کد خبر: 280231
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۸ ۱۱:۵۲:۲۶
| |

«جسییندا آردرن» از ذکر نام مهاجم مساجد کشورش اجتناب کرد

«جسییندا آردرن» نخست وزیر نیوزیلند در نخستین گزارش خود به مجلس کشورش در مورد حادثه تروریستی علیه مسلمانان در کرایست چرچ گفت که از بردن نام مهاجم اجتناب می کند و توصیه کرد به جای او ، نام قربانیان مطرح شود.

«جسییندا آردرن» از ذکر نام مهاجم مساجد کشورش اجتناب کرد
کد خبر: 280231
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۸ ۱۱:۵۲:۲۶

اعتمادآنلاین| آردرن که سخنرانی او در مجلس به شکل زنده پخش می شد گفت که متهم حمله تروریستی « بدون نام» باقی خواهد ماند و از مردم خواست تا نام قربانیان این حادثه را به جای این موضوع مطرح کنند.


اگر چه نخست وزیر نیوزیلند توضیح بیشتری در مورد علت حذف نام مهاجم از گزارش هایش نداد اما از جملات بعدی او در سخنرانی می توان برداشت کرد که او این تروریست را حتی لایق ذکر نام نمی داند و نمی خواهد شهوت شهرتش را با طرح نامش ارضاء کند.


نخست وزیر نیوزیلند قرار است روز چهارشنبه برای دومین بار پس از حادثه تروریستی جمعه گذشته به شهر کرایست چرچ برای شرکت در آیین تدفین قربانیان سفر کند.


به گزارش روزنامه گاردین ، آردرن که برای نخستین بار پس از حمله تروریستی جمعه گذشته در پارلمان این کشور برای ارایه گزارش حضور یافته بود افزوده است ، متهم این پرونده با حداکثر مجازات در قوانین کشور رو به رو خواهد شد اما اسم این مهاجم هرگز اعلام نمی شود.


وی گفت که روز جمعه ای که این حادثه تروریستی در آن رخ داد ، برای همیشه در اذهان نیوزیلندی ها باقی خواهد ماند.
وی در این سخنان از مردم نیوزیلند خواست که به جای تمرکز بر فرد مهاجم بر روی 50 نفری که در این حمله تروریستی کشته شدند ، تمرکز داشته باشند.


نخست وزیر نیوزیلند پیش از این نیز در سخنان خود تصریح کرده بود که فرد مهاجم یک تروریست ، جانی و فردی افراطی است و نمی خواهد در گزارش هایش هیچ اشاره‌ای به اسم این فرد بشود.


آردرن در گزارش خود به مجلس گفت که این فرد شاید در پی شهرت باشد، اما ما در نیوزیلند به او هیچ چیزی نخواهیم داد و حتی اشاره‌ای به اسمش نیز نخواهیم کرد.


طبق گزارش پلیس نیوزیلند در پی حمله فرد مسلحی که روز جمعه گذشته به دو مسجد « نور» و «لینوود» شهر کرایست چرچ نیوزیلند انجام شد بیش از 52 تن از نمازگزاران کشته و 50 تن دیگر زخمی شدند.


آردرن نخست وزیر نیوزیلند پس از وقوع این حمله تروریستی با حضور در یکی از مساجد آکلند و همچنین دیدار با برخی از خانواده های قربانیان از مسلمانان کشورش دلجویی کرد .


پلیس نیوزیلند تاکنون نام واقعی متهم اصلی حادثه تروریستی را مطرح نکرده است اما رسانه های نیوزیلند از وی با نام «برنتون تَرنت» فردی 28 ساله اهل استرالیا یاد می کنند.


ترنت که نام نشانده شده وی در صفحه کاربریش در فیسبوک است ، صبح شنبه در دادگاهی در نیوزیلند تفهیم اتهام شد و قرار است روز 5 آوریل مصادف با 16 فروردین ماه 1398 نخستین جلسه محاکمه او برگزار شود.


نخست وزیر نیوزیلند پیشتر گفته بود که عامل تیراندازی، مجوز حمل سلاح داشته و در طول دو سال بتدریج اقدام به ذخیره ‌سازی سلاح و مهمات کرده بود.


کابینه دولت نیوزیلند نیز در پی حمله اخیر به مساجد شهر کرایست چرچ ، روز گذشته با اصلاح قانون حمل سلاح در این کشور موافقت کرد و قرار است در روزهای آتی جزئیات بیشتری از اصلاح قانون حمل سلاح در نیوزیلند اعلام شود.


به گفته آردرن اصلاح قانون حمل سلاح باعث می شود که جامعه نیوزیلند در آینده امن تر شود.


نخست‌ وزیر نیوزیلند پیش از این وعده داده بود با توجه به حادثه تروریستی روز جمعه در این کشور، قوانین حمل سلاح مورد بازبینی قرار گیرد و هیچ فردی نیز در دولت مخالف این موضوع نیست.


طبق گزارش رسانه های نیوزیلندی ممنوعیت مالکیت اسلحه نیمه خودکار که عامل حمله تروریستی در کرایست چرچ از آن نوع استفاده کرده بود از جمله گزینه‌هایی است که مورد بررسی قرار گرفته است.


متهم حمله موسوم به « ترنت» که مرتکب این جنایت شد، پنج اسلحه داشت و این موضوع باعث افزایش انتقادها از قانون حمل سلاح در نیوزیلند شده است.


بر اساس قانون فعلی نیوزیلند حمل سلاح‌هایی با ظرفیت بیش از هفت ‌تیر ممنوع است ، ولی ویدئویی که تروریست استرالیایی از نحوه ارتکاب جنایت خود به‌ صورت زنده در فیسبوک منتشر کرد، نشان می‌دهد که وی سلاحی با بیش از ظرفیت اعلام شده در قانون در اختیار داشته است.


نیوزلند پنج میلیون تن جمعیت دارد و در این کشور یک‌ میلیون و 500 هزار قبضه سلاح در اختیار مردم قرار دارد.


افرادی که به شانزده ‌سالگی رسیده‌اند، می‌توانند سلاح بخرند و سن قانونی حمل سلاح‌های خودکار هم هجده ‌سالگی تعیین ‌شده است.


تصاویر منتشر شده در رسانه ها حاکی از آن است که ترنت نام مهاجمان مسلحی را که در سال های گذشته ، مهاجران و مسلمانان را در کشورهایی مانند سوئد و کانادا هدف حمله قرار داده بودند را روی سلاح خود حکاکی کرده بود.


تحلیلگران معتقدند جریان اسلام هراسی که غرب به رهبری آمریکا در جهان به راه انداخته عامل اصلی حمله به مسلمانان در کشورهای مختلف است.


ناظران منطقه ای حمله تروریستی در نیوزیلند را تبعات ناشی از اسلام هراسی بر بال افراط گرایی و نژادپرستی می دانند ؛ روندی که پس از حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید تشدید شده است.


رئیس جمهوری آمریکا در دو سال اخیر همواره گسترش سیاست های نژادپرستانه و افراط گرایی را در اولویت های دولت خود قرار داده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها