سیاوشی : امید رهبری به این است که جوانان بتوانند کاری کنند/ ساختارها به نوعی اصلاح شود که جوانان قدرت بگیرند/ گام دوم در جهت جذب باشد، نه دفع

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفت: بر اساس صحبت‌های رهبری معتقدم ساختار باید به نوعی اصلاح شود که جوانان در قالب آن ساختار بتوانند به شکل حداکثری حضور پیدا کنند و قدرت بگیرند.

سیاوشی : امید رهبری به این است که جوانان بتوانند کاری کنند/ ساختارها به نوعی اصلاح شود که جوانان قدرت بگیرند/ گام دوم در جهت جذب باشد، نه دفع
کد خبر: 280167
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۸ ۰۹:۰۹:۴۹

اعتمادآنلاین| طیبه سیاوشی درباره بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب، اظهار کرد: مخاطب ویژه این بیانیه جوانان هستند به نحوی که واژه جوان در این بیانیه چهل بار از سوی رهبری مورد استفاده قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری در بخشی از این بیانیه عنوان کردند که این سخنان در قالب سیاست‌ها و قوانین بارها تکرار شده است ولی برای اجرای شایسته آن چشم امید به جوان‌ها است؛ این نکته‌ای که رهبری به آن اشاره کرده‌اند از جمله مواردی است که باید در گام دوم انقلاب مورد توجه قرار بگیرد. از جمله مواردی که باید برای چهل سال آینده به آن توجه کنیم دیدن ظرفیت‌ها و حرکت در راستای سیاست‌هایی است که انقلاب و جمهوری اسلامی بر آن بنا نهاده شده است.

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع انعطاف‌پذیری و ظرفیت‌های موجود در کشور تصریح کرد: رهبری در این بیانیه به ظرفیت جوان امروز کشور که حاصل به دنیا آمدن آنها در دهه 60 و بعد از آن است اشاره کرده‌اند و شاخصه‌های این جمعیت جوان را مورد توجه قرار داده‌اند؛ در این میان متاسفانه با رویکردها و سیاست‌هایی که تا الان داشته‌ایم به این بخش توجهی شده است.

وی ادامه داد: توجه به این جمعیت جوان و ظرفیت آن‌ها تا به حال وجود نداشته است که حداقل خود این جوانان ببینند که در این سیاست‌ها دیده می‌شوند، رهبری هم در آن بخشی که گفته‌اند سیاست‌ها وجود دارند و صحبت‌ها انجام می‌شود اما روی هم جمع شده‌اند و تاثیر کافی در زندگی این جوان‌ها نداشته است این موضوع را بیان کرده‌اند.

رئیس کمیته زنان، جمعیت و خانواده کمیسیون فرهنگی مجلس، خاطرنشان کرد: به نظر من مقام معظم رهبری امیدشان به این است که جوانان بتوانند در این شرایط سخت کاری کنند که در این میان به منابع کشور، ظرفیت‌های جمعیتی، ظرفیت‌های اقتصادی و مباحث فرهنگی که با سبک زندگی آمیخته است، توجه کرده‌اند.

این نماینده اصلاح طلب فراکسیون زنان با اشاره به بخشی از بیانات رهبری مبنی بر لزوم توجه به سبک زندگی عنوان کرد: طی 40 سال گذشته تلاش این بوده که سبک زندگی ایرانی اسلامی در برابر هجوم سبک زندگی غربی بتواند حفظ شود، این مورد از جمله مباحث عمده‌ای است که در این بیانیه مورد توجه قرار گرفته است.

سیاوشی اظهار داشت: بنده بر اساس صحبت‌های رهبری معتقدم ساختار باید به نوعی اصلاح شود که جوانان در قالب آن ساختار بتوانند به شکل حداکثری حضور پیدا کنند و قدرت بگیرند.

وی با اشاره به قانون منع بکارگیری بازنشستگان گفت: این قانون که در مجلس به تصویب رسید یکی از مواردی بود که توانست این ظرفیت را به نوعی تغییر دهد اما ساختارها همچنان بر جا مانده است و این ساختارها با توجه به شرایط قرن بیست و یکم و نیازها و ضرورت‌های جامعه تغییر پیدا نکرده‌اند. این ساختارها از جمله ساختارهای اداری و اقتصادی اگر اصلاح شوند با توجه به ظرفیت جوانی که داریم، می‌توانیم در این گام یعنی چهل سال دوم موفق‌تر عمل کنیم.

سیاوشی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید چرا مقام معظم رهبری با وجود این همه دستگاه‌های نظارتی که برای مقابله با فساد در کشور وجود دارد، حضور دستگاهی در قوای سه گانه برای مقابله با فساد را توصیه کرده‌اند؟ گفت: در لایحه ارتقا سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، بسیاری از مسائل و مشکلات موجود در زمینه فساد اداری، در صورت اجرای صحیح قانون مذکور دیده شده است. به عنوان مثال حمایت قانونی و تأمین سلامت و جبران خسارت مخبرین و گزارش دهندگان اطلاعات، ارتقا سطح پاسخگویی و تکریم ارباب رجوع و حقوق شهروندی، افزایش آگاهی مردم از طریق شفاف سازی فرایند نظام اداری کشور، ایجاد دیدارگاه‌های الکترونیک، ایجاد پایگاه اطلاعات قراردادها، ایجاد منشور اخلاق حرفه‌ای و ارائه فهرست محرومیتها از جمله مواردی هستند که در این لایحه مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: بنابراین یکی از راهکارها برای سالم‌سازی فضای اداری کشور، ایجاد امکانات مادی و حقوقی لازم برای اجرایی شدن این قانون در تمام بخش‌ها است تا به نحوی از افزایش فساد و هدررفت سرمایه‌های کشور جلوگیری شود. لذا مهمترین و موثرترین اقدام تقویت و حمایت لایحه مذکور برای تصویب و اجرا است تا از بستر اجرای صحیح این قانون، شفاف‌سازی و آگاه سازی افراد جامعه از عملکرد دولت و دستگاه‌های حکومتی افزایش یابد. در این لایحه مردم مهمترین ناظر عملکرد خواهند بود؛ ان‌شاالله.

این نماینده مردم تهران در مجلس دهم تاکید کرد: در مورد آن بخش از صحبت های رهبری که راجع به وجود نهادی برای مبارزه با فساد در قوای سه گانه مطالبی را عنوان کرده بودند لازم می‌دانم به این بحث اشاره کنم که مناسب است تا این موضوع در چهارچوب مجلس مطرح شود، ساز و کار رفع این دغدغه در لایحه ارتقاء سلامت نظام اداری وجود دارد. اگر بر اساس این لایحه حرکت شود بخشی از آن فسادها و بسیاری از آن مباحثی که ایشان مطرح کرده‌اند که سخن‌ها زیاد گفته شده و سیاست‌گذاری‌ها زیاد انجام شده اما روی هم انباشته شده‌اند و کاری هم پیش نرفته صورت خواهد گرفت. اگر این لایحه یا این قانون را به درستی پیاده کنیم ساختارهایی که به نوعی با این سرطان فساد درگیر شده‌اند را می‌توانیم درمان کنیم. با انجام اصلاحاتی در این لایحه می‌توان به شفافیت در ساختار اداری تا حدودی امیدوار بود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ابراز کرد: جوانان مطمئنا می‌توانند آینده این مملکت را بهتر از این چیزی که الان هست بسازند. با ظرفیت‌ها و امکاناتی که داریم می‌توانیم این فرصت را به آن‌ها بدهیم که بتوانند با مدیریت جدید و توانمندی‌هایی که دارند و به واسطه اینکه با تکنولوژی آشنا هستند و اخبار و اطلاعات در دسترس دارند در راستای نیازهای مردم و منافع ملی حتی در سطح بین المللی پیش روند.

سیاوشی گفت: امیدوارم گام دوم انقلاب گامی در جهت جذب باشد نه دفع و مهاجرت، گامی در جهت به کارگیری جوانان و نخبگان باشد و نه کنار گذاشتن آنها. جوانانی داریم که می‌توانند و به دنبال این هستند تا علیرغم همه مشکلاتی که وجود دارد از طریق ساختارهای دولتی مدیریت صحیح را انجام دهند. نخبگانی داریم که می‌توانند از طریق فضاهای جدیدی مثل استاراپ‌ها و شرکتهای دانش بنیان چرخ اقتصاد کشور را به خوبی بچرخانند.

منبع:ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها