور با آن مواجه است، چیست؟

زمانی آقای قرائتی به وزارت راه آمده بود و درباره نماز سخنرانی می‌کرد. در هر وزارتخانه‌ای اجلاس نماز برگزار می‌‌شود و وزیر هم 15 دقیقه اجازه صحبت دارد. آقای قرائتی به من گفت صحبت کنید، گفتم من صحبتی ندارم اما چند سوال دارم. پرسیدم آقای قرائتی دو رکعت نماز با حضور قلب که قبل از انقلاب می‌خواندید، توانسته‌اید بعد از انقلاب بخوانید؟ گفت نه. گفتم صفوف نماز جماعت در مساجد پررنگ‌تر شده یا کم‌رنگ‌تر؟ گفت: کم‌ شده است. گفتم اتوبوس‌ها میان راه که می‌ایستادند 10 نفری پایین می‌رفتند و نماز می‌خواندند، الان کاهش پیدا کرده است؟ گفت بله. گفتم صفوف نماز جماعت در مساجد جوان‌تر شده یا پیرتر؟ از هر امام جماعتی می‌پرسید می‌گویند جوان‌ها نمی‌آیند نماز بخوانند، قبول دارید یا نه؟ گفت بله قبول دارم. گفتم نماز جمعه‌ها شرط وجودش حضور است، آیا نمازجمعه‌ها با شکوه برگزار می‌‌شود؟ تهران 10 میلیونی، 10 هزار نفر برای نماز جمعه نمی‌روند، آیا این شکوه است؟ گفت: نه.

گفتم سوال آخر، کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» برای دکتر مطهری را خوانده‌اید، گفت چند بار. گفتم در یکی از مباحث آن می‌گوید اسلام بعد از 50 سال به بیش از 50 درصد نفوس کره زمین حاکم شد، قبول دارید؟ گفت قبول دارم. گفتم شما مبلغان دین در این 1400 سال چکار کردید که 50 درصد را برده‌اید زیر 20 درصد؟ در حالی که الان باید این رقم 80 درصد بود. آقای قرائتی ماند. گفتم این راه تبلیغ دین، نماز، خدا و پیغمبر نیست. از ائمه و پیامبر نقل شده است که با اعمالتان دعوت کننده به خدا و آخرت باشید نه با زبانتان. شما حرف می‌زنید اما عملتان با حرفتان مغایرت دارد، برویم خودمان را درست کنیم.

من همین سوال را از شما دارم، در این چهل سال اخلاق عمومی و اخلاق حرفه‌ای را رو به رشد دیده‌اید یا رو به افول؟

*روبه افول بوده است...

ما مثل آب خوردن دورغ می‌گوییم، تهمت می‌زنیم، نامردی، بی‌انصافی و تخلف می‌کنیم و این رذایل اخلاقی رو به گسترش است و ترمزی در این باره نگرفته‌ایم. با چه چیزی می‌توان ترمز کرد؟ با اعمال، رفتار باید ترمز کرد با حرف نمی‌شود ترمز گرفت. ما فکر کردیم با حرف‌درمانی می‌توان مسائل را حل کرد، اما نمی‌‌شود. صرف حرف‌درمانی ناهنجاری فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را گسترش داده و آن را کاهش نمی‌دهد. امروز در همه زمینه‌ها ناهنجاری داریم. بالاخره باید یک روزی به خودمان بیاییم و تغییر مسیر بدهیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها