کد خبر: 280210
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۸ ۱۰:۵۹:۰۹
| |

رقابت 20 کتاب برای جایزه ادبی «فولیو»

فهرست نامزدهای اولیه جایزه ادبی «فولیو» در سال 2019 با حضور برندگان جایزه بوکر و کاستا اعلام شد.

رقابت 20 کتاب برای جایزه ادبی «فولیو»
کد خبر: 280210
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۸ ۱۰:۵۹:۰۹

اعتمادآنلاین| رمان «شیر فروش» نوشته «آنا برنز» که در سال 2018 برنده جایزه بوکر شد به همراه «مردم معمولی» نوشته «سلی رونی» برنده جایزه «کاستا» و «زمزمه» به قلم «ویل ایوز» نامزد جایزه گلداسمیت 2018، از مهم‌ترین نامزدهای جایزه ادبی 30 هزار پوندی «فولیو» در سال 2019 محسوب می‌شوند.

زندگی‌نامه «نیچه» با عنوان «من یک دینامیت هستم» نوشته «سو پرایدو»، روایت یک سال پیاده‌روی «باب گیلبرت» تا شرق لندن با نام «درختان روح» و «کتابخانه یخ» نوشته نانسی کمپبل» درباره قطب شمال نیز آثار غیرداستانی هستند که در جمع نامزدهای این جایزه ادبی دیده می‌شوند.

همه 20 عنوان کتابی که در فهرست نامزدهای اولیه جایزه ادبی «فولیو» قرار گرفته‌اند توسط یک آکادمی متشکل از 250 نویسنده و منتقد از جمله چهره‌هایی چون «مارگارت اتوود»، «زادی اسمیت»، «جنت وینترسون» و «جی‌.ام. کوئتزی» انتخاب شده‌اند.

«آیا می‌توانی تحمل کنی» نوشته «اَشلی یانگ»، «تقاطع» نوشته «گای استگ»، «فرانسیس: زندگی در ترانه‌ها» به قلم «آن ورو»، «خان سنگی» نوشته «نویو روزا شوما»، «سرزمین زندگی» نوشته «جورجینا هاردینگ»، «کَم» نوشته «ادوارد کاری»، «مری آن ساته: اَبله» از «آلیس جولی»، «مادران» نوشته «کری پاور»، «مردم عادی» نوشته «دیانا ایوانز»، «پایداری» نوشته «ریموند آنتروباس»، «پرندگان قرمز» نوشته «محمد حنیف»، آن‌جا آن‌جا» به قلم «تامی اورنج»، «ما» از «ظفر کانیال» و «غرب» از «کاریس دیویس» دیگر نامزدهای این جایزه ادبی هستند.

جایزه «فولیو» برای اولین‌بار در سال 2014 با هدف تبدیل شدن به جایزه‌ای جدی‌تر از «بوکر» در عرصه ادبیات برگزار شد و همچون جایزه بوکر بین‌المللی به آثار انگلیسی‌زبان نویسندگان سراسر جهان تعلق می‌گیرد.

در اولین دوره از این جایزه ادبی در سال 2014، «جورج ساندرز» نویسنده مجموعه داستان «دهم دسامبر» موفق به کسب جایزه شد و سال بعد از آن نیز «آکیل شارما» نویسنده هندی-آمریکایی با کتاب «زندگی خانوادگی» این جایزه را از آن خود کرد.

جایزه ادبی «فولیو» در سال 2016 برگزار نشد و در سال 2017 با کمی تغییرات و اسپانسری جدید فعالیت خود را مجدداً آغاز کرد و «هشام مطر» برای کتاب «بازگشت» برنده آن نام گرفت. سال گذشته نیز جایزه به کتاب «اواح سونامی» نوشته «ریچارد لوید پری» اعطا شد.

فهرست نامزدهای نهایی جایزه «فولیو» 2019 روز 4 آوریل (15 فروردین) و برنده نهایی نیز 20 می (30 اردیبهشت) طی مراسمی در کتابخانه بریتانیا اعلام می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها