کد خبر: 280351
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۹ ۱۳:۵۶:۵۸
| |

جای خالی امکانات در ژیمناستیک همچنان باقی است

ژیمناستیک ورزش پرطرفدار جهان و پرمدال المپیک به رغم سرمایه گذاری عظیم دیگر کشورهای آسیایی، در ایران به دلیل مشکلات مالی همچنان مهجور مانده تا ورزشکاران اعزامی بر رقابت های برون مرزی برای مصاف با حریفان غنی خود در سالن هایی با امکانات غیراستاندارد تمرین کنند.

جای خالی امکانات در ژیمناستیک همچنان باقی است
کد خبر: 280351
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۹ ۱۳:۵۶:۵۸

اعتمادآنلاین| به رغم همه کمبود هایی که ژیمناستیک ایران در امکانات دارد، این رشته در سال 97 موفقیت های نیز در رقابت های برون مرزی کسب کرد ولی فرسودگی امکانات در سالن های تمرین معضلی است که از زمان روسای اسبق فدراسیون ژیمناستیک (جعفردرویش زاده وشروین اسبقیان) وجود داشت و در زمان «زهرا اینچه درگاهی» رئیس این نهاد همچنان خودنمایی می کند.


«محمد رضا خیرخواه» سرمربی تیم ملی ژیمناستیک هنری ایران در گفت و گو با ایرنا درخصوص ضعفی که در امکانات ژیمناستیک وجود دارد گفت: آنچه که اهمیت دارد، تامین امکانات و لوازم روز رشته ژیمناستیک است که به دلیل مشکلات مالی فعلا برای ملی پوشان فراهم نیست.


وی گفت: تامین این وسایل به 2 تا 3 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که این مبلغ بیشتر از بودجه سالانه فدراسیون است و باید قبول کنیم که با استانداردهای جهانی فاصله داریم. ولی با وجود همه کمبودها بازیکنان تیم ملی با انگیزه و تلاش زیادی برنامه های تمرینی را خود را دنبال می کنند و به موفقیت امیدوارند.


سرمربی تیم ژیمناستیک هنری ایران با اشاره به اینکه حتی یک ست لوازم ژیمناستیک استاندارد در ایران وجود ندارد، افزود: وسایل این رشته ورزشی در جهان تغییر کرده است و قدرت ارتجاعی پیست های بالا رفته در صورتی که در سالن های ژیمناستیک کشور، ملی پوشان با همان لوازم 15 سال پیش و فرسوده تمرین می کنند.


خیرخواه ادامه داد: برای پیشرفت این رشته ورزشی باید نگاه حمایتی وجود داشته باشد و اگر کشورهای چین، کره جنوبی و ژاپن قطب ژیمناستیک آسیا و جهان هستند، به دلیل توجه گسترده مسئولان ورزشی آنها از رشته های پایه است در حالی که ما به دلیل فقر لوازم و تجهیزات، اگربه سکوهای قهرمانی نزدیک هم شویم در واقع شاهکار کرده ایم.


سرمربی تیم ملی ژیمناستیک با تاکید بر اینکه فدراسیون همه توانایی خود را با برگزاری اردو و اعزام ملی پوشان به رقابت های برون مرزی به کار می گیرد، اظهار داشت: برای موفقیت چشمگیر و صعود به المپیک لازم است مسئولان ورزش کشور و کمیته ملی المپیک نسبت به تغییرامکانات فرسوده این رشته ورزشی اقدام کنند.


وی با اشاره به تلاش ژیمناسیت های جوان کشور برای موفقیت در میادین بین المللی تصریح کرد: استعداد های خوبی در کشور وجود دارد که در صورت سرمایه گذاری و نگاه بهتر مسئولان می توانیم به موفقیت های آسیایی، جهانی و حتی المپیک برسیم. اما باید بپذیریم که برای شاخه های متعدد این رشته پایه، بودجه کافی در نظر گرفته نمی شود.


خیرخواه ادامه داد: تیم های نوجوانان و جوانان اردوهای مختلفی در استان های کشور برگزار می کنند و هیات های استانی نیز در شناسایی بازیکنان مستعد فعال هستند تا در ادامه این راه بازیکنان به تیم های جوانان و بزرگسالان راه یابند. ولی اگر کمپ های تمرینی ایران را با دیگر کشورها مقایسه کنید، می بینید تفاوت زیادی بین آنها وجود دارد که لازم است ژیمناستیک مورد توجه قرار گیرد.


«زهرا اینچه درگاهی» نیز که 19 تیرماه 96 در مجمع انتخابات فدراسیون ژیمناستیک در رقابت با «شروین اسبقیان» به عنوان رئیس جدید این فدراسیون انتخاب شد، هرچند متوجه شرایط نابسامان امکانات ژیمناستیک در کشور شده است اما به دلیل قیمت بالای یک ست کامل لوازم ژیمناستیک که دو برابر بودجه سالانه فدراسیون است، اجازه خریداری را از این نهاد گرفته است.


البته فدراسیون ژیمناستیک در سال 97 برای بهبود وضعیت شرایط آمادگی بازیکنان، اعزام های برون مرزی را در دستور کار قرارداد تا ژیمناست های ایران در میادین بین المللی آزموده شوند.


اینچه درگاهی معتقد است هدف فدراسیون کسب مدال در بازی های المپیک 2024 است و بر همین اساس پایگاه های قهرمانی در نقاط مختلف کشور در حال راه اندازی است تا با شناسایی استعدادهای برتر این رشته، ژیمناستیک برای نخستین بار در تاریخ این رشته ورزشی صاحب موفقیت در المپیک شود.


اعزام ژیمناست های ایران به رقابت های برون مرزی به این شرح است:


1- اعزام به پانزدهمین دوره مسابقات قهرمانی ژیمناستیک هنری جوانان آسیا در اردیبشهت ماه 97 به میزبانی اندونزی وکسب سهیمه المپیک جوانان


2-اعزام به چهارمین دوره مسابقات قهرمانی ترامپولین جوانان و بزرگسالان آسیا در اردیبهشت ماه 97 به میزبانی فیلیپین و کسب عنوان چهارم و ششم بزرگسالان و پنجمی جوانان


3- اعزام به هشتمین دوره مسابقات ایروبیک قهرمانی نوجوانان و جوانان و پانزدهمین دوره رده بزرگسالان به میزبانی کشور پرتغال که برای نخستین بار صورت گرفت و سبب کسب مقام هفدهم توسط «سعید نجفی» در رده جوانان و شانزدهم بزرگسالان شد.


4- اعزام به رقابت های جام جهانی ترکیه در رشته ژیمناستیک هنری بزرگسالان که سعید رضا کیخا و محمدرضا حمیدی به ترتیب به فینال خرک حلقه و بارفیکس رسیدند.


5- اعزام به بازی های آسیایی 2018 جاکارتا در کشور اندونزی که کسب عنوان هشتمی تیمی آسیا و چهارمی انفرادی توسط کیخا را به همراه آورد.


6- اعزام به رقابت های هنری المپیک جوانان جهان به میزبانی کشور آرژانتین وکسب عنوان سومی در خرک حلقه توسط رضا بهلول زاده برای نخستین بار در تاریخ ژیمناستیک کشور


7- اعزام به رقابت های جام جهانی آلمان در ژیمناستیک هنری بزرگسالان وکسب مدال برنز توسط سعید رضا کیخا


8- اعزام به رقابت های جام جهانی ورونیک روسیه در ژیمناستیک هنری بزرگسالان و کسب مدال نقره توسط محمد رضا خسرو نژاد در پارالل.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها